جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • موضوعات منابع انسانی
    • مدیریت منابع انسانی چیست؟
    • تجزیه و تحلیل شغل چیست؟(به همراه نمونه)
    • شایستگی‌ها
    • برنامه ریزی منابع انسانی
    • جذب و استخدام
    • آموزش و توانمندسازی
    • جبران خدمات
    • مدیریت عملکرد چیست؟(به همراه‌ فرم‌های مورد نیاز)
    • کانون‌ ارزیابی و توسعه(به همراه فیلم یک روز کانون)
    • مدیریت استعدادها
    • کوچینگ
    • استراتژی منابع انسانی
    • فرهنگ سازمانی
    • نگرش‌های کارکنان
  • دوره‌های آموزشی
    • می‏‌خواهم یک فرد حرفه‌ای‌ در حوزه مدیریت منابع انسانی شوم
    • دوره‌های مدیریت منابع انسانی
    • دوره‌های مهارت‌های نرم
    • آموزش‌های سازمانی
    • آزمون خودارزیابی دانش مدیریت منابع انسانی
  • مشاوره منابع انسانی
  • اطلاعات کاربردی
    • کتاب‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
    • دانلود رایگان ایبوک‌های آکادمی منابع انسانی
    • گزارشات روز مدیریت منابع انسانی
    • وب سایت‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
    • ژورنال‌های برتر مدیریت منابع انسانی
  • گاه‌نوشته‌ها
  • فروشگاه
    • 02126768266
    • info@hrmacy.ir
    • داستان آکادمی
    • درباره آکادمی
    • درباره من
    آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی
    • صفحه نخست
    • موضوعات منابع انسانی
      • مدیریت منابع انسانی چیست؟
      • تجزیه و تحلیل شغل چیست؟(به همراه نمونه)
      • شایستگی‌ها
      • برنامه ریزی منابع انسانی
      • جذب و استخدام
      • آموزش و توانمندسازی
      • جبران خدمات
      • مدیریت عملکرد چیست؟(به همراه‌ فرم‌های مورد نیاز)
      • کانون‌ ارزیابی و توسعه(به همراه فیلم یک روز کانون)
      • مدیریت استعدادها
      • کوچینگ
      • استراتژی منابع انسانی
      • فرهنگ سازمانی
      • نگرش‌های کارکنان
    • دوره‌های آموزشی
      • می‏‌خواهم یک فرد حرفه‌ای‌ در حوزه مدیریت منابع انسانی شوم
      • دوره‌های مدیریت منابع انسانی
      • دوره‌های مهارت‌های نرم
      • آموزش‌های سازمانی
      • آزمون خودارزیابی دانش مدیریت منابع انسانی
    • مشاوره منابع انسانی
    • اطلاعات کاربردی
      • کتاب‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
      • دانلود رایگان ایبوک‌های آکادمی منابع انسانی
      • گزارشات روز مدیریت منابع انسانی
      • وب سایت‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
      • ژورنال‌های برتر مدیریت منابع انسانی
    • گاه‌نوشته‌ها
    • فروشگاه
    0
    ورود | عضویت

    گاه‌نوشته

    آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانیبلاگمقالاتممنون که گوش دادی

    ممنون که گوش دادی

    1401/02/12
    ارسال شده توسط سونیا جلالی
    مقالات
    1.58k بازدید
    راهنمای مطالعه پنهان
    1 گوش دادن یعنی چه؟
    2 تست مهارت گوش دادن
    3 تحلیل تست مهارت گوش دادن
    4 شنیدن واقعی یعنی کنار گذاشتن موقت خود

    هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که افراد مورد علاقه ما یا افرادی که برایمان مهم هستند، به حرف‌هایمان گوش ندهند. نیاز به درک شدن، نیازی همیشگی است که هیچ گاه ما را ترک نمی‌کند و به همین دلیل است که گوش شنوا عاملی بسیار نیرومند در روابط انسانی به شمار می‌رود و درک نشدن واقعا دردناک است.

    اشتیاق به درک شدن، از جمله انگیزه‌های بسیار نیرومند انسان است. وقتی به سخنان ما گوش می‌کنند، احساس می‌کنیم ما را جدی می‌گیرند، به احساسات و ایده هایمان توجه می‌کنند و بالخره آن چه می‌گوییم اهمیت دارد.

    گوش دادن یعنی چه؟

    گوش دادن یعنی توجه کردن، علاقه نشان دادن، اهمیت دادن، دل دادن، ابراز احساسات کردن، تصدیق کردن،… و درک کردن.
    اشتیاق به درک شدن یعنی اشتیاق برای فرار از تنهایی و ایجاد پل ارتباطی. برای غلبه بر تنهایی به دیگران نزدیک می‌شویم، دریچه قلب و ذهن خود را بر روی آن‌ها باز می‌کنیم، به این امید که ما را درک کنند. ظاهرا رسیدن به چنین درکی باید آسان باشد، اما واقعیت این است که این طور نیست.

    اساس خوب گوش دادن همدلی است و همدلی نیز میسر نمی‌شود مگر آن که مشغولیت‌های خود را کنار بگذاریم و وارد تجربه طرف مقابل شویم.

    همدلی یعنی آن چه را طرف مقابل سعی دارد بگوید، بفهمیم و نشان دهیم که منظور او را درک کرده‌ایم. این همدلی ما را به فردی که سخن ما را می‌شنود و به ما و احساساتمان توجه دارد، متصل می‌سازد. گوش دادن همدلانه، روابط را دگرگون می‌کند. وقتی طرف مقابل احساسات عمیق و ناگفته ما را درک می‌کند، آن را در قالب کلام در می‌آورد و با بیانی روشن و گویا به ما منعکس می‌کند، مطمئن می‌شویم که ما را درک کرده است و از او به خاطر درک و انسانیتش ممنون می‌شویم.

    شخصی که واقعا گوش می‌دهد، مدتی کوتاه چهارچوب فکری خود را کنار می‌گذارد و از دریچه چشم ما به موضوع نگاه می‌کند، چنین فردی ما را آن گونه که هستیم درک می‌کند و به این ترتیب به ما اعتبار می‌بخشد. این اعتبار همان چیزی است که احساس خود ارزشمندی را در ما ایجاد و تقویت می‌کند.

    تست مهارت گوش دادن

    برای این که گوش دادن خود را محک بزنید عبارات زیر را بخوانید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که به طور معمول و از روی عادت انجام می‌دهید:

    دیشب سردرد وحشتناکی داشتم
    1- شاید بهتر بود یک آسپرین می‌خوردی
    2- شاید نباید آن قدر قهوه می‌خوردی
    3- آخی، چه بد
    4- آخی، چه بد. کی شروع شد؟
    5- منم سرم درد می‌کرد. شاید مربوط به هوا باشد.

    دیشب اصلا نتوانستم بخوابم.
    1- شاید بهتر باشد بیشتر ورزش کنی
    2- تو هر شب جلوی تلویزیون خوابت می‌برد، معلوم است که نمی‌توانی خوب بخوابی
    3- چه بد.
    4- چه بد. نمی‌دانی چرا؟
    5- منم دیشب نتونستم خوب بخوابم.

    از جلسه‌ای که برای کارکنان اداره می‌گذارند متنفرم
    1- آیا فقط آن جا می‌نشینی و حوصله‌ت سر می‌رود یا این که مشارکت هم می‌کنی؟
    2- بالاخره این هم بخشی از کارت هست، این طور نیست؟
    3- آره، می‌فهمم چه می‌گویی.
    4- آی گفتی! جلسه‌های شما چطوره؟
    5- در جلسه‌های ما هر کس ایده‌ای دارد باید مطرح کند.

    من دو برابر آن‌های دیگر کار می‌کنم. اما هیچ کس قدر نمی‌داند.
    1- شاید بهتر باشد کمتر کار کنی.
    2- تقصیر خودت است. همیشه به این و آن خدمت می‌کنی.
    3- این منصفانه نیست.
    4- چند وقت اوضاع این طوری بوده؟
    5- می‌فهمم چه می گویی. من خودم همیشه زودتر از همه سرکار حاضر می‌ شوم و آخر از همه کار را تعطیل می‌کنم.

    تحلیل تست مهارت گوش دادن

    در تمام موارد فوق گزینه 1 توصیه، 2 انتقاد، 3 اظهارنظری همدلانه است که به مکالمه خاتمه می‌دهد، 4 اظهار نظری همدلانه است که سر صحبت را باز می‌کند و 5 صحبت کردن درباره خود است.

    پاسخ‌های شما بیشتر از کدام جنس بود؟ توصیه؟ انتقاد؟ صحبت در مورد خود و یا همدلی؟
    آیا پاسخ‌های شما از الگوی خاصی پیروی می‌کند؟ اظهارنظرهای همدلانه‌ای که دیگران را دعوت به توضیح بیشتر می‌کند، تمرین کنید.

    وقتی شخصی درباره احساساتش حرف می‌زند یا موضوعی او را هیجان زده کرده، یا آزارش می‌دهد، دوست دارد مخاطب به حرفش گوش دهد و درکش کند، نه این که با توصیه یا نقل ماجرایی مشابه، میان صحبت او بدود و کانون توجه را به خود برگرداند.

    شنیدن واقعی یعنی کنار گذاشتن موقت خود

    برای شنیدن واقعی، باید به طور موقت خود و نیازهای خود را کنار بگذاریم اما اغلب این کار را نمی‌کنیم. شنیدن امری خودکار است، چون از روی عادت انجام می‌شود و چون هنگامی که دیگری حرف می‌زند، بدون توجه به سخن او، منتظریم نوبت حرف زدن ما برسد. اگر دقت کنید می‌توانید مچ خود را بگیرید: یکی حرف می‌زند و شما در حالی که ظاهرا به صحبت او گوش می‌کنید، آن چه را می‌خواهید بگویید، در ذهن تکرار می‌کنید. صرف نگه داشتن زبان و حرف نزدن به معنای گوش دادن نیست. شنیدن واقعی یعنی ذهنیات خود را به طور موقت کنار بگذارید و بر آن چه طرف مقابل سعی دارد بگوید تمرکز کنید.

    گوش دادن به دیگران، یعنی این که اجازه دهیم آن‌ها حرف خود را تمام کنند، به آن‌ها فرصت دهیم آن چه را در ذهن دارند به زبان آورند، به گفتارشان علاقه نشان دهیم و تجربه آن‌ها را تصدیق کنیم و در یک کلام نشان دهیم که آن‌ها را درک کرده ایم. درک دیگران به این نیست که فکر کنیم از افکار و احساسات آن‌ها خبر داریم. درک دیگران نیاز به شنیدن واقعی و کشف کردن دارد.
    این تجربه را آغاز کنید و منتظر غنا و عمق بیشتر در روابط خود باشید.

    اگر به توسعه مهارت شنیدن خود علاقمند هستید دوره آموزشی مهارت شنیدن برای شما مفید خواهد بود.

    منابع:

    کتاب هنر گمشده گوش دادن، مایکل پی. نیکولز، ترجمه اکرم کرمی

    تجربیات شخصی نویسنده

    نویسنده: سونیا جلالی

    درباره سونیا جلالی

    من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسان‌ها و پيچيدگی‌هاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پی‌اش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.

    نوشته های بیشتر از سونیا جلالی

    مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

    یک حضور تاثیرگذار برای کارمندان جدید ایجاد کنید
    یک نمونه برنامه‌ریزی منابع انسانی
    استخدام داده‌محور چیست؟
    چک‌لیست غربالگری قبل از استخدام
    چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟
    چت GPT چیست و چگونه به منابع انسانی کمک می‌کند؟

    دوره های آموزشی مرتبط

    دوره آموزشی مهارت‌های انسانی برای مدیران

    بدون امتیاز 0 رای
    1,380,000 تومان
    سونیا جلالی
    26
    1,380,000 تومان
    دوره مهارت تفویض اختیار برای مدیران میانی و مدیران ارشد

    دوره آموزشی مهارت تفویض اختیار

    4.50 4 رای
    295,000 تومان
    سونیا جلالی
    35
    295,000 تومان
    دوره آموزشی مهارت شنیدن و گوش دادن در کسب و کار

    دوره آموزشی مهارت شنیدن

    5.00 3 رای
    295,000 تومان
    سونیا جلالی
    33
    295,000 تومان
    دوره اموزشی مهارت قدردانی در کسب و کار

    دوره آموزشی مهارت قدردانی

    بدون امتیاز 0 رای
    295,000 تومان
    سونیا جلالی
    29
    295,000 تومان
    دوره مهارت بازخورد برای مدیران

    دوره آموزشی مهارت بازخورد

    5.00 3 رای
    295,000 تومان
    سونیا جلالی
    46
    295,000 تومان

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آموزش و توسعه
    • تجربه کارکنان
    • توسعه فردی
    • رضایت، تعهد، تعلق
    • شایستگی
    • فرهنگ سازمانی
    • قدردانی و بازخورد
    • کانون ارزیابی
    • کوچینگ
    • مدیریت منابع انسانی چابک
    • مدیریت و ارزیابی عملکرد
    • مصاحبه و انتخاب
    • مقالات
    نوشته‌های تازه
    • یک حضور تاثیرگذار برای کارمندان جدید ایجاد کنید
    • یک نمونه برنامه‌ریزی منابع انسانی
    • استخدام داده‌محور چیست؟
    • چک‌لیست غربالگری قبل از استخدام
    • چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟

    درباره آکادمی

    آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بستری برای یادگیری، با هدف کمک به حرفه‌ای شدن افراد و سازمان‌ها در حوزه مدیریت منابع انسانی است، تا سازمان‌ها را جای بهتری برای زیستن انسان سازیم.

    • خيابان شریعتی، خيابان دولت، نرسيده به تقاطع كاوه، روبروی بانك دی، نبش كوچه تراب، پلاك ٣٥٤، طبقه سوم، واحد ٨
    • 02126768266
    • info@hrmacy.ir
    فهرست سفارشی
    • گاه‌نوشته‌ها
    • ارتباط با آکادمی
    • حساب کاربری من
    • درباره آکادمی
    • سبد خرید
    • فروشگاه
    • آزمون‌ها و گواهینامه‌ها
    • استعلام گواهی‌نامه
    • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
    تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی به مدیریت سونیا جلالی می باشد.
    نسخه سایت: 2.8.1

    ورود

    رمز عبور را فراموش کرده اید؟

    هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت