صفر تا صد مسیر شغلی منابع انسانی (معرفی 8 عنوان شغلی اصلی)
مدیریت منابع انسانی یکی از حرفههای جذاب و رو به رشد دنیاست. پیشبینی میشود که نقشهای منابع انسانی تا سال 2030 رشد 10 درصدی را تجربه کنند.
در کشور ما هم طی چند سال اخیر نقش مدیریت منابع انسانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مدیران به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند استعدادها را شناسایی و استخدام کنند، برای توسعه و نگهداشت آنها برنامهریزی کنند، چالشهای منابع انسانی در سازمان را حل و فصل کرده و افراد سازمان را در جهت اهداف و استراتژیهای سازمان راهبری نمایند.
همچنین حقوق و دستمزد متخصصان منابع انسانی نیز نرخ رشد بالاتری نسبت به بسیاری از صنایع دیگر دارد.
در این مقاله قصد دارم مسیر شغلی و انواع شغلها در حوزه مدیریت منابع انسانی را به شما معرفی کنم و گامهایی که شما به عنوان یک تازه کار در این حرفه، نیاز به طی کردنش دارید را توضیح دهم.
مسیر شغلی منابع انسانی چیست؟
مسیر شغلی منابع انسانی به این معناست که هر فرد در طول زندگی خود کدام جایگاههای شغلی را در حرفه منابع انسانی میتواند کسب میکند.
اگر انتخاب کنید که مسیر شغلی منابع انسانی را دنبال کنید، طیف گستردهای از نقشهای منابع انسانی در دسترس شما وجود دارد. برخی از شغلها در منابع انسانی به تحصیلات بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند و برخی دیگر نیاز به سالها تجربه در منابع انسانی دارند. مسیر شغلی در منابع انسانی تنوع و چالش را ارائه میدهد و ممکن است متوجه شوید که شغلهای منابع انسانی در سازمانهای مختلف تا حدودی متفاوت است در زیر لیستی از 8 شغل محبوب منابع انسانی به همراه مسئولیتها و الزامات هر نقش آمده است.
انواع شغلها در حوزه مدیریت منابع انسانی
1. دستیار منابع انسانی HR assistant
دستیاران منابع انسانی پشتیبانی اداری به بخش منابع انسانی ارائه میدهند. در ایران با عنوان کارشناس اداری هم شناخته میشوند. آنها وظایف ساده و ضروری از جمله ورود اطلاعات، زمانبندی و وظایف اداری برای تیم منابع انسانی را انجام میدهند. نقش شما ممکن است شامل سازماندهی و بایگانی صحیح اسناد، تنظیم مصاحبه با متقاضیان در طول فرآیند استخدام و وارد کردن اطلاعات کارکنان جدید به سیستم باشد.
دستیار منابع انسانی یک نقش ابتدایی است که برای متقاضیان با تجربه کم در منابع انسانی مناسب است. بسیاری از دستیاران منابع انسانی دارای مدرک کارشناسی هستند، اگرچه این الزام برای این حرفه نیست. به عنوان یک دستیار منابع انسانی، مهم است که سخت کار کنید و با تیم خود همکاری داشته باشید.
2. هماهنگ کننده منابع انسانی HR coordinators
هماهنگکنندههای منابع انسانی عمدتاً مسئول جذب نیرو در بخش منابع انسانی هستند. آنها با کمک به استخدام، حقوق و دستمزد و نگهداری سوابق کارکنان، از تیمهای جذب و مدیریت استعداد پشتیبانی میکنند. برخی از وظایف معمولی یک هماهنگکننده منابع انسانی شامل ترتیب مصاحبه، نگهداری سوابق، تماس با مراجع و جذب کارکنان جدید است.
هماهنگکنندههای منابع انسانی معمولاً چند سال سابقه کار در منابع انسانی و مدرک کارشناسی دارند. اگر این مسیر شغلی در منابع انسانی را انتخاب میکنید، مهم است که به جنبه جذب نیرو در منابع انسانی علاقهمند باشید. هماهنگکنندههای منابع انسانی بسیار سازمانیافته و دارای مهارتهای خوب ارتباطی هستند، زیرا این امر آنها را قادر میسازد تا به کارکنان بالقوه دسترسی پیدا کنند، مصاحبههای مؤثری برگزار کنند و با سایر اعضای بخش منابع انسانی ارتباط برقرار کنند.
3. کارشناس منابع انسانی HR generalists
کارشناسان منابع انسانی، متخصصان منابع انسانی هستند که تمامی جنبههای این حوزه را پوشش میدهند. اغلب، کارشناسان منابع انسانی در حال «آمادهسازی» برای تبدیل شدن به مدیران منابع انسانی هستند، به همین دلیل است که این نقش بسیار گسترده است. کارشناسان عمومی منابع انسانی مسئولیت آموزش، توسعه، حقوق و دستمزد، جذب نیرو، ایجاد انگیزه و انطباق با قوانین را بر عهده دارند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: کارشناس منابع انسانی (HR Generalist) کیست و چه وظایفی دارد؟
کارشناسان عمومی منابع انسانی معمولاً حداقل چند سال سابقه کار در بخش منابع انسانی دارند. اکثر کارشناسان عمومی منابع انسانی دارای مدرک کارشناسی در رشته منابع انسانی یا مدیریت هستند. کارشناسان منابع انسانی متخصصان با اعتماد به نفس با مهارتهای ارتباطی قوی و توانایی رهبری هستند.
4. متخصص منابع انسانی HR specialists
متخصصان منابع انسانی کارشناسانی در این حوزه هستند که در یک زمینه خاص از منابع انسانی تخصص دارند. این تخصص میتواند شامل عناوینی چون کارشناس حقوق و دستمزد، کارشناس جذب و استخدام، کارشناس آموزش و توسعه و غیره باشد. در شرکتهای بزرگ، متخصصان منابع انسانی روی تخصص خود تمرکز میکنند، در حالی که سازمانهای کوچکتر ممکن است از متخصصان منابع انسانی بخواهند وظایف عمومیتری را نیز انجام دهند. به عنوان یک متخصص منابع انسانی، میتوانید مهارتهای فنی خود را در زمینه انتخابیتان توسعه دهید و در عین حال با جنبههای دیگر منابع انسانی نیز آشنا شوید.
اکثر متخصصان منابع انسانی دارای مدرک کارشناسی و حداقل چند سال سابقه کار در بخش منابع انسانی هستند. به عنوان یک متخصص، مهم است که به حوزه تخصصی خود علاقهمند باشید و نسبت به پیشرفتهای جدید در این زمینه کنجکاو باشید. متخصصان منابع انسانی معمولاً با فناوری اطلاعات آشنا هستند و انگیزه بالایی برای یادگیری و پیشرفت دارند.
5. شریک استراتژیک منابع انسانی HR Business Partner
شریک تجاری منابع انسانی(HRBP) یک رابط استراتژیک بین منابع انسانی و کسب و کار است. یعنی در عین حال که این متخصصان منابع انسانی درک عمیقی از کسب و کار دارند از فرایندهای مدیریت منابع انسانی هم پشتیبانی میکنند. شرکای تجاری منابع انسانی یا به اختصار (HRBP) به همسو سازی استراتژی منابع انسانی با استراتژی تجاری سازمان کمک میکنند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) کیست و چه وظایف و تعهداتی دارد؟
اکثر سازمانها از متقاضیان شغل شریک تجاری منابع انسانی مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشتههای مرتبط با مدیریت منابع انسانی، را میخواهند.
6. مدیر منابع انسانی HR managers
مدیران منابع انسانی مسئول نظارت بر فعالیتهای بخش منابع انسانی، مدیریت بودجه و رهبری تیم منابع انسانی هستند. همچنین اطمینان از مطابقت تمامی فعالیتهای منابع انسانی با قوانین و مقررات استخدامی مربوطه و اجرای برنامهها و استراتژیهایی برای بهینهسازی عملیات منابع انسانی در کل سازمان بر عهده آنهاست. وظایف مدیر منابع انسانی شامل مدیریت کارکنان بخش منابع انسانی، تحقیق در مورد نرم افزار و ابزارهای منابع انسانی، سازماندهی فرصتهای توسعه کارکنان و نظارت بر تغییرات در سیاستهای استخدامی است.
اکثر مدیران منابع انسانی حداقل دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشتههایی مانند مدیریت یا منابع انسانی هستند. این نقش به مهارتهای نرم متعددی از جمله مهارتهای رهبری، سازماندهی و سواد IT نیاز دارد. اکثر کارفرمایان هنگام استخدام مدیران منابع انسانی به دنبال حداقل ۵ سال سابقه کار در بخش منابع انسانی هستند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: مدیر منابع انسانی: وظایف، شایستگیها، مسیرشغلی و درآمد
7. مدیر ارشد منابع انسانی (Chief HR Officer – CHRO)
مدیران ارشد منابع انسانی (CHRO) بالاترین مقام در میان متخصصان منابع انسانی در سازمانهایی هستند که از این عنوان استفاده میکنند. آنها بر تمامی جنبههای منابع انسانی نظارت داشته و همکاری نزدیکی با مدیرعامل (CEO) سازمان و سایر کارکنان سطح اجرایی دارند. مدیران ارشد منابع انسانی ممکن است مسئول تعیین اهداف برای بخش منابع انسانی و اطمینان از اجرای درست فرایندهای منابع انسانی توسط مسئولان منابع انسانی باشند.
اکثر مدیران ارشد منابع انسانی دارای مدرک کارشناسی در رشته مرتبط و همچنین مدرک کارشناسی ارشد در رشته منابع انسانی یا رشته مشابه هستند. مدیران ارشد منابع انسانی سالها تجربه کار در بخش منابع انسانی در سمتهای ارشد مانند مدیر منابع انسانی و مدیر کل منابع انسانی دارند. مدیران ارشد منابع انسانی از مهارتهای رهبری عالی، مهارتهای قوی در حل مسئله و ذهنی تحلیلی برخوردار هستند که به آنها در ایجاد و اجرای استراتژیهای موثر در محل کار کمک میکند.
8. مشاور منابع انسانی (HR Consultant)
مشاوران منابع انسانی در مورد طیف وسیعی از مسائل مربوط به منابع انسانی به سازمانها مشاوره میدهند. مشاوران میتوانند به بخشهای منابع انسانی در تأمین و جذب کارکنان جدید، مدیریت فعالیتهای حساس مانند خاتمه دادن به قراردادها و ایجاد تعدیل نیرو و اجرای سیاستهای استخدامی مؤثرتر کمک کنند. آنها همچنین ممکن است در زمینه روابط کارکنان یا روابط کارگری کمک ارائه دهند.
مشاوران معمولاً قبل از ورود به حوزهی مشاوره، تجربه کار در بخش منابع انسانی را کسب میکنند. به عنوان یک مشاور، مهم است که علاوه بر داشتن مهارتهای گسترده در زمینه منابع انسانی و ارتباطات، از اعتماد به نفس و نظم شخصی برای کار مستقل نیز برخوردار باشید. با کسب تجربه کافی، میتوانید به عنوان یک مشاور مستقل منابع انسانی کار کنید، به این معنی که میتوانید لیست مشتریان و حجم کاری خود را مدیریت کنید.
مدارک لازم برای کار در حوزه مدیریت منابع انسانی
اکثر سازمانها از شما میخواهند که مدرک لیسانس و یا بالاتر داشته باشید. با این حال، لزوماً نباید مدرک شما در حوزه HR باشد، علاوه بر مدیریت منابع انسانی، حوزههایی مانند کسب و کار، مدیریت اجرایی، اقتصاد و روانشناسی همگی مرتبط هستند و میتوانند شانس شما را برای یافتن شغل افزایش دهند.
همچنین گواهیهای منابع انسانی مختلفی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند تا وارد حوزه مدیریت منابع انسانی شوید و ما در ادامه این مقاله در مورد این موضوع با جزییات بیشتری صحبت خواهیم کرد.
این مقاله را هم مطالعه کنید: PHRi گواهی بینالمللی حرفهای منابع انسانی چیست؟
چطور مسیر شغلی منابع انسانی را شروع کنیم؟
1. آموزشهای مرتبط با مدیریت منابع انسانی ببینید و گواهینامه بگیرید
طی کردن دورههای آموزشی مدیریت منابع انسانی میتواند راهی عالی برای کسب دانش و مهارت ارزشمند مدیریت منابع انسانی و صرفه جویی در هزینه، با دور زدن مدارک دانشگاهی گران قیمت باشد. شما مجموعه دانش و مهارتهای خود را برای ورود به بازار کار توسعه خواهید داد و اعتباری را به دست خواهید آورد که میتواند به شما کمک کند در زمینه مدیریت منابع انسانی شغل پیدا کنید.
دوره جامع مدیریت منابع انسانی به شما امکان میدهد به دانش عمومی و روز حوزه مدیریت منابع انسانی دسترسی پیدا کنید، کاملاً از خانه و با سرعت خود یاد بگیرید. در هزینههای رفت و آمد صرفه جویی کنید، بارها و باها مطالب را تکرار و تمرین کنید و در صورت سوال با مدرس دوره به صورت رو در رو گفتگو کنید و در نهایت گواهینامه پایان دوره را نیز دریافت نمایید.
2. پیوستن به گروههای منابع انسانی و شبکهسازی
انجمنها و گروههای منابع انسانی زیادی در پلتفرمهای مختلف در سراسر وب وجود دارد که میتوانید به صورت رایگان به آنها بپیوندید و شروع به برقراری ارتباط با سایر متخصصان منابع انسانی کنید. این به شما کمک میکند تا دانش و آگاهی خود را توسعه دهید، در مورد فرصتهای شغلی جدید اطلاعات کسب کنید و شاید حتی یک منتور پیدا کنید.
3. یک منتور پیدا کنید
اگر میخواهید یاد بگیرید که چگونه وارد حرفه مدیریت منابع انسانی شوید، یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که منتوری پیدا کنید که الهام بخش شما باشد. کسی که آرزو دارید شبیه او باشید و از او الگوبرداری کنید. فردی که دههها در صنعت منابع انسانی کار کرده است، تجربیات بسیار ارزشمندی برای به اشتراک گذاشتن با شما خواهد داشت. اگر کسی را در حوزه منابع انسانی نمیشناسید، جوامع آنلاین و شبکههای منابع انسانی مانند لینکدین راهی عالی برای ملاقات با افراد مناسب هستند.
این مقاله را هم مطالعه کنید اشتباهات رایج مدیران منابع انسانی
4. استفاده از منابع رایگان و اطلاع از دانش جدید
اگر میخواهید وارد حوزه مدیریت منابع انسانی شوید، ضروری است که در جریان دانش و روندهای فعلی و آینده این حوزه باشید. خبر خوب این است که با تعداد زیادی اطلاعات رایگان، از جمله وبلاگها، پادکستها و خبرنامهها به اندازه چند کلیک فاصله دارید. برخی از این منابع در ادامه معرفی شدهاند.
-
- وبلاگ آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی
- HR Dive
- AIHR
- The Kazoo Blog
- Evil HR Lady
- TINYpulse
-
- RecogNation
مطالعه در حوزه مدیریت منابع انسانی را به کار روزانه خود تبدیل کنید.
معرفی کتابهای مفید در حوزه مدیریت منابع انسانی
5. رزومه خود را کامل کنید.
رزومه شما واقعا میتواند به شروع یک حرفه در مدیریت منابع انسانی کمک کند.
هر تجربه حرفهای، تحصیلات، دوره آموزشی و اعتباری که کسب کردهاید را برجسته کنید. مهارتهایی را که در نقشهای قبلی توسعه دادهاید که قابل انتقال به منابع انسانی هستند را نیز عنوان کنید.
به شرح وظایف شغلهایی که برای آنها درخواست میدهید نگاه کنید تا به شما کمک کند رزومه خود را تغییر دهید. کارفرمایان به دنبال چه چیزی هستند و چگونه میتوانید بر آن مهارتها تاکید بیشتری داشته باشید؟
یک بیانیه شخصی مختصر در بالای رزومه بنویسید که فوراً علاقه شما را برای به دست آوردن نقش منابع انسانی نشان دهد.
6. یک دوره کارآموزی را بگذرانید.
دورههای کارآموزی راهی محکم برای بدست آوردن تجربه و مهارتهای واقعی در حوزه مدیریت منابع انسانی، ایجاد ارتباطات، کسب اعتبار و حتی پیدا کردن یک شغل است.
سازمانها در سایتهای شغلی مانند LinkedIn فرصتهای کارآموزی را ارائه میکنند.
دورههای کارآموزی به شما فرصت تجربه کردن در بخشهای مختلف مدیریت منابع انسانی را میدهند. از سوی دیگر شما مهارتهای ارتباطی و سازمانی خود را توسعه میدهید، روی پروژههای مختلف کار میکنید، شبکه خود را ایجاد میکنید و یک پایه اساسی برای حرفه خود ایجاد میکنید.
7. برای نقشهای ابتدایی درخواست دهید.
نکته نهایی برای نحوه ورود به حرفه منابع انسانی این است که زمانی که احساس آمادگی کردید برای یک موقعیت ابتدایی درخواست دهید.
پس از اینکه مدتی را صرف توسعه دانش، مهارت، تجربه و رزومه خود کردید شروع به جستجوی مشاغل مناسب در حوزه منابع انسانی کنید.
اولین نقش شما در زمینه منابع انسانی ممکن است شغل رویایی شما نباشد، اما هر موقعیتی به شما کمک میکند تا تجربه کاری ایجاد کنید، دانش خود را عمیقتر کنید و مهارتهایی را توسعه دهید که به شما کمک میکند تا در نهایت به سمت نقش ایده آل خود پیش بروید و در زمینه منابع انسانی پیشرفت کنید.
سخن پایانی
طی کردن دوره های آموزشی مدیریت منابع انسانی و دریافت گواهینامه منابع انسانی، ایجاد دانش، مهارت و تجربیات و ارتباط با سایر متخصصان منابع انسانی به شما کمک میکند تا در مورد چالشهای رایج منابع انسانی و نحوه غلبه بر آنها بیاموزید. همچنین به شما این امکان را میدهد تا رزومه و درخواست خود را برای اولین شغل خود در حوزه مدیریت منابع انسانی بسازید و موفق به دریافت آن شوید. موفق باشید!
منابع:
https://www.aihr.com/blog/how-to-get-into-hr/
https://uk.indeed.com/career-advice/finding-a-job/hr-career-path
دانش و تجربیات شخصی نویسنده
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دوره های آموزشی مرتبط
شبکهسازی حرفهای
دوره آموزشی جامعهپذیری کارکنان
دوره آموزشی پرورش متخصص حرفهای جذب و استخدام
دوره آموزشی طراحی و اجرای برند کارفرمایی
دوره آموزشی مصاحبهگری حرفهای
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام خانم جلالی
از گذاشتن مطالب مفید روی سایتان متشکرم ، ولی بعضی از این آدرسها که در آمریکا هستند به بیرون از آمریکا و کانادا سرویس نمی دهند و حتی جواب هم ارسال نمی کنند. مانند سایت HR EDDY.
با تشکر
حسن پدران