شریک تجاری منابع انسانی (HRBP) کیست و چه وظایف و تعهداتی دارد؟

شریک تجاری منابع انسانی(HR Business Partner) یا یه اختصار (HRBP) یکی از نقشهای حوزه مدیریت منابع انسانیست که این روزها بسیار میشنویم و برداشتهای متفاوتی از آن داریم.
شریک تجاری منابع انسانی یک رابط استراتژیک بین منابع انسانی و کسب و کار است. یعنی در عین حال که این متخصصان منابع انسانی درک عمیقی از کسب و کار دارند از فرایندهای مدیریت منابع انسانی هم پشتیبانی میکنند.
در این مقاله که ترجمهای از مقالهhr-business-partner-job-description است، شرح وظایف، شرایط احراز، درآمد و یک روز از زندگی کاری شریک تجاری منابع انسانی(HRBP) به طور کامل معرفی شده است. اگر به این موضوع علاقمند هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
اگر با مفهوم شرح شغل آشنا نیستید این مقاله را مطالعه کنید: تجزیه و تحلیل شغل چیست؟(به همراه یک نمونه)
بررسی شغل شریک تجاری منابع انسانی
شرکای تجاری منابع انسانی یا به اختصار (HRBP) به همسو سازی استراتژی منابع انسانی با استراتژی تجاری سازمان کمک میکنند. آنها علاوه بر ایفای نقش به عنوان کارشناسان اجرایی و پشتیبانی سازمان، نمایندگان اعمال تغییرات لازم در سازمان و شریک استراتژیک کسب و کارها هستند.
شریک تجاری منابع انسانی با همکاری و همراهی مدیران سازمان در راستای تعیین اولویتها، خلق ارزش و ارائه نتایج بدست آمده فعالیت دارند. با توجه به اندازه سازمانها، یک شریک تجاری منابع انسانی ممکن است مسئول صدها و یا حتی هزاران کارمند باشد. به طور کلی شرکای تجاری منابع انسانی بخشی از واحد مدیریت منابع انسانی در سازمانها هستند.
تعهدات شریک تجاری منابع انسانی
مسئولیتهای دقیق شریک تجاری منابع انسانی میتواند با توجه به صنعت، اندازه سازمان، اهداف استراتژیک، بلوغ سازمانی منابع انسانی و سایر عوامل تاثیرگذار متفاوت باشد. با این حال، وظایف عمومی تعریف شده برای تمامی شرکای تجاری منابع انسانی یکسان و شامل موارد زیر خواهد بود.
1- برنامهریزی استراتژیک
یک شریک تجاری منابع انسانی کارآمد، توانایی این را خواهد داشت تا با تمرکز بر نیروی کار موجود، به سازمان خود کمک کند تا برای آینده آماده شود. زمینههای فعالیت شرکای تجاری منابع انسانی در این مورد عبارتند از:
* تجدید و توسعه مهارت: نیازسنجی آموزشی و کمک به عملکرد یادگیری و توسعه در همسوسازی برنامههای آموزشی با اهداف تجاری
* برنامهریزی استراتژیک نیروی کار: حصول اطمینان از اندازه، شکل، هزینه و چابکی مناسب نیروی کار سازمان برای آینده
* برنامهریزی جانشین پروری: انتخاب و پرورش استعدادهای کلیدی جهت اطمینان از وجود سرمایه انسانی متخصص برای پر کردن نقشهای حیاتی
2- مربیگری، مشاوره و رهبری منابع انسانی
یک شریک تجاری منابع انسانی کارآمد باید درک روشنی از تاثیر چالشهای فعلی و آینده بر افراد سازمان خود داشته باشد. به همین خاطر شرکای تجاری منابع انسانی میتوانند مشاوره و مربیگری مثبت و کارآمدی را به ذینفعان کلیدی ارائه دهند.
با این حال، شریک تجاری منابع انسانی تنها باید یک مشاور باشد، نه کسی که مراقب تمامی مسائل سازمان است. وظیفه اصلی او تقویت رهبری برای رسیدگی به امور افراد در سازمان است.
در اینجا به برخی از مسئولیتهایی که ممکن است در شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی با آنها روبرو شوید میپردازیم:
* جلسات هفتگی یا دو هفتگی با رهبران کسب و کار و در صورت نیاز ارائه مشاوره منابع انسانی به آنها
* به روز رسانی دانش فردی در مورد قوانین و مقررات استخدامی و همچنین سایر الزامات قانونی در مورد مدیریت نیروی کار جهت راهنمایی و کمک بهینه به رهبران سازمان در این موارد
* ارائه راهنماییها و پیشنهادات لازم جهت ایجاد و اجرای فرآیندها و سیاستهای منابع انسانی
3- ایجاد یک سازمان رقابتی
شریک تجاری منابع انسانی به سازمان خود کمک میکند تا مشتریان را جذب کرده و ضمن پیدا کردن بهترین استعدادها، آنها را حفظ کند. بنابراین، برای کمک به سازمان خود برای ماندن در صدر بازار، کار آنها دو وجهی خواهد بود.
شرکای تجاری منابع انسانی نقش مهمی در اطمینان از انطباق استراتژیها و آموزشها با مسیر توسعه محصول را ایفا میکنند. مسئولیتهای موجود در شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی در این مورد میتواند شامل موارد زیر باشد:
* رهنمودهای لازم جهت مدیریت عملکرد روزانه به مدیران و سرپرستان (به طور مثال مشاوره، برنامه ریزی شغلی، مربیگری و …. )
* کمک به مدیران خط در برخورد با مسائل سازمان، کارکنان و اعمال تغییرات مرتبط
* بهینه سازی طراحی سازمانی جهت افزایش بهره وری و بهبود عملکرد کسب و کار
این متخصصان منابع انسانی همچنین در حصول اطمینان از اینکه سازمان پتانسیل جذب و حفظ بهترین استعدادها را دارد نیز بسیار مهم هستند. به همین ترتیب میتوانند فعالیتهای مرتبطی از قبیل موارد زیر را نیز عهده دار باشند:
* همکاری با سایر اعضای واحد منابع انسانی در اجرای استراتژیهای استخدام نوآورانه و فراگیر
* توسعه و یا کمک به توسعه استراتژی جبران خدمات و مزایا در آینده
* اجرای مدلهای پاداش و قدردانی جهت افزایش تعلق کارکنان
این مقاله را هم مطالعه کنید: آنبوردینگ چیست؟(مراحل+دانلود چک لیست)
4- پشتیبانی فرهنگ سازمانی و تجربه کارکنان
کمک به ایجاد و حفظ یک فرهنگ سازمانی قوی، و همچنین بهبود مستمر تجربه کارکنان سازمان، یکی از اصلیترین مسئولیتهای یک شریک تجاری منابع انسانی آینده نگر است. شرکتها اغلب از شریک تجاری منابع انسانی خود موارد زیر را انتظار دارند:
* ارائه مشاوره و پیشنهادات موثر جهت نوآوریهای مرتبط با فرهنگ سازمانی، مانند تحول فرهنگی سازمان
* همیاری مدیریت منابع انسانی در زمینه سلامت کارکنان، تنوع و شمولیت، و مدیریت استعداد
* همکاری با مدیریت و کارکنان جهت حل تعارضات و کمک به تسهیل روابط مثبت کارکنان، حفظ محیط کاری سالم ، ایجاد روحیه و کاهش جابجایی های ناخواسته
فراموش نکنید که مسئولیتهای شرکای تجاری منابع انسانی به ندرت شبیه به هم بوده و با توجه به سطوح مختلف آنها متفاوت خواهد بود.
شریک تجاری ارشد منابع انسانی (که میتواند معاون منابع انسانی یا مدیر ارشد منابع انسانی باشد) به طور معمول نقش استراتژیک بالاتری نسبت به سایر سطوح دارد و کسی است که گفتگوهای تجاری را هدایت میکند. بنابراین، عمده تمرکز او بر برنامه ریزی استراتژیک، مربیگری و مشاوره رهبری مسائل منابع انسانی معطوف خواهد بود.
به همین ترتیب، شرکای تجاری سطح متوسط منابع انسانی (که به آنها مدیران جوان منابع انسانی نیز گفته میشود) افرادی هستند که در گفتگوها و تصمیم گیریها نقش مشارکتی دارند. بنابراین میتوان گفت که بخش زیادی از مسئولیتهای آنها متمرکز بر کمک به شریک تجاری ارشد منابع انسانی در فرآبندهای مربیگری، کمک به مدیران در برخورد با مسائل مربوط به کارکنان، یا مشارکت در فرآیند توسعه استراتژی منابع انسانی سازمان خواهد بود.
مهارتها و شرایط احراز شریک تجاری منابع انسانی
اگر چه شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی در سازمانها متفاوت است. با این حال، برخی شایستگیها، مسئولیتها و شرایط احراز عمومی وجود دارد که شناخت آنها شما را در راستای درک بهتر نقش شریک تجاری منابع انسانی یاری میکند.
1- مهارتهای شریک تجاری منابع انسانی
مهارتهای زیادی وجود دارد که هر شریک تجاری منابع انسانی برای موفقیت به آنها نیاز دارد. در اینجا به بررسی مهارتهایی میپردازیم که در شرح وظایف این نقش نیز قابل مشاهده است.
علم داده (Data literacy)
لزومی به دانش تخصصی داده برای شریک تجاری منابع انسانی وجود ندارد. با این حال، اکثر سازمانها به شریک تجاری منابع انسانی که توانایی جمع آوری، ایجاد، درک و تفسیر دادهها را داشته باشد نیاز بیشتری دارند. در اینجا برخی از مهارتهای مربوط به علم داده را که در شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی نیز ممکن است مشاهده کنید آوردهایم:
– توانایی خواندن و تفسیر داشبوردها و گزارشهای حاوی دادههای پیچیده
– آشنایی با تکنیکهای تحلیل داده محور منابع انسانی
– آشنایی با روشهای جمع آوری دادهها اعم از کمی و کیفی
– امکان تدوین، تنظیم و سنجش معیارها و KPIهای مرتبط و استفاده از آنها برای هدایت نتایج
هوش تجاری(Business acumen)
این مهارت مربوط به درک اصول مالی، ریسک، پاداش و نتایج کسب و کار است. یک شریک تجاری منابع انسانی کارآمد فردی است که نه تنها دارای مهارتهای منابع انسانی قوی است، بلکه درک عمیقی از صنعت حوزه سازمان کاری خود دارد. برخی از سازمانها نامزدهایی را ترجیح میدهند که سابقه و تجربه کار به عنوان شریک تجاری منابع انسانی در صنعت خاص خود را داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به دنبال نامزدهایی هستند که توانایی درک کامل از سازمان و صنعت آنها را در آینده داشته باشند.
تخصص دیجیتال(Digital proficiency)
شرکای تجاری منابع انسانی باید بتوانند از فناوری روز جهت افزایش کارایی و هدایت نتایج استفاده کنند.
یک شریک تجاری منابع انسانی موفق باید تجربه استفاده از فناوریهای روز منابع انسانی مانند سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی ( HRIS ) را برای تدوین و پیاده سازی استراتژی کارآمد منابع انسانی، اعمال شیوههای مدیریت منابع انسانی و نیز پیگیری و مدیریت هزینهها داشته باشد. این فهرست میتواند شامل فناوریهای خاص منابع انسانی مانند سیستم اطلاعات منابع انسانی یا سایر فناوریها مانند هوش تجاری، ابزارهای تجسم داده و یا ابزارهای ارتباط آنلاین باشد. همچنین، تسلط بر Microsoft Office Suite و یا Google Suite نیز یک مهارت عمومی در این حرفه به حساب میآید.
وکیل مدافع(People advocacy)
شرکای تجاری منابع انسانی باید بتوانند از کارکنان و حقوق آنها دفاع کرده و البته در صورت نیاز مقابله و یا عقب نشینی کنند. همچنین برای حمایت از نیروی کار دانش حقوقی قوی یکی از مهارتهای مهمی است که باید در آنها احراز شود. به طورکلی شرح شغل این بخش شامل مهارتهای زیر میشود:
– دانش و یا تجربه با قوانین کار ملی و منطقهای و مقررات مالیاتی و تامین اجتماعی
– درک درست و عمیق از تکنیکهای مدیریت منابع انسانی و مهارتهای عالی مدیریت کارکنان
– مهارتهای منتورینگ و برقراری ارتباط موثر
– مهارت همدلی و حمایتگری
سایر مهارتها
برای موفقیت در این مسیر، یک شریک تجاری منابع انسانی کارآمد، علاوه بر چهار شایستگی ذکر شده در بالا به مهارتها و تواناییهای دیگری هم نیاز دارد. اکثر آگهیهای شغلی در این زمینه، به دنبال چندین مهارت دیگر نیز در افراد هستند که نمونههای آن را در زیر آوردهایم.
– مهارتهای ارتباطی قوی و ارائه عالی
– مهارت حل مسئله فوق العاده و قوی
– درک عمیق و درست در بسیاری از فرآیندها از جمله تنوع و شمولیت، مدیریت عملکرد، پاداش و مزایا، مدیریت استعداد، روابط کارکنان و اتحادیهها و غیره…
– مدیریت عالی منافع ذینفعان و ایجاد روابط کاری مستحکم و تعاملی در سراسر سازمان
– مدیریت تغییرات مثبت و نیز توانایی مدیریت پروژه
2- شرایط احراز شریک تجاری منابع انسانی
اکثر سازمانها از متقاضیان شغل شریک تجاری منابع انسانی مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشتههای مرتبط با مدیریت منابع انسانی، مطالعات سازمانی، مدیریت دولتی و یا مدیریت بازرگانی را میخواهند. همچنین با توجه به موقعیت سازمان، نیروی کار و نیز مشتریها، ممکن است نیاز به مدرکی مبنی بر تایید مهارت در زبان انگلیسی و یا حتی سایر زبانها داشته باشید.
در حالی که گواهینامه معتبر و تخصصی شریک تجاری منابع انسانی اجباری نیست، اما میتواند مزیت و برتری بیشتری را در طول فرآیند جذب برای شما ایجاد کند. این روزها گواهینامههای مختلفی برای حرفه شریک تجاری منابع انسانی ارائه میشود که بسیاری از آنها بصورت آنلاین و آزاد ارائه میشوند.
دوره جامع مدیریت منابع انسانی آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی به شما کمک میکند به فرایندهای اصلی مدیریت منابع انسانی یک شریک تجاری منابع انسانی تسلط پیدا کنید.
درآمد شریک تجاری منابع انسانی
به طور کلی تحصیلات، گواهینامهها، مهارتها، سوابق کاری و حوزهی کاری سازمان از جمله عوامل تأثیرگذار بر درآمد شریک تجاری منابع انسانی به شمار میآیند.
بر اساس آمارهای salary.com، متوسط حقوق شریک تجاری منابع انسانی در ایالات متحده معمولاً حدود 56.023 تا 70.868دلار است. در نقش یک مشاور سازمانی، شریک تجاری منابع انسانی میتواند بین 84.200 تا 106.700 دلار درآمد کسب کند.
موقعیت شما نیز تاثیر بسزایی بر درآمد شما خواهد گذاشت. طبق گزارش Payscale، یک شریک تجاری منابع انسانی جوان و تازه کار، با یک تا چهار سال سابقه کار، اگر در نیویورک مستقر باشد میتواند 77000 دلار درآمد داشته باشد، در حالی که در هیوستون این رقم به 69000 دلار کاهش مییابد. طبق گزارش Glassdoor، متوسط حقوق یک شریک تجاری منابع انسانی در بریتانیا به 56.841 پوند میرسد.
یک روز از زندگی کاری یک شریک تجاری منابع انسانی
در این قسمت نگاهی اجمالی به یک روز کاری معمول برای یک شریک تجاری منابع انسانی خواهیم داشت. لطفاً توجه داشته باشید که وظایف و مسئولیتهای روزانه شما در جایگاه شریک تجاری منابع انسانی ممکن است با توجه به بازههای زمانی در سال، دسترسی و حوزه اختیارات شما و همچنین نوع کسب و کار سازمان متفاوت باشد.
* روز خود را با مقداری قهوه، چای یا آب شروع میکنید. سرحالی یک نیاز ضروری برای شریک تجاری منابع انسانی و البته هر شغل دیگری است. کار خود را با مرور ایمیلها و فهرست برنامه های کاری خود و همچنین چک کردن تقویم جهت آماده شدن برای جلسات پیش رو آغاز میکنید. اگر تیم شما دارای استندآپ است، این اولین جلسهای است که در آن شرکت میکنید.
* پس از آن، باید به صورت حضوری یا آنلاین، با سهامداران یا مشتریان مهمتر نشست داشته باشید. بر اساس دادههای که تجزیه و تحلیل کردهاید، راه حلی برای بهبود عملکرد ارائه میدهید. متوجه شدهاید که استخدامهای جدید سازمان شما، از فرآیند پذیرش سازمانی کارکنان جدیدالورود راضی نبوده، و همین امر منجر به ترک زودهنگام آنها میشود. بنابراین پیشنهاد برگزاری جلسات متعدد و موثرتری بین استخدامیهای جدید و مدیران و همکاران آنها جهت شفاف سازی انتظارات، ایجاد روابط و ارائه بازخورد را مطرح میکنید.
* وقت ناهار است و شاید کمی پیاده روی در اطراف ساختمان محل کار البته اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد. بعد از ظهر، شما فرصت مناسب برای کارکردن رو برخی از برنامههای کلان خود را دارید. پس از آن، جلسهای با مدیر ارشد منابع انسانی به جهت همسوسازی خط مشی جدید منابع انسانی در مورد مرخصی با حقوق که نیاز به به روز رسانی با توجه به شرایط پاندمی جدید دارد را خواهید داشت. بلافاصله بعد از آن نشست پیگیری پروژه دیگری را برگزار کنید و سپس بقیه زمان کاری را صرف ارزیابی و تحلیل گردش کار کنید.
* وقتی تمامی برنامههای کاری روزتان را با موفقیت به اتمام رساندید، وقت آن است که به خانه بروید و یا شاید به باشگاه. یک خواب راحت و آسوده شبانه همان چیزی است که بعد از یک روز سخت کاری نیاز دارید.
اگر به اطلاعات بیشتر در مورد شغل شریک تجاری منابع انسانی علاقمند هستید مقاله 7 نمونه از شاخصهای شریک تجاری منابع انسانی برای شما مفید خواهد بود.
سخن پایانی
نقش یک شریک تجاری منابع انسانی متنوع و چالش برانگیز است. درک درست شرح شغل و وظایف شریک تجاری منابع انسانی به شما کمک میکند تا برای مصاحبه آماده شوید و شغل رویایی خود را بدست آورید.
منبع
https://www.aihr.com/blog/hr-business-partner-job-description/
ترجمه: حسین نقدی(با اندکی ساده سازی)
درباره حسین نقدی
من حسین نقدی هستم ، عضو کوچیکی از آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی. چهارسال پیش برای اولین بار با مفاهیم و تعاریف مدیریت منابع انسانی آشنا شدم و با تواناییها و علایق ذاتی که در خودم میدیدم، فهمیدم بالاخره حوزهی کاری مورد علاقهام رو پیدا کردم و تصمیم گرفتم روز به روز به دانش و مهارتهام در این حوزه ارزشمند اضافه کنم و همچنان در حال یادگیری هستم. برای من، مدیریت منابع انسانی قبل از اینکه یک شغل باشه، یک ارزش هست. ارزشی که سعی دارم اون رو در سازمانها نهادینه کنم.
نوشته های بیشتر از حسین نقدی
دیدگاهتان را بنویسید