ارزیابی شوندگان در کانون ارزیابی چه حقوقی دارند؟
در کانونهای ارزیابی و توسعه، ارزیابی شوندگان(داوطلبین) یکی از ارکان اصلی هستند؛ چرا که نتایج کانون قرار است به تصمیمگیری در خصوص انتخاب و یا توسعه آنها منجر شود.
کانونهای ارزیابی معمولا حجم وسیعی از دادهها و اطلاعات را در مورد ارزیابی شوندگان تولید میکنند. این اطلاعات از طریق تمرینات، تستها، تعاملات و سایر آزمونهای به کار گرفته شده در کانون تولید میشود. از آن جایی که این اطلاعات مهم، حساس و گاهی تعیین کننده و سرنوشت ساز هستند، ارزیابی شوندگان نسبت به آن حقوقی را دارا هستند که در این مقاله قصد دارم به بعضی از مهمترین آنها بپردازم.
حقوق ارزیابی شوندگان کانون ارزیابی
1- سازمان ملزم است که ارزیابی شوندگان را قبل از آغاز فرایند ارزیابی از مواردی آگاه کند. ترجیح آن است که این اطلاعات قبل از کانون و به صورت مکتوب ارائه شود. این اطلاعات میبایست موارد زیر را در بر بگیرد:
هدف از ارزیابی چیست؟
ارزیابی شوندگان چگونه و با چه معیارهایی انتخاب شدهاند؟
ارزیابان چه کسانی هستند و چه صلاحیتها و تخصصهایی دارند؟
نتایج ارزیابی چگونه نگهداری و استفاده خواهد شد؟
بازخوردها چه وقت و چگونه به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد؟
پشتیبانیهای آموزشی بعد از ارزیابی چگونه خواهد بود؟
نتایج کانون چه ارتباطی با استراتژی و فرهنگ سازمان و همچنین با سایر سیستمهای منابع انسانی سازمان دارد؟
آیا ارزیابیهای مجدد هم وجود خواهد داشت؟
دسترسی به گزارشات مرکز ارزیابی چگونه و تحت چه شرایطی میسر و مقدور است؟
2- کلیه ارزیابی شوندگان باید از عملکرد خود در کانون ارزیابی مطلع شوند و از همه پیشنهادها و توصیهها مطلع شوند.
3- ارزيابی شوندگان عضو سازمان، امكان خواندن گزارشهای رسمی خلاصه شده مكتوب درمورد پيشنهادها و عملكرد خود را دارند. سازمان بايد برای متقاضيان استخدام حداقل توصيهها و در صورت امكان و درخواست آنها نتايج و علت نتايج گرفته شده را ارائه كند.
4- به منظور حفظ امنیت و اعتبار تمرینات و تستهای کانون، میتوان تمرینات و آزمونها را محرمانه نگه داشت، اما منطق و اعتبار تمرینات و نتایج حاصل از ارزیابی باید حسب درخواست ارزیابی شوندگان در اختیار آنها قرار گیرد.
5- سازمان بايد ارزيابی شوندگان را نسبت به اطلاعات و سوابقي كه جمع آوری، نگهداری، استفاده و منتشر میشوند، مطلع كند. اگر سازمان تصمیم بگیرد که از اطلاعات حاصل از ارزیابیها در مواردی غیر از آن چه قبلا تعیین و اعلام شده بود استفاده کند و این استفاده به نحوی بر ارزیابی شونده اثرگذار باشد باید ارزیابی شونده را مطلع نموده و موافقت او را جلب نماید.
دانلود متن کامل خطوط راهنمای کانون ارزیابی
یک تلنگر
مجدد نگاهی به این خطوط راهنما بیندازید. در کانونهای ارزیابی که در کشور ما برگزار میشود به کدامیک از این خطوط پایبندیم؟
منابع
خطوط راهنما و ملاحظات اخلاقی براي عمليات كانون ارزيابي، ترجمه زهرا بدلی و محمد حبیبی
شرکتهای موفق جهان چگونه استخدام میکنند؟، دکتر ابوالعلایی
نویسنده: سونیا جلالی
اگر به خدمات مشاوره مدیریت منابع انسانی و یا مشاوره کانونهای ارزیابی و توسعه نیاز دارید خدمات مشاوره منابع انسانی آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی را ملاحظه کنید.
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید