ممنون که گوش دادی
هیچ چیز آزاردهندهتر از این نیست که افراد مورد علاقه ما یا افرادی که برایمان مهم هستند، به حرفهایمان گوش ندهند. نیاز به درک شدن، نیازی همیشگی است که هیچ گاه ما را ترک نمیکند و به همین دلیل است که گوش شنوا عاملی بسیار نیرومند در روابط انسانی به شمار میرود و درک نشدن واقعا دردناک است.
اشتیاق به درک شدن، از جمله انگیزههای بسیار نیرومند انسان است. وقتی به سخنان ما گوش میکنند، احساس میکنیم ما را جدی میگیرند، به احساسات و ایده هایمان توجه میکنند و بالخره آن چه میگوییم اهمیت دارد.
گوش دادن یعنی چه؟
گوش دادن یعنی توجه کردن، علاقه نشان دادن، اهمیت دادن، دل دادن، ابراز احساسات کردن، تصدیق کردن،… و درک کردن.
اشتیاق به درک شدن یعنی اشتیاق برای فرار از تنهایی و ایجاد پل ارتباطی. برای غلبه بر تنهایی به دیگران نزدیک میشویم، دریچه قلب و ذهن خود را بر روی آنها باز میکنیم، به این امید که ما را درک کنند. ظاهرا رسیدن به چنین درکی باید آسان باشد، اما واقعیت این است که این طور نیست.
اساس خوب گوش دادن همدلی است و همدلی نیز میسر نمیشود مگر آن که مشغولیتهای خود را کنار بگذاریم و وارد تجربه طرف مقابل شویم.
همدلی یعنی آن چه را طرف مقابل سعی دارد بگوید، بفهمیم و نشان دهیم که منظور او را درک کردهایم. این همدلی ما را به فردی که سخن ما را میشنود و به ما و احساساتمان توجه دارد، متصل میسازد. گوش دادن همدلانه، روابط را دگرگون میکند. وقتی طرف مقابل احساسات عمیق و ناگفته ما را درک میکند، آن را در قالب کلام در میآورد و با بیانی روشن و گویا به ما منعکس میکند، مطمئن میشویم که ما را درک کرده است و از او به خاطر درک و انسانیتش ممنون میشویم.
شخصی که واقعا گوش میدهد، مدتی کوتاه چهارچوب فکری خود را کنار میگذارد و از دریچه چشم ما به موضوع نگاه میکند، چنین فردی ما را آن گونه که هستیم درک میکند و به این ترتیب به ما اعتبار میبخشد. این اعتبار همان چیزی است که احساس خود ارزشمندی را در ما ایجاد و تقویت میکند.
تست مهارت گوش دادن
برای این که گوش دادن خود را محک بزنید عبارات زیر را بخوانید و گزینهای را انتخاب کنید که به طور معمول و از روی عادت انجام میدهید:
دیشب سردرد وحشتناکی داشتم
1- شاید بهتر بود یک آسپرین میخوردی
2- شاید نباید آن قدر قهوه میخوردی
3- آخی، چه بد
4- آخی، چه بد. کی شروع شد؟
5- منم سرم درد میکرد. شاید مربوط به هوا باشد.
دیشب اصلا نتوانستم بخوابم.
1- شاید بهتر باشد بیشتر ورزش کنی
2- تو هر شب جلوی تلویزیون خوابت میبرد، معلوم است که نمیتوانی خوب بخوابی
3- چه بد.
4- چه بد. نمیدانی چرا؟
5- منم دیشب نتونستم خوب بخوابم.
از جلسهای که برای کارکنان اداره میگذارند متنفرم
1- آیا فقط آن جا مینشینی و حوصلهت سر میرود یا این که مشارکت هم میکنی؟
2- بالاخره این هم بخشی از کارت هست، این طور نیست؟
3- آره، میفهمم چه میگویی.
4- آی گفتی! جلسههای شما چطوره؟
5- در جلسههای ما هر کس ایدهای دارد باید مطرح کند.
من دو برابر آنهای دیگر کار میکنم. اما هیچ کس قدر نمیداند.
1- شاید بهتر باشد کمتر کار کنی.
2- تقصیر خودت است. همیشه به این و آن خدمت میکنی.
3- این منصفانه نیست.
4- چند وقت اوضاع این طوری بوده؟
5- میفهمم چه می گویی. من خودم همیشه زودتر از همه سرکار حاضر می شوم و آخر از همه کار را تعطیل میکنم.
تحلیل تست مهارت گوش دادن
در تمام موارد فوق گزینه 1 توصیه، 2 انتقاد، 3 اظهارنظری همدلانه است که به مکالمه خاتمه میدهد، 4 اظهار نظری همدلانه است که سر صحبت را باز میکند و 5 صحبت کردن درباره خود است.
پاسخهای شما بیشتر از کدام جنس بود؟ توصیه؟ انتقاد؟ صحبت در مورد خود و یا همدلی؟
آیا پاسخهای شما از الگوی خاصی پیروی میکند؟ اظهارنظرهای همدلانهای که دیگران را دعوت به توضیح بیشتر میکند، تمرین کنید.
وقتی شخصی درباره احساساتش حرف میزند یا موضوعی او را هیجان زده کرده، یا آزارش میدهد، دوست دارد مخاطب به حرفش گوش دهد و درکش کند، نه این که با توصیه یا نقل ماجرایی مشابه، میان صحبت او بدود و کانون توجه را به خود برگرداند.
شنیدن واقعی یعنی کنار گذاشتن موقت خود
برای شنیدن واقعی، باید به طور موقت خود و نیازهای خود را کنار بگذاریم اما اغلب این کار را نمیکنیم. شنیدن امری خودکار است، چون از روی عادت انجام میشود و چون هنگامی که دیگری حرف میزند، بدون توجه به سخن او، منتظریم نوبت حرف زدن ما برسد. اگر دقت کنید میتوانید مچ خود را بگیرید: یکی حرف میزند و شما در حالی که ظاهرا به صحبت او گوش میکنید، آن چه را میخواهید بگویید، در ذهن تکرار میکنید. صرف نگه داشتن زبان و حرف نزدن به معنای گوش دادن نیست. شنیدن واقعی یعنی ذهنیات خود را به طور موقت کنار بگذارید و بر آن چه طرف مقابل سعی دارد بگوید تمرکز کنید.
گوش دادن به دیگران، یعنی این که اجازه دهیم آنها حرف خود را تمام کنند، به آنها فرصت دهیم آن چه را در ذهن دارند به زبان آورند، به گفتارشان علاقه نشان دهیم و تجربه آنها را تصدیق کنیم و در یک کلام نشان دهیم که آنها را درک کرده ایم. درک دیگران به این نیست که فکر کنیم از افکار و احساسات آنها خبر داریم. درک دیگران نیاز به شنیدن واقعی و کشف کردن دارد.
این تجربه را آغاز کنید و منتظر غنا و عمق بیشتر در روابط خود باشید.
اگر به توسعه مهارت شنیدن خود علاقمند هستید دوره آموزشی مهارت شنیدن برای شما مفید خواهد بود.
منابع:
کتاب هنر گمشده گوش دادن، مایکل پی. نیکولز، ترجمه اکرم کرمی
تجربیات شخصی نویسنده
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید