ابر یادگیری فردی چیست؟
تقریبا یک دهه از شکل گیری “ابر یادگیری فردی” میگذرد و اجزای آن عبارتند از دورههای آموزشی برخط، بسترهای اجتماعی و ابزارهای جدید یادگیری که هدف آنها ارتقای مهارتهای کلیدی افراد به شکل سریع و قابل تایید در محیط هایی تعاملی است.
ابر یادگیری فردی
“ابر یادگیری فردی” چهار ویژگی مهم دارد.
1- یادگیری، شخصی سازی شده است.
کارکنان میتوانند به دنبال توسعه مهارتهایی در خود باشند که به کارشان میآید، دوره آموزشی مناسب برای توسعه این مهارتها را بیابند، با سرعت خود آنها را پشت سر بگذارند و از رسانههای استفاده کنند که با سبک یادگیری و محیط کاری آن ها سازگارتر است. “ابر یادگیری فردی” همچنین سازمانها را قادر میسازد تغییر رفتار و دستاوردهای حاصل از این دورهها را در کارکنان خود پیگیری کنند و دورهها و محتواهای آموزشی را در شرکت توسعه دهند که متناسب با نیازهای در حال تحول افراد و تیمهای سازمان باشد.
2- یادگیری از طریق تعاملات اجتماعی صورت میگیرد.
همان طور که تجربیات اچ . بی. اکس هاروارد و آکادمی مکنزی نشان داده، یادگیری وقتی به بهترین شکل اتفاق میافتد که یادگیرندگان با هم همکاری داشته و به هم کمک کنند. دانش، طبیعی اجتماعی دارد. در میان گروهی از افراد گسترش مییابد که از آن برای حل مشکلات به صورت جمعی استفاده میکنند. “ابر یادگیری فردی” به شکل گیری تیمهای رسمی و غیررسمی کمک میکند و یادگیرندگانی را گرد هم میآورد که به طور مشترک به دنبال توسعه مهارتها و قابلیتهای جدید در خود هستند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: نسل زد(Z) و ویژگیهای آنها (با مروری بر سایر نسلها)
3- یادگیری در بافتار صورت میگیرد.
همان طور که یافتههای مصاحبههای ما و به تازگی شواهدی در لینکدین لرنینگ نشان داده؛ اکثر مدیران ارشد به فرصتهایی برای توسعه حرفهای در شغلشان بها میدهند که به طور مستقیم با محیط کاری آن ها مرتبط باشد. “ابر یادگیری فردی” به افراد این امکان را میدهد و آنها را قادر می سازد هم در محیط کار بیاموزند و هم اطمینان حاصل کنند میتوانند آموخته های خود را در محیط کار مورد استفاده قرار دهند.
4- نتایج حاصل از یادگیری میتواند به طور واضح پیگیری شده و در برخی موارد تاییدیه دریافت کند.
ظهور “ابر یادگیری فردی” به معنای حذف تاییدیهها و بیارزش شدن مدارک و گواهینامههای آموزشی نیستند. برعکس، به معنای ظهور عصر جدیدی از گواهی نامههای مهارت محور و شایستگی محور هستند که اجزایی از مدارک حرفهای پیشین محسوب میشوند. در واقع، دیگر لازم نیست افراد زمان و پول خود را صرف یک دوره آموزشی کامل برای دریافت مدارک حرفهای کنند، چون سازمانها گواهی نامههایی را هم که تایید میکنند فرد در مهارت هایی خاص آموزش دیده را می پذیرند. این نوع گواهی نامهها به این دلیل فراگیر شدهاند که “ابریادگیری فردی” پیگیری این که افراد در دورههای آموزشی ثبت نام کردهاند و آن را با موفقیت پشت سر میگذارند را آسان کرده و از این طریق از اعتبار دورهها نیز میتوان اطمینان حاصل کرد.
مزایای ابر یادگیری فردی
“ابر یادگیری فردی” به طرز چشمگیری هزینههای توسعه رهبران را کاهش داده است. آموزشهای سنتی پر هزینه هستند. دورههای آموزشی به طور متوسط پنج روز به طول میانجامد و سازمانها معمولا هر روز بین 1500 تا پنج هزار دلار برای هر یک از شرکت کنندگان در این دوره ها هزینه صرف میکنند.
دورههای آموزشی توسعه رهبران که در خارج از سازمان برگزار میشوند، بسته به صنعت، فرهنگ و ساختار سازمانی و ماهیت دورهای که سازمان در آن سرمایه گذاری کرده، سالانه از یک میلیون تا ده میلیون دلار برای سازمان هزینه در بردارد.
“ابر یادگیری فردی” میتواند مهارت های لازم را به هر فرد و در هر زمانی با چند صد دلار در سال آموزش دهد. علاوه بر این، این شیوه به سازمانها امکان می دهد هزینه صرف شده را با ارزش حاصله مقایسه کنند، چون ابزارهایی برای ارزیابیهای عملکرد پیش از آموزش و پیگیری عملکرد پس از آموزش را فراهم میکند. بنابراین، سازمانی با بیش از ده هزار کارمند میتواند سالانه به این وسیله برای نیمی از کارکنانش امکان شرکت در دورههای آموزشی برای توسعه مهارتهایشان را در داخل خود شرکت از طریق سامانههایی که کاملا در دسترس هستند و کاملا میتوان به کارایی آنها اطمینان داشت، فراهم کند.
دیجیتال سازی باعث میشود پیامهای آموزشی با کارایی بیشتری انتقال پیدا کنند. برای مثال سخنرانیهای کلاسی میتواند ضبط شوند و سپس توسط تعداد بیشتری از آموزش پذیران به صورت برخط مشاهده شوند. به طریق مشابه، امکان شکل گیری گروهها و تالارهای بحث و گفتگو برای درک عمیقتر موضوعات مطرح شده در کلاسها اغلب با استفاده از نرم افزارهایی مانند زوم، اسکایپ و… وجود دارد که امکان مشارکت تعداد بیشتری از افراد در بحثها را با هزینهها و دردسرهای کمتر فراهم میکند.
کارمندان نسل هزاره با تعاملات اجتماعی فضاهای مجازی راحتتر هستند و کم کم حضور فیزیکی در کلاسهای درس جذابیت خود را از دست میدهد. بنابراین، هزینه آموزش بسیاری از مهارتها کاهش یافته، به ویژه مهارتهای فنی و تحلیلی که آموزش و یادگیری آنها به حد کافی روتین شده است.
منابع:
برگرفته از مقاله آینده توسعه رهبری، نشریه گزیده مدیریت، شماره 210
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید