پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کارکنان (+دانلود)
حفظ کارکنان چالشی جدی است که بسیاری از شرکتهای معتبر دنیا با آن روبرو هستند. حفظ کارکنان نقطه مقابل ترک کار است.
ترک خدمت هر گونه خروج دائمی از سازمان را شامل میشود که میتواند داوطلبانه و یا غیر داوطلبانه باشد. به طور طبیعی در هر سازمانی میزانی از ترک خدمت وجود دارد. هر چند آمار دقیقی در دست نیست ولی این نرخ به طور متوسط در حدود 15 تا 20 درصد برآورد میشود، بعضی از مشاغل مثل تکنولوژی اطلاعات، برنامه نویسی و مشاوره مدیریت معمولا 20 تا 25 درصد ترک شغل در سال را دارند و تعداد کمی از شرکتها میزان ترک شغل تک رقمی را تجربه میکنند.
آیا تعدادی از کارکنان شما در فکر ترک شرکت هستند؟
با توجه به اهمیت موضوع ترک خدمت کارکنان، ارزیابی و سنجش تمایل به ترک خدمت کارکنان موضوع جدی است که میتواند به متولیان منابع انسانی کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه موثری را برای جلوگیری از ترک خدمت کارکنان، طراحی کنند.
یکی از ابزارها، برای سنجش تمایل به ترک خدمت کارکنان پرسشنامه کیم و همکاران است که در ادامه معرفی شده است.
این مقاله را هم مطالعه کنید: چطور اخراج کنیم؟راهنمای عملی و گام به گام
معرفی پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کارکنان
پرسشنامه ترک خدمت کارکنان کیم شامل 15 سوال برای سنجش نیت، تمایل و گرایش کارکنان به ترک خدمت و ترک شغل میباشد. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت کاملاً موافق(5) تا کاملاً مخالف(1) طراحی شده است.
انگیزههای ترک خدمت در کارکنان متفاوت است. این پرسشنامه عوامل تمایل به ترک سازمان را بررسی نمیکند. بلکه صرفا انگیزه و نگرش و تمایل آنان به ماندگاری و ماندن در شغل و کار خود را سنجش کرده و اینکه کارکنان چقدر تمایل به ماندن در شغل فعلی خود در سازمان داشته و نمیخواهند که کار خود را رها کرده و ترک خدمت نمایند.
در ادامه سوالات این پرسشنامه را مشاهده میکنید.
پرسشنامه ارزیابی تمایل به ترک خدمت کارکنان کیم و همکاران | ||||||
ردیف | سوال | کاملا موافقم | موافقم | نه موافق و نه مخالفم | مخالفم | کاملا مخالفم |
1 | من اغلب به ترک خدمت فکر میکنم. | |||||
2 | در صورت بوجود آمدن فرصت شغلی جدید برایم، حتما آن را خواهم پذیرفت. | |||||
3 | از شغل فعلیام خشنود نیستم. | |||||
4 | من این سازمان را در سال آینده ترک خواهم کرد. | |||||
5 | به محض اینکه عصبی شوم، به ترک شغلم فکر میکنم. | |||||
6 | بسیار محتمل است که بطور جدی در جستجوی پیدا کردن شغل جدید در سال آینده باشم. | |||||
7 | هیچ تعصبی به شغل فعلیام ندارم. | |||||
8 | رابطه خوبی با همکارانم ندارم. | |||||
9 | اگر یکبار دیگر به عقب بر میگشتم، احتمالا این شغل را انتخاب نمیکردم. | |||||
10 | احساس تعلق به سازمانم (شرکت یا محل کارم) ندارم. | |||||
11 | برای ماندن در شغلم، احساس سردرگمی میکنم. | |||||
12 | تقریبا دلیل قانع کنندهای برای ماندن در شغلم ندارم. | |||||
13 | حقوقم کفاف مخارج زندگیام را نمیدهد. | |||||
14 | حقوقی که در ازای شغلم به من میدهند، عادلانه نیست. | |||||
15 | دوست دارم تجربه جدیدی در اشتغالم داشته باشم. |
دانلود پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کارکنان
شما میتوانید پرسشنامه فوق را از طریق لینک زیر دانلود کنید.
تحلیل پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کارکنان
طیف پاسخدهی به پرسشنامه به صورت لیکرت بوده که در جدول زیر مشخص شده است:
گزینه | کاملا مخالفم | مخالفم | نه موافق نه مخالف | موافقم | کاملا موافقم |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
به منظور بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیاز همه سوالات را با هم جمع نمایید. بدیهی است که این امتیاز دامنهای از 15 تا 75 خواهد داشت و هر چه این امتیاز بالاتر باشد، بیانگر میزان تمایل بیشتر شخص پاسخ دهنده به ترک خدمت خواهد بود و برعکس.
در صورت تمایل میتوانید این پرسشنامه را در ادامه تکمیل و امتیاز خود را مشاهده کنید.
فیلد های "*" اجباری هستند
اهمیت ترک خدمت کارکنان
بر اساس تحقیقات جدید شرکت مکنزی چهل درصد از کارکنان در سه تا شش ماه آینده قصد دارند کار خود را ترک کنند. هر کارمندی که شرکت را ترک میکند، شرکت در واقع دانش و تواناییهایی را که به سختی بدست آورده است از دست میدهد. حال اگر این کارکنان به شرکت رقیب بروند این خسارت دو چندان میشود. سه نوع هزینهای که ترک خدمت کارکنان در پی دارد عبارتند از:
هزینههای مستقیم
شامل هزینههای استخدام دوباره، مصاحبه، جایگزین شدن افراد جدید، آموزش افراد جایگزین شده و…
هزینههای غیر مستقیم
مانند تاثیرات ترک شغل بر فشار کاری، روحیه کارکنان و رضایت مشتری
هزینههای فرصت
مانند دانش از دست رفته و کاری که معطل میماند تا مدیران و کارکنان دیگر خلا را پر کنند و یا کارمند جدید آموزش داده شود.
سخن آخر
ترک شغل باعث هزینههای اضافی برای جایگزینی کارکنان میشود و این مساله ارتباط مستقیمی با کاهش رضایت و وفاداری مشتریان و فرصتهای از دست رفته دارد.
نکته قابل توجه در تحقیقات مکنزی این است که وقتی از کارفرمایان پرسیده شد که چرا افراد کارشان را ترک کردهاند، آنها به جبران خدمات، تعادل کار و زندگی و سلامت جسمی و عاطفی اشاره کردند. این مسائل برای کارمندان مهم بود اما نه آنقدر که کارفرمایان فکر میکردند. در مقابل، عوامل اصلی که کارمندان به عنوان دلایل ترک کار ذکر کردند موارد زیر بود:
- از سوی سازمان خود (54 درصد) یا مدیرانشان (52 درصد) احساس ارزش نمیکنند.
- در محل کار احساس تعلق ندارند (51 درصد)
یادمان باشد افراد زمانی در شرکت باقی میمانند که شرکت را به عنوان منبعی از غرور و وابستگی ببینند، احساس عدالت و احترام کنند و کارشان را با معنی تلقی کنند.
با کمک پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کارکنان میتوانید وضعیت نگرش کارکنان سازمانتان نسبت به این موضوع را رصد کرده و اگر علائم هشدار دهنده را دیدید سریعا دست به کار شوید.
اگر به موضوع نگرش سنجی کارکنان علاقمند هستید دوره آموزشی اندازه گیری رضایت کارکنان برای شما مفید خواهد بود.
منابع:
Kim, T. Y., & Leung, K., (2007) “Forming and Reacting to Overall Fairness
https://www.mckinsey.com/capabilities/people-and-organizational-performance/our-insights/great-attrition-or-great-attraction-the-choice-is-yours
کتاب استخدام و حفظ کارکنان، ترجمه دکتر علی شیرازی
دانش و تجربیات شخصی نویسنده
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزشی جامعهپذیری کارکنان
دوره آموزشی پرورش متخصص حرفهای جذب و استخدام
دوره آموزشی طراحی و اجرای برند کارفرمایی
دوره آموزشی مصاحبهگری حرفهای
دوره آموزشی مصاحبه شایستگی محور
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی و کاربردی
عالی عالی عالی