تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی چیست؟ مراحل + نمونه
سرعت تحولات فناوری در چند سال گذشته فوقالعاده بوده است و فرصتهای هیجانانگیز و چالشهای جالبی را برای متخصصان منابع انسانی ایجاد کرده است. به همین دلیل جای تعجب نیست که تحول دیجیتال منابع انسانی به موضوعی داغ و پایدار در حوزه مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است.
در این مقاله قصد این را داریم که نگاهی به تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی از منظر چشمانداز فعلی منابع انسانی و فناوری بیندازیم و ببینیم چگونه میتوان به طور موفقیتآمیزی از آن استفاده کرد.
تحول دیجیتال منابع انسانی چیست؟
تحول دیجیتال مدیریت منابع انسانی به فرآیند تغییر و دیجیتالی کردن فرآیندهای موجود در مدیریت منابع انسانی اشاره دارد. هدف این فرآیند، خودکارسازی این فرآیندها، دادهمحور کردن آنها و ایجاد تجربهای بهتر (دیجیتال) برای کارکنان است.
در ابتدا، تحول دیجیتال در منابع انسانی بیشتر به تبدیل فرآیندهای دستی به جایگزینهای دیجیتال مربوط میشد. به عنوان مثال، به سوابق کارکنان فکر کنید. این سوابق زمانی به صورت اسناد فیزیکی در بایگانی پروندهها نگهداری میشدند، اما اکنون اغلب به صورت فرمتهای الکترونیکی ثبت میشوند. با این حال، در دنیای کار امروز، تحول دیجیتال در منابع انسانی فراتر از دیجیتالی کردن صرف فرآیندهای دستی است. این تحول اکنون شامل استفاده از ابزارهای منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد نیز میشود تا بهتر به انتظارات کارکنان در طول چرخه عمر شغلی پاسخ داده و به عنوان یک واحد منابع انسانی کارآمدتر عمل کند.
تحول دیجیتال منابع انسانی فرایند اتوماسیون و دیجیتالسازی فرآیندهای موجود منابع انسانی است تا آنها را کارآمدتر کرده و تجربه بهتری برای کارکنان ایجاد کند.
این مقاله را نیز مطالعه کنید: چک لیست عارضه یابی و ارزیابی وضع موجود مدیریت منابع انسانی
مزایای تحول دیجیتال در منابع انسانی
خودکارسازی و دیجیتالی کردن فرآیندهای منابع انسانی به سازمان، کارکنان و واحد منابع انسانی به روشهای متعددی سود میرساند. نمونههایی از این مزایا عبارتند از:
بهبود تجربه کارکنان
نمونههای زیادی وجود دارد که نشان میدهد چگونه دیجیتالی کردن فرآیندهای منابع انسانی میتواند تجربه کارکنان را بهبود بخشد. در اینجا چند مورد از آنها آورده شده است:
- چتباتها: استفاده از چتباتهای منابع انسانی در فرآیندهایی مانند جذب نیرو، ورود به سازمان، پاسخ به درخواستهای کمک و سایر فرآیندهای منابع انسانی، دسترسی را بهبود میبخشد؛ زیرا این چتباتها به کارکنان امکان دسترسی 24 ساعته به اطلاعات را میدهند.
- سلفسرویس کارکنان: منابع انسانی دیجیتال میتواند انواع مختلفی از سلفسرویسها را برای کارکنان ایجاد کند، مانند کمک به کارکنان در مدیریت درخواستهای مرخصی، برنامههای مزایا، بهروزرسانی اطلاعات تماس و دریافت فرمهای مالیاتی.
- نرمافزار ورود به سازمان: نرمافزار ورود به سازمان برای کارکنان میتواند به ایجاد یک فرآیند پیشورود و ورود به سازمان کارآمدتر و منظمتر کمک کند و در نتیجه، تجربهای روانتر برای کارکنان جدید فراهم کند.
واحد منابع انسانی کارآمدتر و پربارتر
یکی از بزرگترین مزایای تحول دیجیتال در منابع انسانی برای واحد منابع انسانی این است که فرآیندها را کارآمدتر کرده و در نتیجه تیم را پربارتر میکند.
با کمک خودکارسازی منابع انسانی، کارهایی که قبلاً به دلیل نیاز به مداخلات دستی یا تکراری بودن بسیار زمانبر بودند، اکنون در یک چشم به هم زدن انجام میشوند.
برند کارفرمایی جذابتر
کارکنان امروزی به تجربه کاربری دیجیتال بینقص در زندگی شخصی خود عادت کردهاند. آنها با یک ضربه روی صفحه یا فرمان صوتی خود، به سرعت به سرگرمی، غذا، اخبار و همه چیزهای دیگر دسترسی پیدا میکنند.
آنها به طور فزایندهای انتظار دارند که همین تجربه را از کارفرمای خود داشته باشند. بنابراین، تجربه دیجیتال روان برای داوطلبان و کارکنان میتواند دارایی ارزشمندی برای برند کارفرمایی شما باشد و به جذب استعدادها کمک کند.
فرآیندهای منابع انسانی سادهتر
یکی دیگر از مزایای مهم دیجیتالی کردن فرآیندهای منابع انسانی برای واحد منابع انسانی این است که میتوان آنها را سادهسازی کرد.
برای مثال، به جذب نیرو فکر کنید. تیمهای منابع انسانی اکنون میتوانند از سیستم ردیابی متقاضیان (ATS) استفاده کنند، به جای اینکه به صورت دستی متقاضیان را بررسی و پیگیری کنند.
قابلیت این سیستمها متفاوت هستند، اما معمولاً شامل وظایفی مانند موارد زیر میشوند:
- انتشار آگهیهای شغلی در تابلوهای مختلف شغلی
- ارتباط و حفظ تماس با متقاضیان
- زمانبندی مصاحبهها
- و بسیاری موارد دیگر
مدیریت بهتر دادهها و تصمیمگیری مبتنی بر داده
فرآیندهای دیجیتال منابع انسانی در مقایسه با جایگزینهای دستی، به طور قابل توجهی خطر از دست رفتن دادهها را کاهش میدهند، به شرطی که افراد بدانند دادهها کجا ذخیره شده و چگونه به آنها دسترسی پیدا کنند. برای مثال، یک سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) احتمالاً منجر به مدیریت بهتر دادهها نسبت به یک سیستم دستی میشود.
دیجیتالی کردن فرآیندهای منابع انسانی یک مزیت دیگر مرتبط با دادهها نیز دارد. اکثر نرمافزارهای منابع انسانی امروزی دارای قابلیتهای تحلیلی و گزارشگیری هستند که به تیمهای منابع انسانی این امکان را میدهد که دادههای داخلی را تجزیه و تحلیل کرده و در نتیجه تصمیمگیریهای مبتنی بر دادههای بیشتری انجام دهند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: هوش مصنوعی در منابع انسانی چیست؟ مثالها و نحوه استفاده
چالشهای تحول دیجیتال منابع انسانی
در حالی که تحول دیجیتال منابع انسانی مزایای مهمی دارد، اما با چالشهایی نیز همراه است که میتواند اثربخشی آن را محدود کند. چالشهای رایج تحول دیجیتال منابع انسانی شامل موارد زیر است:
اهداف نامشخص
هر فرآیندی که دیجیتالی یا خودکار میشود، باید هدف روشنی در پشت آن باشد و این هدف باید از نظر کسب و کار منطقی باشد. بیایید به یک مثال از این موضوع در عمل نگاه کنیم.
آرواتو برتلسمان در چندین موقعیت جغرافیایی با نرخ ترک شغل ناخواسته و بالا روبرو شد و تصمیم گرفت این مسئله را حل کند. پس از انجام تحقیقاتی درباره علت ترک زودهنگام کارکنان، مشخص شد که این امر عمدتاً به دلیل عدم تطابق میان انتظارات متقاضیان از نقش شغلی و واقعیت آن بوده است.
آرواتو برای رفع این مشکل، یک ابزار ارزیابی پیش از استخدام معرفی کرد. متقاضیان میتوانستند این ارزیابی را به صورت آنلاین انجام داده و یک پیشنمایش واقعی از شغل مورد نظر خود، یعنی نگاهی مجازی به محیط کاری آینده و فرهنگ سازمانی، داشته باشند. نتیجه: نرخ ترک شغل کارکنان آرواتو ۶۳٪ کاهش یافت.
نداشتن مهارتهای لازم متخصصان منابع انسانی
اغلب از منابع انسانی انتظار میرود که نقش کلیدی در اجرای نقشه راه تحول دیجیتال منابع انسانی سازمان ایفا کند. برای موفقیت، متخصصان منابع انسانی باید به مهارتهای خاص (دیجیتال) مسلط شوند. با این حال، تحقیقات ما نشان میدهد که سازمانهای با اندازههای مختلف، به طور متوسط تنها ۷٪ از مهارتهای دیجیتال منابع انسانی خود را در طی چهار سال بهبود دادهاند.
برخی از این مهارتهای ضروری که منابع انسانی به آنها نیاز دارد، شامل چابکی دیجیتال، دانش سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS)، آشنایی با سایر نرمافزارهای مرتبط با منابع انسانی، و توانایی استفاده از هوش مصنوعی تولیدی (GenAI) است. مدیریت تغییر نیز یک مهارت حیاتی دیگر برای متخصصان منابع انسانی است، زیرا کارکنان و ذینفعان باید در طول فرآیند تحول راهنمایی شوند.
معضلات اخلاقی و سوءاستفاده از هوش مصنوعی
معرفی قوانینی مانند قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا (EU AI Act) و قانون تبعیض هوش مصنوعی نیویورک، خطرات احتمالی استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای منابع انسانی را برجسته کرده است. علاوه بر این، از زمان ظهور ChatGPT و سایر راهحلهای هوش مصنوعی مولد، کارکنان به طور فزایندهای از این ابزارها در جریان کارهای روزانه خود استفاده میکنند.
سازمانها باید موضع روشنی در استفاده از هوش مصنوعی اتخاذ کنند تا از معضلات اخلاقی، مشکلات بهرهوری، و سوءاستفاده از هوش مصنوعی تولیدی و سایر فناوریهای هوش مصنوعی جلوگیری شود. در عین حال، این ریسکها باید به گونهای مدیریت شوند که مانع از بهرهمندی شرکت از این ابزارها نشود.
پذیرش کاربران
برای اینکه هر ابزار یا فناوری مؤثر باشد، افرادی که قرار است به طور منظم از آن استفاده کنند باید هدف آن را درک کرده و ارزش آن را تشخیص دهند. بدون حمایت آنها، احتمال دستیابی به نتایج مطلوب برای ابتکار شما کم است.
این موضوع اهمیت داشتن یک برنامه قوی برای مدیریت تغییر و دخیل کردن یک عضو آگاه از تیم منابع انسانی یا یک مشاور خارجی را که میتواند به طور مؤثر افراد را در این تغییرات هدایت کند، نشان میدهد.
تأمین منابع کافی
پیادهسازی نرمافزار یا ابزارها نیازمند منابع مالی و انسانی است. قبل از شروع فرآیند، تأمین بودجه و پشتیبانی انسانی کافی برای موفقیت تحول دیجیتال منابع انسانی بسیار حیاتی است.
با این حال، این امر میتواند چالشبرانگیز باشد، زیرا ممکن است محدودیتهای بودجهای وجود داشته باشد و یافتن نیروی انسانی ماهر برای اجرای این تحول دشوار باشد. علاوه بر این، همراستا کردن اهداف تحول دیجیتال منابع انسانی با استراتژی کلی کسب و کار و جلب حمایت ذینفعان میتواند این فرآیند را پیچیدهتر کند.
نمونههایی از تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی
تحول دیجیتال در منابع انسانی میتواند بر طیف گستردهای از وظایف منابع انسانی تأثیر بگذارد، از جذب نیرو و ورود به سازمان گرفته تا حقوق و دستمزد، مزایا و موارد دیگر. این تحول میتواند در مقیاسهای مختلف رخ دهد؛ گاهی در چند روز و گاهی در طول یک سال.
نمونههای زیر از تحول دیجیتال منابع انسانی سه نوع از «تحولها» را که رخ میدهند، برجسته میکند.
مثال اول: شرکت ATOS
در شرکت ATOS، که یک شرکت مشاورهای و فناوری اطلاعات است، یک عدم تطابق بین دادههای موجود در سیستم اصلی منابع انسانی شرکت و عملکرد مدیریت اسناد کارکنان وجود داشت. برای پر کردن این شکاف، سازمان به دنبال ابزاری بود که ارائه خدمات یکپارچه منابع انسانی را برای کارکنان، مدیران و پرسنل منابع انسانی تسهیل کند.
ATOS یک راهحل مبتنی بر فضای ابری را انتخاب کرد که به طور همزمان در 70 کشور اجرا شد. این نرمافزار، سیستم مدیریت پرونده کارکنان سازمان را با ماژول جذب نیرو در سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) یکپارچه کرد و به این ترتیب عملیات منابع انسانی را ساده و فرآیند صدور نامههای پیشنهاد کار را خودکار ساخت.
نتیجه: اکنون مدیران میتوانند به طور مستقیم به سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) دسترسی داشته باشند و با فشار دادن یک دکمه، نامه پیشنهاد شغلی ایجاد کنند، بدون اینکه نیاز باشد برای تأیید استخدامهای جدید به منابع انسانی ایمیل بزنند.
مثال دوم: تحول دیجیتال در حوزه بهداشت و درمان
یک ارائهدهنده برجسته خدمات بهداشتی در بریتانیا قبلاً با سه سیستم منابع انسانی مجزا کار میکرد. برای افزایش کارایی، سازمان تصمیم گرفت این سیستمهای پراکنده را در یک راهحل واحد که نیازهای خاص آن را برآورده میکرد، یکپارچه کند.
آنها یک سیستم جدید منابع انسانی را معرفی کردند که دارای قابلیتهای سلفسرویس کارکنان بود و آموزشهایی برای تمامی 120 مدیر سایت ارائه دادند تا آنها را با پلتفرم بهروزشده آشنا کنند.
این تحول دیجیتال با موفقیت تمامی فرآیندهای منابع انسانی را به صورت آنلاین منتقل کرد و منجر به کاهش هزینهها شد. یکی از بزرگترین مزایای این تغییر این بود که کارکنان میتوانند مرخصی سالانه خود را به صورت آنلاین رزرو کنند، که این امر باعث صرفهجویی ماهیانه قابل توجهی در وقت مدیران شده است.
مثال سوم: Nikkei Inc
شرکتNikkei Inc.، که یک شرکت رسانهای است، با چالشهای رقابت شدید نسل جدیدی از استعدادها با علایق متنوع روبرو بود. در پاسخ به این چالشها، شرکت تصمیم گرفت تا ساختار سازمانی و ذهنیت کارکنان خود را، تغییر دهد.
برای پیشبرد این تغییر، Nikkei یک کمیته تحول دیجیتال تشکیل داد که شامل تیمهای منابع انسانی، فناوری اطلاعات و بخشهای دیگر شرکت بود.
نتیجه این تغییرات این بود که اکنون بخش منابع انسانی Nikkei از دادههای آموزشی برای تطبیق کارکنان خود با نیازهای توسعه استفاده میکند تا مهارتهای جدید مرتبط را به دست آورند یا مهارتهای فعلی خود را بهبود بخشند. کارکنان همچنین میتوانند نکات مربوط به آموزش داخلی را در یک انجمن به اشتراک بگذارند که این امر به Nikkei امکان ایجاد پیشنهادهای جدید را میدهد.
از طریق این تحول دیجیتال مستمر، Nikkei اکنون در موقعیت خوبی قرار دارد تا نسل بعدی استعدادها را پرورش دهد.
چگونه استراتژی تحول دیجیتال در مدیریت منابع انسانی را ایجاد کنید؟
در حالی که تمام این موارد در نظریه عالی به نظر میرسند، شروع به کار بر روی استراتژی تحول دیجیتال منابع انسانی همچنان میتواند دلهرهآور باشد.
در اینجا چند نکته برای شروع موفقیتآمیز آورده شده است:
۱. ارزیابی فرآیندهای فعلی منابع انسانی
پیش از آغاز هر گونه تغییر، چه دیجیتال و چه غیر دیجیتال، مهم است که وضعیت کنونی در بخش منابع انسانی را ارزیابی کنید.
با ارزیابی ابزارها یا نرمافزارهای منابع انسانی موجود، مانند سیستم ردیابی متقاضیان (ATS) و سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) شروع کنید. یک نمای کلی از تمامی راهحلهای منابع انسانی موجود در شرکت تهیه کرده و مشخص کنید که آیا این سیستمها میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و چگونه این ارتباط انجام میشود.
فرایندها و اقدامات مختلفی وجود دارد که تحول دیجیتال میتواند بیشترین تأثیر را داشته باشد. به عنوان مثال، پیادهسازی یک سیستم مدیریت عملکرد دیجیتال میتواند ارزیابیهای کارکنان را سادهسازی کرده و مکانیزمهای بازخورد را بهبود بخشد که به نوبه خود به توسعه بهتر استعدادها منجر میشود.
همچنین بررسی کنید که مسئولیت نگهداری فناوری بر عهده کیست؟ منابع انسانی (HR) یا فناوری اطلاعات (IT)و آیا بهروزرسانیها به صورت خودکار انجام میشود یا خیر.
نکته حرفهای منابع انسانی
مطمئناً ممیزی شما فهرست بلندی از ایدههای قابل بهبود را به همراه خواهد داشت. این ایدهها را بر اساس تأثیر و تلاش مورد نیاز اولویتبندی کنید. تأثیر به معنی تأثیر بر نتایج کسب و کار ناشی از دیجیتالسازی فرآیندها و تلاش به معنی زمان و هزینهای است که برای به واقعیت رساندن ایدههای بهبود نیاز است.
با ایدههایی که تأثیر بالا و تلاش کم دارند، شروع کنید.
۲. جلب حمایت ذینفعان، تعیین اهداف و معیارها
نتایج ممیزی و اولویتبندی خود را با ذینفعان کلیدی در شرکت به اشتراک بگذارید و از این فرصت برای جلب حمایت آنها از برنامههای تحول دیجیتال خود استفاده کنید. از جمله ذینفعان کلیدی میتوان به مدیریت ارشد، رهبران منابع انسانی، رؤسای بخش فناوری اطلاعات و نمایندگان واحدهای تجاری کلیدی اشاره کرد.
پس از جلب حمایت همه افراد، میتوانید به طور مشترک اهداف و اولویتهای خود را تعیین کرده و معیارهای موفقیت را تعریف کنید. این معیارها از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت خواهد بود.
به عنوان مثال، ممکن است بخواهید زمان استخدام را کاهش دهید، تجربه کاندیداها را بهبود بخشید و نرخ خروج جدیدالورودها را کاهش دهید. معیارهای زیر میتوانند به شما در اندازهگیری موفقیت اقداماتتان کمک کنند:
زمان استخدام (Time to Hire): این یکی از شناختهشدهترین معیارهای استخدام است. این معیار تعداد روزها را از زمان درخواست یک داوطلب برای شغل تا لحظهای که همان فرد پیشنهاد شغلی را میپذیرد، اندازهگیری میکند.
امتیاز خالص ترویجکننده داوطلب (Candidate Net Promoter Score – cNPS): این شاخص نشان میدهد که داوطلبان تا چه حد احتمال دارد شرکت را بر اساس تجربه خود در فرآیند استخدام توصیه کنند. این معیار به منابع انسانی بینشی از میزان رضایت کلی افراد از فرآیند میدهد.
نرخ ترک خدمت در سال اول (First-Year Attrition Rate): نرخ بالای ترک خدمت در سال اول استخدام میتواند نشاندهنده ناهماهنگیهایی در تکنیکهای جذب استعدادها باشد.
این مقاله را نیز مطالعه کنید: معرفی مهمترین شاخصهای کلیدی منابع انسانی به همراه نحوه محاسبه
۳. ایجاد نقشه راه تحول دیجیتال منابع انسانی
با در نظر داشتن اولویتها و اهداف خود و در همکاری با ذینفعان، میتوانید نقشه راه جامعی برای تحول دیجیتال منابع انسانی تهیه کنید.
مزایای استفاده از نقشه راه تحول دیجیتال منابع انسانی عبارتند از:
- این امکان را فراهم میکند که رویکرد مرحلهای را اتخاذ کنید که در آن میتوانید به آرامی شروع کرده، آزمایش کنید و استراتژی تحول دیجیتال منابع انسانی خود را اصلاح کنید.
- به شما اجازه میدهد برای مقیاسپذیری احتمالی برخی نرمافزارها یا ابزارهای منابع انسانی در صورت رشد سازمان برنامهریزی کنید.
- به عنوان راهنمایی برای همه افراد درگیر عمل میکند که زمانبندیها، نقاط عطف کلیدی و مسئولین را مشخص کرده و بنابراین وضوح و ساختار ایجاد میکند.
۴. توسعه مهارتهای دیجیتال منابع انسانی
برای اجرای موفقیتآمیز استراتژی تحول دیجیتال سازمان، ضروری است که حداقل یکی از اعضای تیم منابع انسانی مهارتهای دیجیتال لازم را تسلط داشته باشد. حتی اگر قصد دارید در طول فرآیند با یک شریک اجرایی یا مشاوران خارجی همکاری کنید.
با ارزیابی سطح توانمندیهای دیجیتال در تیم خود شروع کنید و برنامههای توسعه شخصی برای کارکنان منابع انسانی خود ایجاد کنید تا مهارتهای آنها را بهبود بخشید.
۵. تدوین برنامه مدیریت تغییر
تحول دیجیتال منابع انسانی بر روی اکثر افراد در سازمان تأثیر میگذارد. منابع انسانی باید برنامهای برای مدیریت تغییر دیجیتال تهیه کند تا همه را برای تغییرات آینده آماده کرده و شانس پذیرش و موفقیت تحول را افزایش دهد.
۶. تمرکز بر ساخت یک سیستم فناوری منابع انسانی یکپارچه
یکی از جنبههای کلیدی که باید هنگام شروع استراتژی تحول دیجیتال منابع انسانی خود در نظر داشته باشید، ایجاد یک سیستم فناوری منابع انسانی خوب یکپارچه است. به مرور زمان، بسیار محتمل است که سیستم فناوری منابع انسانی سازمان شما شامل ترکیبی از نرمافزارها و ابزارهای مختلف از دستههای گوناگون باشد:
- راهحلهای اصلی منابع انسانی مانند سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) و نرمافزار حقوق و دستمزد
- ابزارهای جذب، مانند سیستم ردیابی متقاضیان (ATS)
- نرمافزارهای تجربه کارکنان مانند سیستمهای مدیریت یادگیری و پلتفرمهای تعامل با کارکنان
باید اطمینان حاصل کنید که اجزای مختلف فناوری منابع انسانی شما یکپارچه شده و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند تا جریان دادهها به صورت روان انجام شده و نیاز به مداخله دستی کاهش یابد.
۷. ارزیابی عملکرد
با تعیین اهداف و معیارها در استراتژی تحول دیجیتال منابع انسانی خود، میتوانید به طور انتقادی ارزیابی کنید که چه چیزی مؤثر است و چه چیزی نیست. مهمتر از همه، قادر خواهید بود تا در صورت نیاز به سرعت تنظیمات لازم را انجام دهید.
نکته پایانی
تحول دیجیتال منابع انسانی یک سفر مداوم است و نه یک رویداد یکباره. پس از پیادهسازی یک راهحل جدید، ضروری است که به سرعت و با پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر کسب و کار و نوآوریهای فناوری باقی بمانید. این تعهد مستمر به بهبود نه تنها موفقیت بلندمدت را پرورش میدهد بلکه مزیت رقابتی قابل توجهی نیز ایجاد میکند.
منابع
https://www.aihr.com/blog/hr-digital-transformation/
تهیه و ترجمه: مسعود شکری
درباره مسعود شکری
مسعود شکری هستم، دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها و فعال در حوزه منابع انسانی. همیشه به تولید محتوا علاقه داشتم و اکنون این علاقه در خدمت منابع انسانی قرار گرفته است. تلاش برای رشد و توسعه دیگران همواره یکی از لذت بخشترین کارها برایم بوده و سعی میکنم با زبان و قلم و شغلم، این مهم را به سر منزل مقصود برسانم. (mshekari95@gmail.com)
نوشته های بیشتر از مسعود شکری
دیدگاهتان را بنویسید