این جمله الوین تافلر را خیلی دوست دارم و هراز چندگاهی برای خودم هم یادآوری می‌کنم که

بی‌سوادان قرن بیست و یک کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و
بنویسند بلکه کسانی هستند که نمی‌توانند بیاموزند،
آموخته‌های کهنه را دور بریزند و دوباره بیاموزند.

بی شک بدون کتاب و کتابخوانی نمی‌توان در مسیر رفع بی‌سوادی و حرفه‌ای‌تر شدن در هیچ حوزه‌ای‌ گام برداشت، در زمینه مدیریت منابع انسانی هم  کتاب‌های مفید و ارزشمند بسیاری در کشورمان تالیف، ترجمه و به چاپ رسیده است.

در این صفحه بهترین کتاب‌های مدیریت منابع انسانی را که خودم در مسیر یادگیری در این حوزه تجربه می‌کنم و تاثیر زیادی بر من داشته و چیزهای بیشتری به من آموختند با شما به اشتراک می‌گذارم و امیدوارم شما هم از خواندن آن‌ها لذت و منفعت برده و در مسیر افزایش دانش حرفه‌ای یاریگر شما باشد.

معرفی کتاب‌های مدیریت منابع انسانی در ادامه آمده است.

اگر به حرفه‌ای شدن در حوزه مدیریت منابع انسانی علاقمند هستید دوره‌های مدیریت منابع انسانی را هم مشاهده فرمایید.

کتاب‌های مدیریت منابع انسانی

کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر

از جمله بهترین کتاب‌های مدیریت منابع انسانی است که ماهیتی آکادمیک داشته و اکنون بیش از ده سال است در دانشگاه‌های دنیا به عنوان منبع آموزشی درس مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر

کتاب مدیریت رفتار سازمانی نوشته استیفن رابینز

به نوعی به یک استاندارد و پایه در آموزش رفتار سازمانی تبدیل شده و کتاب‌های دیگر هم، حتی با وجود محتوای متفاوت، عموماً می‌کوشند ساختار این کتاب را تقلید کنند.

مدیریت رفتار سازمانی نوشته استیفن رابینز

کتاب صراحت تمام عیار نوشته کیم اسکات

یکی از کتاب‌های بسیار خوب در زمینه توسعه مدیران برای کار با انسان‌هاست. خانم کیــم اســکات نویسنده کتاب کــه تجربه‌هــای بســیاری در محیط‌هــای کاری مختلف با فرهنگ‌هــای متفــاوت، دارد راه‌حل‌های آزمــوده خــود را در اختیار مــا می‌گذارد. خواندن این کتاب را به خصوص به مدیران غیرمنابع انسانی توصیه می‌کنم.

صراحت تمام عیار نوشته کیم اسکات

کتاب شرکت‌های موفق جهان چگونه استخدام می‌کنند نوشته دکتر بهزاد ابوالعلایی

با هدف معرفی تجارب موفق جهان، الگو پردازی برای مدیران و تبیین دقیق فرآیند استخدام و گام‌های اساسی آن نگاشته شده است. مخاطبان اصلی کتاب همه کسانی هستند که در سازمان‌ها به هر نحو با فرآیند استخدام درگیر و در طراحی و اجرای آن سهیم هستند.

شرکت‌های موفق جهان چگونه استخدام می‌کنند

کتاب حرفه‌ای مصاحبه کنید نوشته اکبر عیدی، عماد فراهانی و صفورا فخرآذری

با معرفی متدهای مصاحبه استخدامی و ارائه تکنیک‌های نوین به دنبال تخصصی کردن مصاحبه در فرایند استخدام است.

 حرفه‌ای مصاحبه کنید

کتاب عوامل کلیدی موفقیت در مراکز ارزیابی و توسعه نوشته دکتر حمزه جمشیدی

 به بیان فلسفه وجودی، چیستی و شیوه اجرای موفق یک مرکز ارزیابی، دربردارنده تجربیات مولف اول کتاب در مراکز ارزیابی سازمان‌های مختلف است. این تجربه‌ها در قالب عوامل کلیدی موفقیت مراکز ارزیابی ارائه شده است.

عوامل کلیدی موفقیت در مراکز ارزیابی و توسع

کتاب 5 نقطه قوت خود را بشناسید نوشته تام راث

اعتقاد دارد بجای تمرکز بر بهبود نقاط ضعف، نقاط قوت خود را شناخته و آن‌ها را تقویت کنیم، این کتاب توانسته خود را در بین سی کتاب پرفروش آمازون جای دهد.

5 نقطه قوت خود را بشناسید

کتاب اسرار کار در گوگل نوشته لزلوباک

 اسراری از شیوه‌های مديريت سرمایه‌های انسانی در گوگل را تشريح می‌کند. نويسنده اين کتاب تجربيات کاری خود در طراحی و شکل گيری اين شیوه‌ها را داستان گونه و به تفصيل بيان می‌کند.

اسرار کار در گوگل

کتاب راهنمای ترسیم شایستگی‌ها

به مفاهیم، الگوها و روش های تعریف مدل شایستگی پرداخته است و همچنین نمونه‌ای از تجارب و مدل‌های شایستگی در دنیا را مطرح کرده است.

راهنمای ترسیم شایستگی‌ها

 

کتاب مدل 34000 منابع انسانی نوشته دکتر قلی پور، دکتر محمد اسماعیلی و دکتر دبیری

جهت سنجش سطح بلوغ فرآیندهای منابع انسانی تالیف شده است هدف از آن بررسی نظام‌مند، جامع و یکپارچه سیستم منابع انسانی با رویکرد علمی است. ویژگی‌های خاص سلسله مراتبی بودن آن و نیز تعریف دقیق اقدامات و توانمندی‌هایی که شرکت‌ها در هر سطح برای اجرا و ارتقا سیستم منابع انسانی بدان نیازمندند از جمله مهم‌ ترین ویژگی‌های این کتاب است.

مدل 34000 منابع انسانی

کتاب فرمول رهبری نوشته دکتر بهزاد ابوالعلایی

ماموریت دارد فرمول‌های رهبری رهبران موفق را طرح و بحث کند، تفاوت‌ها و تشابهات این فرمول‌ها را نمایان سازد و حتی الامکان تصویری اولیه و پیشنهادی از ابعاد و اجزای رهبری موفق را برای به کار گیری در سازمان‌های ایرانی معرفی نماید.  فرمول رهبریکتاب هفت چالش ارتباط موثر نوشته دنیس ریورز

در عین ساده بودن، به نکات کاربردی در زمینه مهارت‌های ارتباطی می‌پردازد، نویسنده در این کتاب به مواردی مانند اهمیت بیان هدف گفتگو، شفافیت و شیوه درست سوال پرسیدن اشاره کرده است.هفت چالش ارتباط موثرکتاب پنج دشمن کار تیمی نوشته پاتریک لنچیونی

یک کتاب کلاسیک و البته ارزشمند در خصوص کار تیمی است که نویسنده در آن چالش‌های کار تیمی را مطرح کرده است.پنج دشمن کار تیمیکتاب روان شناسی عزت نفس نوشته ناتانیل براندن

یکی از کتاب‌های بسیار مفید در زمینه عزت نفس است، نویسنده کتاب بر این باور است که باید نیاز به حرمت نفس و عزت نفس را به عنوان یک نیاز روانشناختی به رسمیت شناخت و انسان‌ها تا زمانی که این نیاز را برآورده نکنند، اثرات نامطلوب آن را به شکل بیماری، احساس‌های منفی و رفتارهای ناهنجار در زندگی خود و اطرافیان مشاهده خواهند کرد.روان شناسی عزت نفسکتاب چماق و هویج دیگر کارایی ندارد نوشته دکتر پاول مارسیانو

به دنبال این است که روش‌ها و راهبردهایی برای افزایش تعهد و فداکاری کارکنان در اختیار رهبران سطوح مختلف سازمان قرار دهد.چماق و هویج دیگر کارایی نداردکتاب با چرا شروع کنید نوشته سایمون سینک

یکی از کتاب‌های پرطرفدار و پرفروش در زمینه مفهوم ماموریت و چشم انداز فردی و سازمانی است، سینک معتقد است تا ندانید چرا می‌خواهید کاری را انجام دهید بهتر است دست به انجام آن نزنید.با چرا شروع کنیدکتاب دختر تحصیلکرده نوشته تارا وستوور

 یکی از 10 کتاب برتر سال 2018  است. این کتاب سرگذشت دختری را روایت می‌کند که با وجود رفتارهای بیمارگونه‌ی پدرش و مشقت‌های بسیاری که در زندگی دارد، راه خود را به سوی آینده‌ای روشن باز می‌کند. خواندن این کتاب را به همه به خصوص بانوان سرزمینم توصیه می‌کنم.

دختر تحصیلکرده