عدد رضایت شغلی: از خیال تا واقعیت!
رضایت شغلی به مجموعه تمایلات و یا احساسات مثبتی که افراد نسبت به شغل خود دارند اطلاق میشود. رضایت شغلی نیرویی ناملموس اما قدرتمند است که منجر به ایجاد محیط کاری با تعامل و بهره وری بیشتر میشود. کارمندان شادتر به طور طبیعی تمایل بیشتری دارند که کار خود را بهتر و برای مدت طولانیتری نسبت به همکاران ناراضی خود انجام دهند. در این مقاله به مفهوم و عوامل موثر بر رضایت شغلی پرداخته و راهکارهایی را برای افزایش رضایت شغلی کارکنان پیشنهاد میدهیم.
رضایت شغلی چیست؟
رضايت شغلی Job Satisfaction اولين، پراهميتترين و قديمیترين متغير وابسته مورد مطالعه در رفتار سازمانی است. رضایت شغلی به نگرش کلی فرد در مورد شغلش اطلاق میشود و این که فرد تا چه اندازه کارش را دوست دارد.
با افزایش رضایت شغلی، اغلب شاهد افزایش روحیه و در نهایت افزایش بهره وری و سود نهایی هستیم. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه آکسفورد، کارکنان راضی علاوه بر سرعت بیشتر، در مقایسه با همکاران ناراضی خود، 13 درصد فروش بیشتری نیز دارند.
شاخص رضایت شغلی کارکنان
شاخص رضایت شغلی کارکنان(Employee Satisfaction Index) یا ESI مجموعهای از سوالات است که میزان رضایت کارکنان از شغل خود را اندازه میگیرد.
رضايت شغلی مجموعهای از نگرشها و عواطف فرد نسبت به شغلش است كه برای مديران سازمان آگاهی از ميزان آن اهميت زيادی دارد و به همین منظور مدلها و به تبع آن پرسشنامههای زیادی برای سنجش این متغیر مهم رفتار سازمانی طراحی شده است.
اکثر سازمانها با اتکا به پرسشنامهها و روشها و نرم افزارهای آماری شاخص رضایت شغلی کارکنانESI خود را گزارش کرده و بر اساس آن اقدامات بهبود طراحی مینمایند.
عوامل موثر بر رضایت شغلی
رضایت شغلی یک موضوع پیچیده و چند بُعدی است. در ادامه مهم ترین عوامل موثر در رضایت شغلی توضیح داده شده است.
نفس کار
وقتی که کارکنان به فعالیتی مشغول میشوند که با تواناییها و علاقههایشان همخوانی دارد، احساس میکنند که به عنوان یک عضو موثر و ارزشمند در سازمان شناخته میشوند. بنابراین، ارائه فرصتهایی برای توسعه مهارتها و ارتقاء شغلی میتواند به افزایش رضایت شغلی کمک کند.
سرپرستان
رابطه مثبت و سازنده با سرپرستان نیز بهطور قابل توجهی بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر میگذارد. سرپرستانی که قادر به ایجاد ارتباطات موثر، اعتماد و حمایت کننده باشند، میتوانند احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس را در کارکنان ایجاد کنند و به افزایش رضایت آنها کمک کنند.
حقوق
کارکنانی که احساس میکنند که مقدار زحمتی که در کار میگذارند، شناخته شده و پاداش داده میشود، احساس رضایت بیشتری نسبت به شغل خود دارند.
ارتقا
فرصتهای ارتقاء و پیشرفت نیز از جمله عواملی هستند که میتوانند به رضایت شغلی کارکنان کمک کنند. امکاناتی که برای پیشرفت حرفهای و شخصی و آموزش کارکنان فراهم میشود، باعث افزایش انگیزه و تعهد کارکنان به سازمان میشود.
همکاران
رابطه موثر با همکاران نیز به عنوان یکی از عوامل مهم در رضایت شغلی کارکنان مطرح میشود. همکارانی که به عنوان یک تیم مؤثر و هماهنگ با یکدیگر همکاری میکنند، میتوانند احساس تعلق و ارتباط مثبتی را در کارکنان ایجاد کنند و منجر به افزایش رضایت شغلی شود.
محیط کار
محیطی که امکانات و تجهیزات لازم برای انجام کار را فراهم کند و از نظر فیزیکی و اجتماعی مناسب باشد، میتواند به رضایت و خوشحالی کارکنان کمک کند.
چطور رضایت شغلی کارکنان را افزایش دهیم؟
در اینجا هفت ایده برای افزایش رضایت شغلی کارکنان پیشنهاد شده است.
۱. قدردانی از کارکنان برای کارشان
تاکید بر دستاوردهای شخصی و حرفهای کارکنان، به ایجاد احساس موفقیت و ارتباط در درون سازمان کمک میکند. این امر میتواند منجر به عملکرد کلی بهتر و انگیزه بیشتر شود. بر اساس مطالعهای که توسط مجله فورچون انجام شده است، ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان بیان کردند که “تشویق شخصی بیشتر” آنها را ترغیب میکند تا کارهای بهتری را با دفعات بیشتر ارائه دهند.
کارمندانی که احساس میکنند کارشان به رسمیت شناخته شده است، احتمال بیشتری دارد که در سازمان باقی بمانند. یافتههای SurveyMonkey نشان میدهد که با دریافت قدردانی، ۶۳ درصد از کارکنان به احتمال بسیار کم به دنبال شغل جدیدی خواهند بود. قدردانی میتواند اشکال مختلفی داشته باشد، از قبیل قدردانی عمومی در مقابل همکاران تا برنامههای تشویقی و گردشهای گروهی.
۲. گوش دادن و احترام
رهبران بزرگ قدرت گوش دادن به کارکنان خود را میدانند. توانمندسازی افراد برای به اشتراک گذاشتن ایدههایشان، منجر به حل خلاقانهتر مشکلات، راه حلهای بهتر و کارکنان شادتر میشود. در واقع، مطالعه اخیر فوربس نشان داد که کارکنانی که نظراتشان مورد تشویق و قدردانی قرار میگیرد، بیش از ۴ برابر بیشتر از افرادی که احساس بیارزش بودن میکنند، احتمال دارد بهره ور باشند.
گوش دادن به کارکنان و ایجاد حس ارزشمندی در آنها، به خوشحالتر بودنشان در نقششان کمک میکند. طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، کارکنانی که احساس میکنند سرپرستانشان با آنها با احترام رفتار میکنند، ۶۳ درصد از شغل خود راضیتر هستند. از طرف دیگر، کارمندانی که دچار احساس بیاحترامی یا تحقیر میشوند، به احتمال زیاد به دنبال فرصت بعدی شغلی خود هستند.
۳. ارتباط و بازخورد شفاف
سیستمهای ارتباطات داخلی شما، تمام بخشهای سازمان شما را به هم متصل میکند و نقش مهمی در باز نگه داشتن خطوط ارتباطی بین تیمها و مدیریت ایفا میکند. طبق گفته Trade Press Services، ارتباطات داخلی موثر، ۸۵ درصد از کارکنان را برای مشارکت بیشتر در محیط کار ترغیب میکند. این به این دلیل است که ارتباط واضح منجر به تصمیم گیری سریعتر و ناامیدی کمتر میشود و تمرکز بر روی کار را برای کارکنان آسانتر میکند.
۴. فراهم کردن کانالهایی برای ارتباط اجتماعی
در سال ۲۰۱۹، نظرسنجی از کارگران آمریکایی نشان داد که ۶۰ درصد از کارکنان، همکاران را بزرگترین عامل در شادی شغلی میدانند. برای بسیاری از کارکنان، روابط درون فردی برای رضایت کامل از محیط کار ضروری است. با ورود به عصر جدید کار ترکیبی، اطمینان حاصل کنید که فرهنگ اداری و گپ زدنهای غیررسمی همچنان جایگاه ویژهای در فضای کاری شما داشته باشد. فرهنگ خود را فراتر از محیط اداری تقویت کنید و با ادغام راه حل اینترانت اجتماعی مناسب، تیمها را حتی خارج از وظایف روزانه خود، در ارتباط نگه دارید.
۵. شفافیت در مدیریت و رهبری
هیچ چیز به اندازه نقض اعتماد، رابطه کارفرما و کارمند را به سرعت خراب نمیکند. در واقع، شفافیت مدیریت یکی از مهمترین عوامل در تعیین رضایت کارکنان است. کارکنان دوست دارند در جریان امور قرار بگیرند و میخواهند بدانند که میتوانند به مدیران خود برای گفتن حقیقت اعتماد کنند. ۶۱ درصد از کارکنان موافقند که اعتماد بین آنها و مدیریت، عامل مهمی در ایجاد یک فضای کاری سالم است.
۶. ارائه فرصتهای توسعه شخصی
بخش مهمی از رضایت کارکنان، ارائه مسیر توسعه شخصی است. طبق یک نظرسنجی اخیر از ۱۰۰۰ فرد حرفهای هدفمند، ۸۲ درصد از پاسخدهندگان در صورت عدم پیشرفت شغلی، ترک شغل خود را در نظر میگیرند. کارکنان در عین حال که بخشی از سازمان هستند، میخواهند احساس کنند که برای پرورش آرزوهای شخصی آنها نیز فضایی وجود دارد. یک نظرسنجی نشان داد که تنها ۲۹ درصد از کارکنان از فرصتهای پیشرفت شغلی موجود خود “بسیار راضی” هستند. برای درک مهارتهای فردی و تیمی و تشویق کارکنان به دنبال کردن علایق مرتبط، حتی اگر خارج از شرح شغل آنها باشد، وقت بگذارید.
۷. پذیرش کار از راه دور / ترکیبی
رویای بسیاری از کارمندان اداری قبل از همه گیری، اکنون به واقعیت تبدیل شده است. دورکاری، با تمام انعطافپذیری و راحتی آن، ۳۸ درصد از کارکنان موافقند که اکنون نسبت به قبل از شیوع کووید ۱۹ از شغل خود راضیتر هستند. با این حال، مدیریت تیمهای دورکار / ترکیبی، چالشهای جدیدی را در زمینه همکاری کارآمد ایجاد میکند. نرم افزارهای دورکاری میتوانند به سادهسازی ارتباطات و اتصال تیمها از هر جایی که انتخاب میکنند، کمک کنند.
امیدوارم این ایدهها به شما در بهبود رضایت کارکنان و ایجاد یک محیط کاری شادتر و بهره ورتر کمک کند.
منابع:
https://www.happeo.com/blog/how-to-improve-employee-satisfaction
تجربیات شخصی نویسنده در حرفه مشاوره مدیریت
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید