کارشناس منابع انسانی (HR Generalist) کیست و چه وظایفی دارد؟

شرح شغل کارشناس منابع انسانی (HR Generalist) بسته به سطح ارشدیت، اندازه سازمان و مدل عملیاتی منابع انسانی، از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. با این حال، برخی از مسئولیتها، شایستگیها و صلاحیتهای نقش یک کارشناس منابع انسانی در همه شرکتها و صنایع مشترک است.
در این مقاله، برخی از وظایف و مهارتهای کارشناس منابع انسانی را به همراه یک نمونه شرح شغل آن مورد بحث قرار خواهیم داد تا به شما در درک بهتر این نقش کمک کند.
اگر فرصت مطالعه این مقاله را ندارید، میتوانید وویس زیر را از سرکار خانم سونیا جلالی بشنوید (مدت زمان 6:47)
نمونه شرح شغل کارشناس منابع انسانی (HR Generalist)
بررسی اجمالی شغل
یک کارشناس منابع انسانی روی وظایف و فعالیتهای مرتبط با افراد در یک سازمان کار میکند. همانطور که از نام آن پیداست، HR Generalistها از منظر منابع انسانی از کسب و کار حمایت میکنند و فعالیتهای داخلی و خارجی مرتبط را مدیریت میکنند.
HR Generalistها چرخه عمر کارکنان، از جمله برنامهریزی منابع انسانی، تجزیه و تحلیل شغل، استخدام، مدیریت عملکرد، جانشین پروی، و سایر وظایف منابع انسانی را با همکاری متخصصان منابع انسانی، مدیریت میکنند. در سازمانهایی که متخصصان منابع انسانی استخدام نمیکنند، HR Generalistها ممکن است مالک این فرآیندها و مسئول مدیریت کامل آنها باشند.
کارشناسان منابع انسانی هنگام کار با تمام سطوح کارمندان، چندین نقش ایفا میکنند. یک روز، آنها میتوانند با مدیریت ارشد کار کنند و در مورد استراتژی تعامل با کارکنان مشاوره دهند. روز بعد، بسته به نیاز کسب و کار، میتوانند به جامعه پذیری کارمندان جدید سازمان کمک کنند.
در سازمانهایی که HRBP ندارند، مالکیت و مسئولیت HR Generalistها ممکن است در سطح بالاتری باشد. در چنین مواردی، آنها مستقیماً با رهبران کسب و کار کار میکنند.
اگر با نقش HRBP آشنا نیستید این مقاله را مطالعه کنید: شرح شغل شریک تجاری منابع انسانی(HRBP)
شرح وظایف کارشناس منابع انسانی
طراحی، پیادهسازی و پشتیبانی فرآیندهای مرتبط با منابع انسانی
طراحی و اجرای فرایندهای منابع انسانی مهمترین وظیفه کارشناس منابع انسانیست. مانند طراحی و پیادهسازی فرایند تجزیه و تحلیل شغل، برنامهریزی منابع انسانی، استخدام، مدیریت عملکرد، جامعهپذیری، پاداش و مزایا، برنامهریزی جانشین پروری، یادگیری و توسعه روابط کارکنان و غیره. در سازمانهایی که متخصصان منابع انسانی (Human Resources Specialist) در آنها استخدام میشوند، HR Generalistها نقش پشتیبانی فرآیندهای فوق را ایفا میکنند.
حمایت و همراهی با مدیریت ارشد در تصمیم گیریهای مرتبط با مدیریت کارکنان
حمایت و همراهی کارشناس منابع انسانی با مدیریت ارشد در تصمیم گیریهای مرتبط با مدیریت کارکنان دارای اهمیت بسیار زیادی است. این موضوع میتواند شامل به کارگیری بهترین شیوههای منابع انسانی و ابداع استراتژیهایی در راستای اهداف و مقاصد شرکت، تضمین رشد شرکت و همچنین رفاه کارکنان باشد. به طور مثال کارشناس منابع انسانی باید با همکاری با مدیریت ارشد برنامههای توسعه و آموزش را برای کارکنان به گونهای تدوین کند که با اهداف استراتژیک سازمان هماهنگ شود.
مدیریت روابط کارکنان
از جمله شکایات و امور انضباطی کارکنان. علاوه بر این، ارائه مشاوره در مورد قوانین استخدامی و به روز نگه داشتن قوانین استخدام در عین حفظ روابط صمیمانه با ذینفعان داخلی و خارجی.
استفاده از تکنیکهای تجزیه و تحلیل کارکنان و گزارشدهی
استفاده از دادهها برای درک شاخصهای مدیریت منابع انسانی و ارائه پیشنهادات و راه حلهایی با استفاده از تحلیل دادهها برای حل مشکلات پیچیده کارکنان.
تهیه گزارشهای دورهای و سالیانه از عملکرد و وضعیت منابع انسانی برای مدیران ارشد سازمان
این گزارشات به مدیران ارشد امکان میدهند تا بر اساس اطلاعات دقیق و جامع از عملکرد کارکنان و مسائل مهم منابع انسانی بهتر تصمیمگیری کنند.
مشارکت در توسعه یا بهبود پروژههای مرتبط با فناوری منابع انسانی
کارشناس منابع انسانی باید راهکارهای مناسب برای بهبود فرآیندها و استفاده از فناوری در حوزه مدیریت منابع انسانی را ارائه دهد که ممکن است شامل معرفی نرمافزارهای جدید منابع انسانی، ایجاد اپلیکیشنهای موبایل، یا انجام تغییرات در سیستمهای موجود باشد.
مهارتها، شایستگیها و شرایط احراز
برای اینکه یک کارشناس منابع انسانی باشید به چه چیزهایی نیاز دارید؟ البته، شایستگیها، مهارتها و صلاحیتهای خاصی وجود دارد که به شما کمک میکند تا در شغل خود موفق شوید. بیایید نگاهی بیندازیم!
شایستگیها و مهارتها
1- هوش تجاری
هوش تجاری یک شایستگی اساسی HR Generalist است. به معنی توانایی توسعه سیاستها و رویههای منابع انسانی در راستای اهداف سازمان که هدف آن اطمینان از کارایی و اثربخشی فرآیندهای تجاری و در عین حال تضمین رفاه کارکنان است.
کارشناسان منابع انسانی ملزم به شناسایی و تفسیر بهترین روندها و شیوههای تجاری خارجی هستند و آنها را در عملیات روزانه خود به کار میگیرند. به عنوان مثال، همگامی با مقررات و روندهای استخدامی کلیدی تا همه امور بطور مطلوب انجام شود.
علاوه بر این، در نظر گرفتن مشتریان داخلی و خارجی در حین طراحی استراتژی برای کسب و کار، برای افزایش رضایت مشتری و در عین حال شخصی سازی تجربه آنها مهم است.
2- سواد داده
تجزیه و تحلیل محوری از نقشهای یک کارشناس منابع انسانی است. توانایی آنها در استفاده از شاخصهای منابع انسانی، KPI، کارت امتیازی و داشبورد برای تصمیمگیری آگاهانه برای ایجاد یک استراتژی منابع انسانی موثر بسیار مهم است.
آنها ممکن است لزوماً روی جمع آوری دادهها و تجزیه و تحلیل آن کار نکنند. در عوض، بر ایجاد ارزش تجاری با استفاده مؤثر از این دادهها در شکل مناسب متمرکز هستند.
3- حمایت کارکنان
پشتیبان بودن در فرهنگ و محل کار با ایجاد احساس در خانه بودن کارکنان، هسته اصلی این نقش منابع انسانی است که شامل ارائه راهنمایی و حمایت از آنها و در عین حال کمک برای حل مسائل مختلف است. هدف حمایت کارکنان، ایجاد یک فرهنگ سازمانی فراگیر است که با ارزشها و اخلاقیات کارکنان همسو باشد.
4- مدیریت ریسک
مدیریت ریسک عبارت است از ارزیابی ریسکهای بالقوه و تلاش برای مدیریت و حذف آنها. برای یک کارشناس منابع انسانی، این در درجه اول شامل خطرات مربوط به مدیریت نامناسب کارکنان، شیوههای ناکارآمد استخدام و رفتار غیرقانونی با کارکنان است. مدیریت ریسکهای مرتبط با منابع انسانی برای کاهش هزینههای عملیاتی و ارتقای برند کارفرما مهم است.
5- مدیریت روابط کار
توانایی مدیریت روابط کار یکی از شایستگیهای مهم مورد تقاضای کارفرمایان است. این امر مستلزم آن است که کاندیداها درک فنی قوی از قوانین استخدامی و مقررات کار و در عین حال روابط صمیمانهای با ارگانهای کارمندی مانند اتحادیهها داشته باشند. علاوه بر این، این امر مستلزم حفظ سیاستها، رویهها و برنامههای کاری شرکت و تصمیمگیری آگاهانه در مورد آنها است.
6- بهینه سازی محل کار
محیط کار به میزان قابل توجهی به بهره وری و عملکرد یک کارمند کمک میکند. بنابراین، برای یک کارشناس منابع انسانی، درک چگونگی بهبود اثربخشی بسیار مهم است. آنها نیازهای کارکنان را در محل کار شناسایی و درک، تجربه دیجیتالی قوی ایجاد و نیازهای کارکنان را تجزیه و تحلیل میکنند.
در نتیجه، HR Generalistها به ساخت محلهای کاری کمک میکنند که با بهینهسازی هزینهها، کارایی و بهرهوری را افزایش میدهند.
7- مهارتهای نرم
در حالی که مهارتهای فنی برای یک کارشناس منابع انسانی مهم هستند، مهارتهای نرم موفقیت را در هر نقشی تضمین میکنند. ارتباطات، مهارتهای بین فردی، مدیریت تعارض، کار تیمی، مهارتهای خوب گوش دادن، اعتماد به نفس و انعطاف پذیری در این نقش کلیدی هستند.
چنین مهارتهایی به متخصصان منابع انسانی اجازه میدهد تا مهارتهای فنی خود را بهینه کنند و از آنها نهایت استفاده را ببرند. این مهارتها نه تنها بهره وری شما را به عنوان یک متخصص منابع انسانی افزایش میدهد، بلکه تأثیر مثبتی بر سایر کارمندان می گذارد.
این مقاله را هم مطالعه کنید: ۱۸ مهارتی که هر متخصص منابع انسانی به آن نیاز دارد
شرایط احراز
اکثر سازمانها از متقاضیان حداقل مدرک لیسانس در منابع انسانی یا موضوعات مرتبط انتظار دارند. بسیاری از کارفرمایان نیز درخواست مدرک کارشناسی ارشد میکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آن را امتیاز محسوب کنند.
HR Generalist یک نقش ابتدایی نیست بنابراین، داوطلبان ملزم به داشتن تجربه مرتبط هستند که بسته به سابقه و اندازه شرکت، میتواند بین 2 تا 5 سال یا بیشتر باشد.
در حالی که گواهینامه منابع انسانی مورد نیاز نیست، میتواند به شما کمک کند در فرآیند انتخاب از بقیه متمایز شوید. علاوه بر این، یک منبع عالی برای صیقل دادن دانش موجود شما و به روز رسانی شما در مورد روندهای این صنعت است.
دوره جامع مدیریت منابع انسانی آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی به شما کمک میکند به دانش مورد نیاز یک کارشناس منابع انسانی تسلط پیدا کنید.
چگونه کارشناس منابع انسانی شویم؟
1- دورههای آموزشی مرتبط با مدیریت منابع انسانی را بگذرانید.
با شرکت در دورههای آموزشی مرتبط با مدیریت منابع انسانی شروع کنید. این دورهها میبایست شامل اصلیترین فرایندهای مدیریت منابع انسانی مانند تجزیه و تحلیل شغل، استخدام، مصاحبه، جامعهپذیری، مدیریت عملکرد، حقوق و دستمزد و سایر فرایندهای مرتبط با مدیریت منابع انسانی باشند. دوره جامع مدیریت منابع انسانی آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی به شما کمک میکند به دانش عملیاتی مورد نیاز یک کارشناس منابع انسانی تسلط پیدا کنید.
2- یک منتور پیدا کنید.
ارتباط با یک منتور که در زمینه منابع انسانی دانش و تجربه غنی دارد، میتواند به شما کمک کند تا از تجارب او بهرهمند شوید و مسیر حرفهای خود را سرعت بخشید و از راهنماییهای یک فرد با تجربه در این زمینه بهرهمند شوید.
3- با کارآموزی شروع کنید.
اگر تجربه کاری شما در حوزه مدیریت منابع انسانی صفر است، حضور به عنوان کارآموز در بخش منابع انسانی یک سازمان، فرصتی عالی برای درک عمیقتر از فرآیندها و وظایف این حوزه است. این تجربه به شما این امکان را میدهد تا دانش آموخته شده طی دورههای آموزشی را در عمل تجربه کنید و با چالشها و وظایف واقعی مواجه شوید.
4- شبکهسازی کنید.
برقراری ارتباط با سایر افراد در حوزه منابع انسانی، از جمله کارشناسان، مدیران، و دیگر فعالان این صنعت، میتواند به توسعه شبکه حرفهای شما کمک کند. شرکت در کنفرانسها، سمینارها و گردهماییها نیز میتواند فرصتهای شبکهسازی را افزایش دهد.
5- منابع مرتبط را دنبال کنید.
مطالعه مداوم در زمینه منابع انسانی و دنبال کردن منابع معتبر مثل کتب، مقالات، و وبسایتهای مرتبط، به شما کمک خواهد کرد تا به روز با تغییرات و تحولات این حوزه بمانید.
معرفی کتابهای مفید در حوزه مدیریت منابع انسانی
درآمد کارشناس منابع انسانی
بر اساس Payscale.com، حقوق یک HR Generalist از 43 هزار دلار تا 73 هزار دلار متغیر است و متوسط حقوق آن در ایالات متحده 53 هزار دلار است. کارشناسان با 1-4 سال تجربه معمولاً 49 تا 54 هزار درآمد دارند. متخصصان ارشد با 5 تا 10 سال تجربه به طور متوسط 59 هزار دلار درآمد دارند، و به طور معمول کارمندان با تجربهتر از درآمد سطح بالاتری برخوردارند.
بر اساس دادههایSalary.com کارشناسان منابع انسانی بین 53 تا 67 هزار دلار درآمد کسب میکنند که ممکن است بر اساس تحصیلات، تجربه و موقعیت مکانی متفاوت باشد.
طبق گفته Glassdoor، یک کارشناس منابع انسانی به طور متوسط 77 هزار دلار در سال در نیویورک درآمد دارد در حالی که حدود 71 هزار دلار در سال در واشنگتن دی سی درآمد دارد.
در ایران بر اساس گزارشات مختلف این عدد به صورت متوسط برای کارشناس منابع انسانی بین 10 تا 35 میلیون تومان ماهیانه تخمین زده میشود.
یک روز از زندگی یک HR Generalist
اکنون، بیایید ببینیم که یک روز در زندگی یک کارشناس منابع انسانی معمولاً چگونه است. با این حال، به یاد داشته باشید که این ممکن است بسته به صنعت، مکان و موقعیت فصلی شما متفاوت باشد.
روز خود را با یک فنجان نوشیدنی شگفت انگیز به انتخاب خود شروع کنید. روز کاری را با مرور ایمیلها، فهرست کارها و تقویم آغاز میکنید. شما جلسات روز را یادداشت میکنید و برای تمام آماده سازیهایی که باید انجام دهید برنامهریزی میکنید.
شما اخیراً شخصی را استخدام کردهاید. اکنون زمان آن رسیده است که او را به طور رسمی وارد شرکت کنید. بنابراین، شما با تیم خود بر روی تأیید اسناد و اطمینان حاصل کردن از تکمیل بودن اطلاعات و منابع برای انجام مرحله بعدی کار میکنید.
در مرحله بعد، شما باید ایده خود را در مورد ابتکارات تعامل کارکنان به مدیر خود ارائه دهید. میدانید مشارکت کارکنان برای بهره وری و عملکرد ضروری است. هفته گذشته با همکاران خود به بحث و بررسی و شناسایی مسائل مربوط به کارمندان فعلی نشستید. امروز، باید ایدههای حل مسئله خود را برای آن مسائل ارائه دهید.
سپس، زمان استراحت ناهار شماست. ممکن است بخواهید برای ناهار با همکاران خود بنشینید یا در حین صرف غذا مدتی را تنها بگذرانید. حتی میتوانید بعد از ناهار به پیاده روی بروید تا کمی هوای تازه بخورید.
بعد از ناهار، به لیست کارهای خود نگاه میکنید و شروع به کار روی کارهای دارای اولویت میکنید. در مرحله بعد، با مدیر خود ملاقات میکنید تا در مورد برنامه ریزی جانشین پروری و چگونگی شناسایی استعدادهای برتر صحبت کنید. در نهایت، شما در جلسه تیم منابع انسانی شرکت میکنید تا از پیشرفت همه مطلع شوید و در مورد کارهای آینده صحبت کنید.
در نهایت، پس از یک روز طولانی و پربار، وقت آن است که به خانه برگردید و استراحت کنید، به باشگاه بروید یا برای شام مواد غذایی بخرید.
نوبت شما
نقش یک متخصص منابع انسانی متنوع و سخت است. درک کامل شرح شغل HR Generalist به شما این امکان را میدهد که برای مصاحبهها به طور موثر آماده شوید و نقش رویایی خود را با کارفرمای مورد نظر بدست آورید.
سوالات متداول
برای اینکه یک کارشناس منابع انسانی باشید به چه چیزهایی نیاز دارید؟
برای تبدیل شدن به یک کارشناس منابع انسانی، معمولاً به حداقل سه سال تجربه در یک نقش مشابه با مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط با منابع انسانی، بسته به کارفرمای هدف، نیاز دارید. علاوه بر این، شما باید دانش قوی از فرآیندها و سیاستهای منابع انسانی، مقررات استخدامی و مدیریت کارکنان را نشان دهید.
فعالیتهای HR Generalist چیست؟
مسئولیت اصلی HR Generalist ارائه پشتیبانی منابع انسانی به گروه مشتری است که ممکن است بر اساس عملکرد یا جغرافیا متفاوت باشد. آنها با رهبران کسبوکار شریک میشوند تا چرخه عمر کارمندان را از ابتدا تا انتها به سرانجام برسانند.
این شامل یادگیری و توسعه، تمرینات مشارکت کارکنان، استخدام و مدیریت استعداد و قانون گذاری برای کارمندان است. اگر سازمانی دارای شرکای تجاری منابع انسانی یا متخصصان منابع انسانی باشد، کارشناسان منابع انسانی در فرآیندهای فوق با آنها همکاری میکنند.
آیا کارشناس منابع انسانی یک مدیر است؟
HR Generalistها ممکن است بسته به ارشدیت نقش و نیازهای شرکت مدیر باشند. اگر آنها یک مشارکت کننده فردی باشند، بر جنبههای فنی کار تمرکز می کنند و یک تیم را رهبری نمیکنند. از سوی دیگر، اگر آنها مدیر هستند، تیمی از متخصصان منابع انسانی جوان دارند.
یک کارشناس منابع انسانی به چه کسی گزارش میدهد؟
در کسب و کارهای کوچکتر، کارشناس منابع انسانی مستقیماً به مدیر عامل یا مدیر عملیاتی گزارش میدهد. در سازمانهای بزرگتر با چندین کارمند منابع انسانی، کارشناس منابع انسانی به مدیر منابع انسانی، HRBP یا رئیس منابع انسانی گزارش میدهد.
منبع: https://www.aihr.com/blog/hr-generalist-job-description/
تهیه و ترجمه: بهار همتی
درباره بهار همتی
من بهار همتی هستم، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک. از طریق حرفه قبلیم با حوزه ها و فرایندهای اصلی و مختلف سازمانها آشنا شدم و با توجه به علایق، مهارتها و ویژگیهای شخصیتی خودم بیشتر از همه جذب فرایندهای مدیریت منابع انسانی و به عنوان کارشناس منابع انسانی مشغول به کار شدم. بارز ترین خصوصیتی که از خودم میشناسم علاقه به یادگیری هست و حالا خوشحالم که این ویژگی در مسیری قرار گرفته که میتونم در حوزه مورد علاقهام ازش بهره ببرم و تجربه کسب کنم.
نوشته های بیشتر از بهار همتی
دیدگاهتان را بنویسید