۱۸ مهارتی که هر متخصص منابع انسانی به آن نیاز دارد
متخصصان منابع انسانی برای موفقیت در نقش خود به مجموعهای گسترده از مهارتها نیاز دارند. مهارتهای ضروری منابع انسانی شامل مهارتهای خاص شغل، مهارتهای نرم، همچنین درک عمیق از کسبوکار و سواد دیجیتال و دادهها میشود. این مهارتها به متخصصان منابع انسانی کمک میکند تا در مسیر شغلی خود پیشرفت کرده و به موفقیت سازمانی کمک کنند.
اما کدام مهارتها و شایستگیها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و شامل چه مواردی میشوند؟ در این مقاله، ما مروری بر مهارتهای پرتقاضا در حوزه منابع انسانی (بدون ترتیب خاصی) ارائه کردهایم، تأثیر این مهارتها را بررسی کرده و نحوه توسعه آنها را بیان میکنیم.
۱. مهارتهای ارتباطی
مهارت ارتباطی بیشترین تکرار را در آگهیهای شغلی منابع انسانی دارد. ارتباط مؤثر در مدیریت منابع انسانی ضروری است زیرا متخصص منابع انسانی پیوندی بین کسبوکار و کارمند است و نماینده هر دو طرف محسوب میشود.
شما منبع اطلاعات برای کارمندان هستید و توانایی در مدیریت مؤثر سؤالات و شکایات آنها کلید موفقیت در بسیاری از مشاغل منابع انسانی است.
ارتباط با ذینفعان، مدیرعامل، مدیران و کارمندان در سطوح مختلف از نظر قدرت و نفوذ نیازمند استفاده از زبان و لحنهای متفاوتی است. به همین دلیل توانایی ارتباط مؤثر با انواع افراد و ایجاد تأثیری حرفهای و مثبت یک مهارت ضروری برای متخصصان منابع انسانی است.
برقراری ارتباط هم به صورت رسمی و هم غیررسمی و به روشهای مختلف (مانند کلامی و نوشتاری، حضوری و آنلاین) بسیار حیاتی است.
یکی دیگر از مهارتهای ارتباطی که روز به روز برای تیمهای منابع انسانی اهمیت بیشتری پیدا میکند، قصهگویی یا داستانسرایی است. با توجه به اینکه دادهها نقش فزایندهای در تمامی جنبههای کسبوکار ایفا میکنند، متخصصان منابع انسانی باید قادر باشند دادهها را به داستانهای واضح، جذاب و تأثیرگذار ترجمه کنند که برای گروههای مختلف ذینفعان مناسب باشد.
۲. تخصص در امور اداری
اگرچه شکل اداره امور با استفاده از فناوری و خودکارسازی منابع انسانی در حال تغییر است، وظایف اداری همچنان بخش عمدهای از نقش منابع انسانی را تشکیل میدهند.
این وظایف شامل مدیریت مرخصیها و غیبت، ورود و خروج کارکنان، حقوق و دستمزد، مزایا و موارد دیگر میشود. بنابراین، متخصص بودن در امور اداری میتواند یک مزیت بزرگ برای هر متخصص منابع انسانی باشد.
مسئولیتهای سنتی منابع انسانی همچنان مورد توجه قرار دارند.
گزارش ما تحت عنوان «وضعیت ارتقای مهارتهای منابع انسانی» نشان میدهد که با وجود افزایش تعداد آگهیهای شغلی منابع انسانی که نیازمند مهارتهای داده و دیجیتال هستند، مهارتهای ارتباطی و اداری همچنان بیش از حد در این آگهیها نمایان هستند.
با این حال، برای رشد سازمانی، کسبوکارها نیاز دارند که متخصصان منابع انسانی در مهارتهای رهبری، مدیریت و آموزش هم تبحر داشته باشند.
۳. دانش و تخصص در مدیریت منابع انسانی
تجربه کاری قبلی یا پیشینه تحصیلی در مدیریت منابع انسانی یا روانشناسی صنعتی و سازمانی بسیار مفید در نقش حرفهای منابع انسانی است. دانش مدیریت منابع انسانی پایه و اساس بسیاری از دیگر مهارتها و شایستگیهای منابع انسانی را تشکیل میدهد. این دانش به درک رویههای منابع انسانی کمک میکند.
پیشینه تحصیلی در روانشناسی یا مدیریت منابع انسانی همچنین به شما این امکان را میدهد که مهارتهای نرم را توسعه دهید که تواناییهای ارتباطی و مربیگری شما را بهبود میبخشد.
۴. ایجاد و اجرای استراتژی منابع انسانی
متخصصان منابع انسانی باید طرز فکر استراتژیک داشته باشند. حتی اگر در سطحی نیستید که ایجاد استراتژی منابع انسانی جزو مسئولیتهای شما باشد، همچنان باید بتوانید اهداف استراتژیک را درک کرده و آن را به یک برنامه اجرایی تبدیل کنید.
توانایی تفسیر و اجرای استراتژی منابع انسانی که به طور مؤثر از استراتژی کلی سازمان پشتیبانی کند، به متخصصان منابع انسانی کمک میکند تا تأثیر بیشتری در سازمان خود داشته باشند و نقش منابع انسانی را به عنوان یک شریک استراتژیک تقویت کنند.
«در یک چشمانداز کسبوکارِ در حال تحول، توانایی تفکر استراتژیک بسیار مهم است که شامل پیشبینی آینده، شناسایی فرصتها و ریسکها، اتخاذ تصمیمات آگاهانه و الهامبخشیدن به دیگران برای حرکت به سوی یک هدف مشترک است».
تارا فوریانی، سخنران اصلی و مشاور «Not the HR Lady»
۵. مدیریت اولویتها
صرفنظر از ارزش یا اهمیت یک پروژه یا اقدام منابع انسانی، احتمال زیادی وجود دارد که ذینفعان شما دیدگاهها، اولویتها و انگیزههای متنوعی داشته باشند.
توانایی مدیریت ایدهها و اولویتهای متضاد در گروههای مختلف ذینفع و هدایت این پیچیدگی به شما کمک میکند تا از مشکلات احتمالی پروژه جلوگیری کنید و اطلاعات و پشتیبانی لازم برای موفقیت در پروژهتان را به دست آورید.
۶. پیشگامی
متخصصان منابع انسانی پل ارتباطی بین کارفرما و کارمند هستند. در چنین نقشی، پیشگامی میتواند به شما کمک کند تا مشکلات احتمالی را قبل از وقوع یا تشدید شناسایی کنید. مدیریت منابع انسانی پیشگیرانه و استراتژیک به شما کمک میکند تا وظایف اصلی منابع انسانی را به گونهای برنامهریزی و هماهنگ کنید که بیشترین ارزش را برای کسبوکار فراهم کند.
مدیریت منابع انسانی پیشگیرانه همیشه به مدیریت منابع انسانی واکنشی ترجیح داده میشود.
علاوه بر این، برای اینکه بهعنوان یک متخصص منابع انسانی پیشگام باشید، باید در مورد روندهای کنونی و نوظهور نهتنها در حوزه منابع انسانی بلکه در زمینه فناوری و فرهنگ کار نیز بهروز باشید. همچنین، آموزش مداوم مهارتهای منابع انسانی باید بخشی مستمر از توسعه شغلی شما باشد.
۷. مشاوره
یکی از مهارتهای کلیدی منابع انسانی، بودن به عنوان مشاور معتبر و قابل اعتماد برای ذینفعان مختلف است. شما باید قادر باشید بهطور مؤثر به کارکنان، مدیران خط و مدیران ارشد در مسائل پرسنلی مشاوره دهید.
این مسائل میتوانند عملیاتی باشند، مانند ایجاد یک طرح بازگشت به کار کارمند یا کمک به یک مدیر ارشد برای ارائه بازخورد یا مشاوره استراتژیک که به همراستایی شیوههای منابع انسانی با اهداف کسبوکار مربوط میشود.
نحوه مشاوره دادن شما نیز اهمیت دارد. برای اینکه خود را بهعنوان یک مشاور قابل اعتماد معرفی کنید، باید بهطور مداوم ارتباط برقرار کرده و تعامل کنید که اعتماد را ایجاد کند و اعتبار شما را بهعنوان یک متخصص معتبر تقویت نماید. در اینجا مهارتهای ارتباطی عالی بهشدت ارزشمند میشوند.
۸. مربیگری
مهارتهای مربیگری توانایی توسعه کارکنان را افزایش میدهند و آنها را در دستیابی به پتانسیل کاملشان و همراستا کردن مهارتهایشان با اهداف شرکت راهنمایی میکند.
این مهارتها همچنین به متخصصان منابع انسانی در فعالیتها و موقعیتهایی مانند آموزش و توسعه، معرفی کارکنان جدید، بازگشت به کار، حل تعارضات و کمک به مدیران خط مقدم در مسائل مرتبط با افراد کمک میکند.
مهارتهای مربیگری معمولاً در محل کار یا از طریق آموزشهای مربیگری خارجی توسعه مییابند و همچنین از جمله شایستگیهای کلیدی رهبری هستند.
۹. استخدام و انتخاب
گزارشی از PWC نشان داد که ۵۸٪ از رهبران منابع انسانی بررسیشده معتقدند که یافتن، جذب و نگهداشتن استعدادها بزرگترین چالش آنهاست. بنابراین، یافتن کاندیداهای واجد شرایط، انتخاب بهترینها و تعیین تطابق بین کاندیدا، شرکت (فرهنگ) و مدیر یکی از مهمترین وظایف منابع انسانی است.
به همین دلیل، توسعه مهارتهای استخدامی برای متخصصان منابع انسانی ضروری است.
بخش عمدهای از استخدام و انتخاب شامل مصاحبه با کاندیداهاست، بنابراین شنیدن فعال نیز ضروری است. علاوه بر این، شما باید اطمینان حاصل کنید که فرآیند استخدام و انتخاب عادلانه است و بر اساس سن، جنسیت، قومیت یا هر چیز دیگری تبعیض قائل نمیشود.
۱۰. تخصص در تجربه کارکنان
تجربه کارکنان یکی از اولویتهای اصلی ۴۷٪ از رهبران منابع انسانی است. بیش از ۸۰٪ از کارفرمایان معتقدند که تجربه مثبت کارکنان باعث افزایش دلبستگی، رفاه، بهرهوری و جذب و نگهداشتن استعدادها میشود.
متخصصان منابع انسانی با تخصص در تجربه کارکنان بهخوبی به چرخه عمر کارکنان پیبردهاند: کل رابطه بین کارکنان و سازمان، از استخدام تا خروج. بهواسطه این شناخت، قادرند تجربههای استثنایی برای کارکنان ایجاد کنند که به جذب و نگهداشتن استعدادهای مورد نیاز سازمانها برای موفقیت در دنیای همیشه در حال تغییر امروز کمک میکند.
۱۱. تسلط بر فناوری
مطالعات نشان میدهند که ۸۰٪ از کسبوکارهای کوچک در ایالات متحده یا از نرمافزارهای منابع انسانی استفاده میکنند یا در آینده نزدیک قصد استفاده از آن را دارند. علاوه بر این، ۵۴٪ از شرکتهای با بیش از ۵۰۰ کارمند، هزینههای فناوری منابع انسانی را به طور متوسط ۲۴٪ افزایش میدهند.
فناوریهای جدید، از جمله ChatGPT، واقعیت مجازی و افزوده، همراه با رشد اینترنت اشیاء (IoT)، مدلهای منابع انسانی را در سطح جهانی شکل میدهند. بهعنوان مثال، برنامه Vehicles for Change از واقعیت افزوده برای آموزش مکانیکهای جدید استفاده میکند، تورهای مجازی برای استخدامهای جدید در Deloitte ارائه میشود و نمایشگاههای شغلی مجازی در حال افزایش محبوبیت هستند.
بنابراین، تسلط بر فناوری برای متخصصان منابع انسانی ضروری است. در حالی که نیازی به تخصص در فناوری اطلاعات یا دادهها ندارید، آگاهی و مهارت در استفاده از مجموعهای از ابزارها و سیستمهای موجود به شما کمک میکند تا بهطور مؤثر و کارآمدتر عمل کنید. این موضوع بهویژه در سازمانهای با تیمهای بینالمللی یا دورکاری/ترکیبی اهمیت دارد.
این مقاله را هم مطالعه کنید: تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی چیست؟ مراحل + نمونه
۱۲. تحلیلگری و مبتنی بر داده بودن
رهبران منابع انسانی و کسبوکار از تحلیلهای مرتبط با افراد برای شناسایی کارکنان با پتانسیل بالا، تجزیه و تحلیل مزایا، دستیابی به پرداخت و مشوقهای منصفانه و پیشبینی نیازهای آینده استعدادها استفاده میکنند. در واقع، تعجبی ندارد که دادهها اکنون به عنوان گرانتر از نفت در نظر گرفته میشوند.
مهارتهای مرتبط با کار مبتنی بر تحلیل داده به سرعت در پنج سال گذشته ظهور یافته است. ۹۲٪ از متخصصان منابع انسانی قصد دارند از تحلیلهای مرتبط با افراد برای هدایت استراتژی منابع انسانی خود استفاده کنند. متخصصان منابع انسانی باید یاد بگیرند که از قدرت تحلیل دادهها برای اتخاذ تصمیمات بهتر و مبتنی بر شواهد بهرهبرداری کنند.
۱۳. مهارتهای گزارشدهی منابع انسانی
با افزایش اهمیت تحلیلهای مرتبط با افراد، تقاضا برای مهارتهای گزارشدهی منابع انسانی نیز در حال افزایش است. این مهارتها شامل توانایی ایجاد، خواندن و تفسیر گزارشهای منابع انسانی با استفاده از دادههای مختلف HRIS است.
متخصصان منابع انسانی با مهارتهای قوی در گزارشدهی منابع انسانی نه تنها قادر به درک و تفسیر دادهها هستند، بلکه میتوانند آنها را به پیامهای جذاب تبدیل کرده و تأثیر تجاری آن را نشان دهند.
زمانی که بتوانید بهطور مؤثر بر روی معیارهای کلیدی گزارشدهی کنید، قادر خواهید بود بهتر به مدیران و کارکنان مشاوره دهید، سیاستهای منابع انسانی بهبود یافته ایجاد کنید و تصمیمات مبتنی بر شواهد بیشتری اتخاذ کنید.
این مقاله را هم مطالعه کنید: گزارش منابع انسانی چیست و چطور تهیه میشود؟ (+نمونه)
۱۴. آگاهی تجاری
آگاهی تجاری توانایی درک نحوه کسب درآمد توسط کسبوکار است. تنها زمانی که اولویتهای تجاری سازمان خود را درک کنید، میتوانید با استفاده از استراتژیها و تاکتیکهای منابع انسانی متناسب، به درستی از این اولویتها پشتیبانی کنید و اطمینان حاصل کنید که منابع انسانی ارزش قابلتوجهی به سازمان میافزاید.
شما میتوانید این ارزش افزوده را با استفاده از زنجیره ارزش منابع انسانی نشان دهید. این یک فرآیند سهمرحلهای است که با فعالیتهای مدیریت منابع انسانی آغاز میشود، سپس به نتایج منابع انسانی و اهداف سازمانی میرسد. این فرآیند نشان میدهد که چگونه فعالیتهای منابع انسانی به اهداف سازمانی، مانند کسب سود، منجر میشود.
۱۵. آگاهی و حساسیت فرهنگی
این مهارت منابع انسانی بستگی به ویژگیهای سازمان دارد. بهویژه در شرکتهای بزرگ چندملیتی، آگاهی و حساسیت فرهنگی ضروری است، زیرا هنگام ارتباط با مدیران و کارکنان در کشورهای مختلف، باید از تفاوتهای فرهنگی بینالمللی آگاه باشید.
این تفاوتها بر نحوه استخدام، نگهداری و ترفیع افراد و همچنین مدیریت روابط کارکنان تأثیر خواهد گذاشت.
برای مثال، شیوههای مدیریت و نگهداری افراد میتواند بهطور قابلتوجهی بین فرهنگها متفاوت باشد. در هند، معمولاً ارتقا هر ساله انجام میشود، در حالی که در دنیای غرب، این موضوع بهطور متوسط هر ۳-۵ سال یک بار اتفاق میافتد. بهطور مشابه، برای کارگران چینی رایج است که در جشن سال نو چینی به زادگاه خود سفر کنند و هرگز به کارخانهای که در سال جدید در آن کار میکردند، بازنگردند زیرا اکنون در جای دیگری مشغول به کار شدهاند – بدون اینکه به شما اطلاع دهند.
تفاوتهای ارتباطی نیز در ارزیابی افراد وجود دارد. روسها و هلندیها بسیار مستقیم هستند، در حالی که ژاپنیها و کشورهای جنوبشرقی آسیا بسیار غیرمستقیمتر هستند. استفاده از سبک نادرست ارتباطی ممکن است باعث شود پیام شما درک نشود یا ممکن است باعث ناراحتی افراد شود.
۱۶. تبلیغ سلامت و رفاه
متخصصان منابع انسانی نقش حیاتی در اطمینان از اینکه کارکنان شاد، سالم و مولد باقی بمانند، ایفا میکنند.
بر اساس گزارش مککنزی، استرس محل کار به طور منفی بر بهرهوری تأثیر میگذارد، باعث افزایش ترکهای داوطلبانه میشود و هزینههای مراقبتهای بهداشتی را برای کارفرمایان آمریکایی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال به همراه دارد. در همین حال، ۹۵٪ از مدیران منابع انسانی معتقدند که فرسودگی شغلی در حال تخریب نیروی کار آنهاست و ۷۷٪ از کارکنان ادعا میکنند که در شغل فعلی خود دچار فرسودگی شدهاند.
اما از میان کسانی که در شرکتهایی کار میکنند که از اقدامات رفاهی حمایت میکنند، ۸۹٪ احتمالاً سازمان خود را بهعنوان یک مکان خوب برای کار توصیه میکنند. با روشنتر شدن تأثیر رفاه کارکنان، اهمیت رفاه کارکنان برای سازمانها در حال افزایش است.
۱۷. شنیدن فعال
متخصصان منابع انسانی که در شنیدن فعال ماهر هستند، قادرند بهطور دقیق به دیگران گوش دهند بدون پیشداوری یا قضاوت و فضای امنی برای اشتراکگذاری دیگران ایجاد کنند.
شنیدن فعال با همدلی همراه است. دیان گالو، مربی توسعه رهبری و شغلی، میگوید: «در یک محیط کاری، همدلی به معنای توانایی دیدن موقعیتها از دیدگاه تمام ذینفعان است. این شامل کارکنان داخلی، سهامداران، جوامع در حال فعالیت و حتی محیط جغرافیایی سیاسی میشود».
بدون مهارتهای قوی در شنیدن فعال، پیمایش مسائل حساس مربوط به DEI&B (تنوع، برابری، گنجاندن و تعلق) دشوارتر خواهد بود و مربیگری مؤثر کارکنان و سایر متخصصان منابع انسانی سختتر خواهد شد.
۱۸. کار تیمی
بهعنوان یک متخصص منابع انسانی، از شما انتظار میرود که بهطور نزدیک با همکاران خود در بخش منابع انسانی، با مدیران و رهبران، و همچنین با کارکنان سازمان همکاری کنید.
همکاری داخلی با هماهنگی فعال فعالیتهای منابع انسانی به نفع هر دو، سازمان و منابع انسانی است. کار تیمی همچنین منجر به افزایش همکاری، نوآوری، روحیه و رضایت در سازمان میشود و دیگران را تشویق میکند که با هم کار کنند.
توسعه مهارتهای منابع انسانی
راههای زیادی برای توسعه مهارتهای منابع انسانی، پیشرفت در حرفه و ارائه ارزش بیشتر به سازمان وجود دارد. در اینجا چند راه برای توسعه مهارتهای منابع انسانی آورده شده است:
دریافت گواهینامههای حرفهای
برنامههای گواهینامه منابع انسانی آنلاین میتوانند به شما کمک کنند تا دانش و مهارتهای خود را گسترش دهید تا از همتایان خود پیشی بگیرید و هنگام درخواست شغل برجسته شوید. شما تنها مهارتهای جدیدی نخواهید آموخت، بلکه گواهینامههای باارزشی نیز به دست خواهید آورد.
دوره جامع مدیریت منابع انسانی آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی با کمک آموزشهای کاربردی به شما دانش و مهارتهای عملی برای شروع کار به عنوان یک متولی منابع انسانی را میدهد.
شبکهسازی و گروههای حرفهای
شرکت منظم در رویدادهای صنعت منابع انسانی و پیوستن به گروههای منابع انسانی (مانند جامعه آکادمی منابع انسانی) میتواند به شما کمک کند با همتایان خود ارتباط برقرار کنید، سوالات خود را بپرسید، دانش را به اشتراک بگذارید و از تجربیات جمعی یاد بگیرید.
مشاوره و راهنمایی
یک متخصص منابع انسانی باتجربه میتواند به عنوان یک مربی یا مشاور عالی عمل کند که میتواند راهنمایی و مشاوره لازم برای کمک به شما در پیشبرد حرفهتان، اتخاذ تصمیمات دشوار و توسعه مهمترین مهارتهای منابع انسانی را ارائه دهد. میتوانید یک مربی را درون سازمان خود یا از طریق شبکههای حرفهای پیدا کنید. بسیاری از افراد خوشحال میشوند که دانش و تجربه خود را با حرفهایهای جوانتر در صنعت به اشتراک بگذارند.
یادگیری مداوم
بهروز بودن در مورد بهترین شیوهها و تغییرات سیاستی، روندهای نوظهور و ساخت مهارتهای آینده منابع انسانی، نمونههای خوبی از یادگیری مداوم هستند که باید به آنها توجه کنید. میتوانید یادگیری را در کار روزمره خود گنجانده و بهطور منظم به خواندن وبلاگها، نشریات صنعتی، مقالات تحقیقاتی و خبرنامههای منابع انسانی بپردازید. همچنین میتوانید به انجمنهای حرفهای منابع انسانی بپیوندید تا دانش خود را در حوزه منابع انسانی گسترش دهید.
آموزش در محل کار
به دنبال فرصتهایی برای کار بر روی پروژهها و وظایف منابع انسانی باشید که مهارتهای شما را به چالش بکشد و شما را از منطقه امن خود خارج کند. با متخصصان منابع انسانی باتجربه درون سازمان خود همکاری کنید، از تخصص آنها بیاموزید و بهطور فعال در ابتکارات جدید و موجود منابع انسانی شرکت کنید.
جمعبندی
توسعه این مهارتهای کلیدی منابع انسانی برای هر متخصص منابع انسانی که میخواهد عملکرد خود را بهبود بخشد، در حرفه خود پیشرفت کند و به یک دارایی برای رهبران و کارکنان سازمان تبدیل شود، ضروری است.
با توجه به این که صنعت منابع انسانی به سرعت مطابق با فناوری در حال تکامل است، به روز بودن با روندهای آینده و اطمینان از توسعه مهارتهای اصلی مورد نیاز در یک محیط دیجیتالتر برای موفقیت شما ضروری خواهد بود.
منابع
https://www.aihr.com/blog/hr-skills/
ترجمه و تلخیص: مسعود شکری
درباره مسعود شکری
مسعود شکری هستم، دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها و فعال در حوزه منابع انسانی. همیشه به تولید محتوا علاقه داشتم و اکنون این علاقه در خدمت منابع انسانی قرار گرفته است. تلاش برای رشد و توسعه دیگران همواره یکی از لذت بخشترین کارها برایم بوده و سعی میکنم با زبان و قلم و شغلم، این مهم را به سر منزل مقصود برسانم. (mshekari95@gmail.com)
نوشته های بیشتر از مسعود شکری
دیدگاهتان را بنویسید