15 روش موثر برای تقویت روحیه کارکنان
طبق آخرین گزارش گالوپ، اکثریت بزرگی از کارمندان، بی سر و صدا در حال ترک سازمان هستند، که نشاندهنده کاهش تعلق و روحیه کارکنان است. تخمین زده میشود که این تأثیر به سازمانها 8.8 تریلیون دلار در تولید ناخالص داخلی جهانی زیان وارد کند.
بهعنوان متخصص منابع انسانی، احتمالاً میدانید که تقویت روحیه کارکنان میتواند تأثیر مثبتی بر کارمندان، همکارانشان و کل کسب و کار داشته باشد.
در این مقاله، ما بررسی خواهیم کرد که روحیه کارکنان چیست، شاخصهای روحیه پایین را شناسایی کرده و 15 روش موثر برای تقویت روحیه کارکنان ارائه میکنیم.
تعریف روحیه کارکنان
روحیه کارکنان شامل وضعیت عاطفی، رضایت شغلی و نگرش کلی افراد در یک سازمان است که نشاندهنده احساسات، نگرشها و سطوح رضایت جمعی است که کارکنان نسبت به کار، همکاران، محل کار و سازمان به عنوان یک کل دارند.
روحیه پایین کارکنان
کارکنان در محیط کاری با روحیه ضعیف نسبت به کار خود و سازمان احساس بدی دارند. در نتیجه، بیتفاوت هستند، بهرهوری کمتری دارند و احتمال ترک کار آنها بیشتر است. در واقع، کارمندان غیرمتعهد 18 درصد نرخ بهره وری کمتر و 37 درصد افزایش احتمال مرخصی دارند.
در اینجا چند نمونه از علائم روحیه ضعیف کارکنان، آورده شده است:
- نگرش منفی: این میتواند نشانهای از روحیه پایین باشد، به خصوص اگر از طرف کارمندی باشد که قبلا مثبت بوده است.
- عدم حضور: اگر کارمندی سر کار حاضر نشود یا مرخصی استعلاجی بیشتر از معمول بگیرد، میتواند نشان دهنده روحیه پایین باشد.
- بهرهوری پایین یا کاهش یافته: شخصی که علاقه خود را نسبت به کار خود از دست داده است یا کار برایش دیگر معنادار نیست، اغلب انجام وظایف معمولی خود را متوقف میکند یا نتایجی پایینتر از حد متوسط به دست میآورد.
این مقاله را هم مطالعه کنید:۸ دلیل اصلی خروج کارکنان از سازمان
روحیه بالای کارکنان
روحیه بالا با نگرش مثبت، انگیزه، اشتیاق و احساس خوب مشخص میشود.
از علائم روحیه بالای کارکنان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- رضایت شغلی بالا: کارکنان از نقشها، وظایف و مسئولیتهای خود ابراز رضایت میکنند و کار خود را معنادار و رضایت بخش میدانند.
- کار تیمی و همکاری قوی: کارمندان به خوبی با هم کار میکنند و یکدیگر را حمایت میکنند.
- بهره وری و عملکرد بالا: کارکنان به طور مداوم مولد هستند و اهداف عملکردی را برآورده میکنند یا از آنها فراتر میروند، به کار خود افتخار میکنند و برای برتری تلاش میکنند.
- غیبت و خروج کم: تعداد کمی از کارمندان به دلیل بیماری یا دلایل شخصی از کار غیبت میکنند. نرخ خروج کارکنان حداقل است، زیرا کارکنان از سازمان راضی و متعهد هستند.
سنجش سطح روحیه کارکنان
تیمهای منابع انسانی میتوانند روحیه کارکنان را از طریق نظرسنجی اندازهگیری کنند. انجام این کار به آنها کمک میکند تا نگرش تک تک کارکنان و تیمها را درک کنند و آنها را قادر میسازد تا زمینههای بهبود را شناسایی کنند.
سؤالات نظرسنجی میتواند از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد، اما در اینجا چند موضوع آورده شده است:
- رضایت شغلی
- قدردانی
- تعادل زندگی و کار
- ارتباطات و شفافیت
- فرهنگ شرکت
هنگامی که نتایج نظرسنجی مشخص شد، تجزیه و تحلیل آنها برای ایجاد تغییرات و بهبودهای موثر مثبت در سازمان، مهم است.
در بخش بعدی، در مورد اینکه چگونه منابع انسانی میتواند روحیه کارکنان را در محل کار تقویت کند بحث خواهیم کرد و 15 روش مختلف برای تقویت روحیه کارکنان را به اشتراک میگذاریم.
روشهای موثر تقویت روحیه در محل کار
-
برنامههای قدردانی
همه دوست دارند بشنوند که دارند کار فوق العادهای انجام میدهند! قدردانی و دیده شدن تلاشهای افراد احساس فوق العادهای در آنها به وجود میآورد. اجرای یک برنامه قدردانی کارکنان میتواند به ایجاد فرهنگی کمک کند که در آن قدردانی عادت همیشگی همه کارکنان شود.
نکته منابع انسانی:
- ابتدا تصمیم بگیرید که با کدام نوع قدردانی میخواهید شروع کنید، مانند قدردانی همتا به همتا، مدیر به کارمند، تشویق تیم و غیره.
- در مقیاس کوچک شروع کنید. قبل از اجرای طرح در سطح شرکت، یک دوره آزمایشی را در یک یا دو تیم و تیم منابع انسانی خود اجرا کنید.
-
مشارکت کارکنان در تصمیم گیری
قدردانی تنها آغاز راه است. افراد دوست دارند بدانند که نظراتشان شنیده و در نظر گرفته میشود. یکی از موثرترین راهها برای دستیابی به این هدف، مشارکت فعال کارکنان در فرآیندهای تصمیمگیری سازمان است.
نکته منابع انسانی:
- با یک نظرسنجی شروع کنید تا از کارمندان بپرسید که دوست دارند بیشتر در چه موضوعی مشارکت کنند (برای مثال تعیین اهداف عملکردی خودشان، روزهای طوفان فکری، کمیتههای رهبری و غیره).
- یک کار ساده ایجاد یک صندوق پیشنهادات در دفتر یا به صورت آنلاین است.
- از مدیران بخواهید که با تیم خود صحبت کنند تا بشنوند که در سطح تیم چه کاری میتوان انجام داد.
-
اطمینان حاصل کنید که کارکنان میدانند در چه چیزی و چگونه مشارکت میکنند
تقویت روحیه کارکنان نه تنها با ارائه درک روشنی از نقش آنها در تصویر بزرگتر، بلکه با نشان دادن اینکه چگونه مشارکت آنها مستقیماً بر اهداف شرکت تأثیر میگذارد نیز به دست میآید.
با همسو کردن فعالیتهای روزانه کارکنان با استراتژی سازمان، احساس هدفمندی و تکامل به آنها دست میدهد، به خصوص زمانی که از صمیم قلب حامی ماموریت شرکت باشند.
نکته منابع انسانی:
- با مشارکت فعال کارکنان در درک اینکه چگونه فعالیتها و اهداف آنها مستقیماً به استراتژی و اهداف سازمان کمک میکند، شروع کنید.
- بهروزرسانیهای منظم، مانند گردهماییهای ماهانه سازمانی در مورد پیشرفت در دستیابی به اهداف، به کارمندان ارائه دهید.
-
انجام کاری که دوست دارند
همانطور که استیو جابز در سخنرانی معروف خود در سال 2005 در فارغ التحصیلی استنفورد گفت: “تنها راه برای انجام کار بزرگ این است که عاشق کاری باشید که انجام میدهید.” افرادی که از شغل خود لذت میبرند به احتمال زیاد خوش بین و با انگیزه هستند، سریعتر یاد میگیرند، کمتر اشتباه میکنند و تصمیمات تجاری بهتری میگیرند.
فراموش نکنیم که کارمندان بیشتر وقت خود را در محل کار میگذرانند. بنابراین، اگر کار آنها شامل چیزی باشد که واقعاً از آن لذت میبرند به طور قابل توجهی بر روحیه آنها تأثیر میگذارد.
نکته منابع انسانی:
- هنگام انجام نظرسنجیهای تعلق سازمانی، از کارمندان در مورد رضایت شغلی و دلایل آن سوال کنید
- بررسی کنید که چه جنبههایی از شغل به آنها انرژی میدهد و چه عناصری نه
- مصاحبههای نگهداشت را به عنوان یک رویکرد شخصیتر برای جمعآوری بینش در مورد آنچه که کارکنان در مورد نقشها و زمینههای قابل بهبود ارزشمند میدانند، اجرا کنید.
-
جبران خدمت عادلانه
به گزارش SHRM، تحقیقات PayScale نشان میدهد که یک فرآیند پرداخت منصفانه و شفاف، مشارکت و روحیه کارکنان را بیشتر از پاداش موردی افزایش میدهد.
همان گزارش نشان داد که رضایت کارکنان عمدتاً ناشی از احساس منصفانه بودن دستمزد است، نه بر اساس میزان حقوق دریافتی.
نکته منابع انسانی:
- خط مشی جبران خدمات خود را منتشر کنید تا برای همه کارمندان و متقاضیان استخدام در دسترس باشد.
- اطمینان حاصل کنید که افراد میدانند خط مشی جبران خدمات سازمان چگونه کار میکند و سؤالات خود را چطور باید بپرسند.
-
رابطه خوب کارمند و مدیر
بر کسی پوشیده نیست که مدیران عالی میتوانند به طور قابل توجهی بر روحیه کارکنان، مشارکت و حفظ آنها تأثیر بگذارند.
برای مثال، گزارشی از سوی شرکت مدیریت سرمایه انسانی Ultimate Software نشان میدهد که 56 درصد از پاسخدهندگان حاضر به رد 10 درصد افزایش حقوق برای ماندن در کنار یک مدیر عالی بودند. البته برعکس آن نیز صادق است. یک نظرسنجی توسط GoodHire نشان داد که 82٪ از کارمندان شغل خود را به خاطر یک مدیر بد ترک میکنند.
نکته منابع انسانی:
- در طول مصاحبه نگهداشت و مصاحبه خروج از کارمندان در مورد رابطه آنها با مدیرشان بپرسید.
- از مدیران و کارمندان برای خودآگاهی بیشتر حمایت کنید. خودآگاهی تواناییهای حل مسئله و روابط آنها را افزایش میدهد.
-
دستاوردها را جشن بگیرید
تجلیل از دستاوردها، در سطح یک تیم یا در سطح شرکت نیز میتواند به تقویت روحیه کارکنان کمک کند.
نکته منابع انسانی:
- کارکنان را در جشن دستاوردها مشارکت دهید و از آنها در مورد ایدههایشان برای جشنها بپرسید.
- برای مثال، با اشتراک آخرین جشنها در «خبرنامه داخلی» هفتگی به افزایش روحیه کارکنان کمک کنید.
-
اطمینان حاصل کنید که کارکنان از سیستم رشد مسیر شغلی شرکت اطلاع دارند
طبیعی است که کارمندان بخواهند در حرفه خود پیشرفت کنند. در حالی که شیوه و راه پیشرفت شغلی برای هر کس متفاوت است – برخی ممکن است بخواهند از نردبان شرکت بالا بروند در حالی که دیگران ممکن است نوع دیگری از پیشرفت شغلی را ترجیح دهند – سازمانها باید اطمینان حاصل کنند که سیستم رشد مسیر شغلی برای همه کارکنانشان واضح است.
نکته منابع انسانی:
- به صفحه خط مشی جبران خدمات (که در دسترس عموم باشد) بخشی درباره پاداشها، افزایش حقوق و ارتقا اضافه کنید.
- به اضافه کردن یک ماژول به برنامه جامعهپذیری درباره سیستم پیشرفت شغلی شرکت فکر کنید، جایی که کارکنان جدید بتوانند اطلاعات کسب کنند و سؤالات خود را بپرسند.
-
روز دورهمی فصلی تیمی
اگرچه تیمها روزانه با هم کار میکنند و تمایل دارند جلسات روزانه داشته باشند، اما همیشه فضایی برای گفتوگوها حول موضوعات غیر کاری یا آشنایی با همکاران فراتر از «شخصیت حرفهای» آنها، وجود ندارد.
به همین دلیل است که سازماندهی فعالیتهای تیم سازی مانند روز دورهمی فصلی تیمی ضروری است. تیمسازی برای بسیاری از عملکردهای یک تیم حیاتی است مثل: ارتباطات، همکاری، روحیه و بهره وری و شاید مهمتر از همه، سرگرمی!
نکته منابع انسانی:
- مدیران را تشویق کنید تا دورهمی فصلی تیمی را برای تیمهای خود ترتیب دهند. اگر نمیدانند چگونه این کار را انجام دهند، به آنها کمک کنید.
- اگر بودجهای برای این نوع چیزها وجود ندارد (هنوز)، رهبری را در مورد اهمیت فعالیتهای تیمسازی و بودجه متقاعد کنید.
- در «خبرنامه داخلی» هفتگی، تصاویر یا ویدیوهای دورهمیهای فصلی تیمها را به اشتراک بگذارید.
-
فرصتهای یادگیری و توسعه مورد علاقه کارکنان را فراهم کنید
همانطور که قبلا ذکر شد، طبیعی است که کارمندان بخواهند در حرفه خود پیشرفت کنند و به رشد حرفهای و شخصی ادامه دهند.
سلایق افراد متفاوت است. برخی ممکن است ترجیح دهند وارد یک یا چند برنامه مربیگری شوند و برخی دیگر ممکن است چرخش شغلی، آموزش آنلاین یا یک دورهمی نبمه رسمی آموزشی را انتخاب کنند. صرف نظر از قالب، دادن حق انتخاب به کارمندان برای پیشرفت برای روحیهشان خوب است.
نکته منابع انسانی:
- در صورت کمبود بودجه، یک برنامه منتورینگ همتایان میتواند شروع خوبی باشد.
- اطمینان حاصل کنید که همه کارمندان گزینههای مختلف یادگیری و توسعه را میدانند و به سؤالات آنها جواب دهید.
-
تقویت استقلال در کار
شرکتهایی که استقلال را در محل کار تشویق میکنند، انگیزه و مشارکت کارمندان بالاتری دارند و در نتیجه، روحیه کارکنان را افزایش میدهند.
به زبان ساده، استقلال در محل کار یعنی به کارمندان اجازه داده شود به مناسبترین روش خودشان کار کنند. برای مثال:
- ترتیبی که وظایف خود را انجام میدهند.
- توانایی تصمیم گیری مستقل
- توانایی حل مسئله مستقل.
نکته منابع انسانی:
- با تعریف استقلال در سازمانتان، شروع کنید.
- مدیران را آموزش دهید تا با ارائه استقلال و فضا به کارمندان اعتماد کنند و در عین حال در صورت نیاز برای مشاوره و راهنمایی در دسترس باشند.
-
از تناسب فرهنگ اطمینان حاصل کنید
تناسب فرهنگ در مورد کارکنانی است که در سازمان عقاید، ارزشها و رفتارهای مشابهی با کارفرما و همکارانشان دارند. در قبول یا رد استخدام متناسب با فرهنگ چیزهای زیادی میتوان گفت، اما نکته اینجاست که اگر فردی احساس کند در شرکتی که برای آن کار می کند “غریب” است، این روی روحیه او تأثیر میگذارد.
نکته منابع انسانی:
- با پرسیدن سؤالات خاص در طول فرآیند استخدام میتوان از بسیاری از «ناسازگاریهای فرهنگی» جلوگیری کرد. از متقاضیان استخدام بپرسید که یا چه سازمانهایی قادر به کار کردن نیستند یا فرهنگ کاری مطلوب خود را توصیف کنند.
- در صفحه مشاغل خود، ویدیوهایی درباره فرهنگ شرکت اضافه کنید.
-
بر اساس بازخورد کارکنان عمل کنید
تنها در این مقاله، چند بار از نظرسنجیها به عنوان ابزاری برای جمعآوری بازخورد کارکنان یاد کردهایم. هدف از انجام نظرسنجی کارمندان این است که بر اساس یافتههای نظرسنجی عمل کنیم. نادیده گرفتن بازخورد کارکنان از نظرسنجیها میتواند منجر به از دست دادن اعتماد، افزایش نرخ خروج کارکنان و آسیب به بهرهوری و روحیه کارکنان شود.
نکته منابع انسانی:
- به روشی موثر برای انتقال نتایج نظرسنجی به کارمندان فکر کنید.
- اگر شرکت نمیتواند (در حال حاضر) بر اساس بازخورد خاصی عمل کند، در این مورد شفاف باشید و به کارکنان اطلاع دهید.
- بهروزرسانیهای منظم در مورد پیشرفت کارهایی که در حال انجام است ارائه دهید.
-
بررسی منظم مدیر
در حالی که رابطه منظم باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از رابطه خوب کارمند و مدیر در نظر گرفته شود که قبلاً به آن اشاره کردیم، بررسیهای منظم و مکالمه مداوم به طور جداگانه قابل ذکر است زیرا میتواند روحیه را تا حد زیادی افزایش دهند.
در حالت ایده آل، مدیران یک گفتگوی مداوم و معنادار با اعضای تیم خود دارند که بازخورد صادقانه، تشویق و تعامل را تقویت میکند. این جلسات انفرادی هفتگی همچنین فرصتی عالی برای مدیران فراهم میکند تا روحیه کارکنان را بسنجند و مسائل بالقوه را زودتر شناسایی کنند.
نکته منابع انسانی:
- مدیران را تشویق کنید که جلسات یک به یک هفتگی با اعضای تیم خود داشته باشند و این جلسات را در اولویت قرار دهند.
- اطمینان حاصل کنید که راه آسانی برای مستندسازی و پیگیری مکالمات بین مدیران و کارمندان وجود دارد.
-
یک برنامه کمک به کارکنان (EAP) طراحی کنید
برنامه کمک به کارکنان (Employee Assistance Program) نوعی مزایای کاری است که برای ارائه کمکهای محرمانه و حرفهای به کارکنانی که به شکلی با مشکلات شخصی یا کاری که میتواند بر رفاه و عملکرد شغلی آنها تأثیر بگذارد، مواجه هستند، طراحی شده است.
EAP ها به کاهش انگ در مورد سلامت روان کمک میکند و محیطی را ایجاد میکند که در آن کارکنان احساس راحتی کنند و در صورت نیاز کمک بطلبند. اجرای EAP تعهد به رفاه کارکنان را نشان میدهد و بر روحیه کارکنان تأثیر مثبت میگذارد.
نکته منابع انسانی:
- اگر یک EAP را اجرا میکنید، یک استراتژی ارتباطی قوی برای اطلاعرسانی به کارکنان در مورد آن، مزایا و نحوه دسترسی به خدمات ایجاد کنید.
- آموزشهایی را برای مدیران و سرپرستان ارائه دهید تا به آنها کمک کند EAP را درک کنند، علائم پریشانی را در کارکنان تشخیص دهند و در صورت نیاز کارمندان را به طور مؤثر به استفاده از برنامه سوق دهند.
نکات تکمیلی برای تقویت فوری روحیه کارکنان
- سالگردهای کاری کارمندان را در خبرنامه داخلی هفتگی شرکت بگنجانید.
- اگر بودجه وجود دارد، یک هدیه کوچک قدردانی برای سالگرد کاری کارکنان ارسال کنید.
- اگر خبرنامه داخلی هفتگی ندارید، ایجاد کنید، زیرا این یک راه عالی برای قدردانی مستمر از کارکنان است.
- مدیران را تشویق کنید تا به طور منظم از تیم خود به خاطر زحماتشان تشکر کنند.
- ترفیع های کاری را در خبرنامه داخلی هفتگی یا جلسات سازمانی اعلام کنید.
- در صورت امکان، کالای کمک معیشتی تهیه کنید و در اختیار کارکنان قرار دهید.
- حداقل یک بار در سال یک «جشن تابستانی» یا «مهمانی تعطیلات آخر سال» ترتیب دهید.
- کارکنان را تشویق کنید تا همتایان خود را بشناسند.
- حتما یک صندوق پیشنهاد و انتقاد ایجاد کنید (هم آنلاین و هم آفلاین).
سخن پایانی
روحیه کارکنان بر تک تک همکاران آنها و کسب و کار تأثیر میگذارد. اگر سازمان شما از روحیه پایین رنج میبرد، این 15 روش، شروعی عالی برای تغییر اوضاع است.
منبع:
https://www.aihr.com/blog/employee-morale-examples/
تهیه کننده: بهار همتی
درباره بهار همتی
من بهار همتی هستم، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک. از طریق حرفه قبلیم با حوزه ها و فرایندهای اصلی و مختلف سازمانها آشنا شدم و با توجه به علایق، مهارتها و ویژگیهای شخصیتی خودم بیشتر از همه جذب فرایندهای مدیریت منابع انسانی و به عنوان کارشناس منابع انسانی مشغول به کار شدم. بارز ترین خصوصیتی که از خودم میشناسم علاقه به یادگیری هست و حالا خوشحالم که این ویژگی در مسیری قرار گرفته که میتونم در حوزه مورد علاقهام ازش بهره ببرم و تجربه کسب کنم.
نوشته های بیشتر از بهار همتیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزشی جامعهپذیری کارکنان
دوره آموزشی طراحی و اجرای برند کارفرمایی
دوره آموزشی مصاحبهگری حرفهای
دوره آموزشی مصاحبه شایستگی محور
دوره جامع مدیریت منابع انسانی
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون ازمطالب عالی شما