ده ایده برای ایجاد حال خوب در کارکنان
ایجاد و حفظ حال خوب در محیط کار امری بسیار مهم است. کارکنانی که در یک محیط کار خوشایند و مثبت کار میکنند، عملکرد بهتری دارند و دلبستگیشان به سازمان بیشتر است. در این مقاله، ده ایده برای ایجاد حال خوب در کارکنان مطرح میشود که به مدیران تیم و مدیران منابع انسانی کمک میکند تا محیطی دلچسب و پرانرژی و سرشار از ایجاد احساس ارزشمندی برای تیمهای کاری خود ایجاد کنند.
طبق گزارش انجمن مدیران منابع انسانی، برنامههای پاداش، به طور میانگین، به افزایش بهرهوری کارمندان به میزان 63% و بهبود میزان سودآوری به میزان 58% منجر میشوند.
۱. عکس و ویدئو کارکنان را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید (با اجازه آنها)
عکسها و دستاوردهای فردی و تیمی کارکنانتان را به همراه معرفی آنها در کانالهای رسانههای اجتماعی شرکت خود به اشتراک بگذارید. مثلا میتوانید یک ویدئوی شخصی و صمیمانه از یک روز کاری کارکنان و یا نحوه اثرگذاری آنها در سازمان، تهیه و منتشر کنید. البته حتماً قبل از انجام این کار، از آنها اجازه بگیرید، زیرا برخی کارمندان ممکن است ترجیح دهند حریم خصوصی خود را حفظ کنند.
2. به کارکنان کمک کنید یک پروژه شخصی را دنبال کنند
رشد شخصی را تشویق کنید با ارائه فرصتهایی برای پیگیری پروژههایی مرتبط با علاقمندیهای شخصی که با اهداف شرکت همخوانی دارند. به کارمندان زمان و منابع را برای کار بر روی علایقشان در داخل سازمان اختصاص دهید که مزایایی بسیار باارزشی مانند افزایش خلاقیت و بهرهوری را به دنبال خواهد داشت.
3. جایزه کار فراتر از انتظار را تعریف کنید
هر ماه چند جایزه «فراتر از حد انتظار »کار کردن را در قالب پروژههای سازمانی تعریف کنید و برای افرادی که فراتر از انتظارات عمل میکنند و این جایزه را دریافت میکنند بر اساس اولویتهای شخصیشان تجربیات خوشایندی بسازید مثلا میتوانید به یک شام حسابی و یا سفر، مهمانشان کنید.
4. برنامه صبحانه یا ناهار با مدیر را تدارک ببینید
هر یک هفته درمیان آخر هفته یک برنامه صبحانه یا ناهار با کارکنان ترتیب دهید. هدف این است که کارکنان افکار، ایدهها و نگرانیهایشان را بیان کنند و مدیران گوش کنند و سوال بپرسند و نشان دهند دغدغههایشان را فهمیدهاند.
5. برای روزهای مرخصی کارکنان تجربهای خاص و متفاوت تدارک ببنید
یک تجربه متفاوت در روزهای مرخصی به کارکنان هدیه دهید که آنها هرگز فراموش نکنند مثل کلاس آشپزی یا پرواز با بالون. البته لازم است این هدیه را شخصیتر نگه دارید و از کارمندان خود بپرسید که دقیقاً چه کاری را میخواهند در روز مرخصی خود انجام دهند یا چه چیزی را ببینند.
6. جلسات شناخت نقاط قوت را برگزار کنید
مدیران را تشویق کنید که جلسات یک به یک با تک تک کارکنان تدارک ببینند و در آن جلسات فقط روی نقاط قوت کارکنان تمرکز کنند و سعی کنند نقاط قوت آنها را کشف کنند و پروژههایی را بر اساس نقاط قوت برایشان تدارک ببینند. در این جلسات مدیران باید با پرسشگری نقاط قوت را پیدا کنند با پرسیدن سوالاتی نظیر 3 تا از اصلیترین توانمندیهات چیه؟ چطور با کمک این توانمندیها میتوانی تغییر ایجاد کنی؟ یا چه کاری را همیشه دوست داشتی انجام دهی؟ یادگیری مهارت کوچینگ مبتنی بر نقاط قوت برای مدیران بسیار کمک کننده خواهد بود.
7. حق انتخاب حضور در فرصتهای آموزشی را به کارکنان بدهید
ایجاد فرصتهایی برای توسعه مهارتهای شخصی و حرفهای کارکنان بر اساس اولویتها و نیازهای آنها، حال خوب و احساس ارزشمندی را در آنها تقویت خواهد کرد.
8. دستاوردها را به صورت عمومی و همگانی جشن بگیرید
جشنها نقاط مشخصکننده گذر زمان هستند. بدون آنها آغاز و پایانی وجود ندارد و زندگی مجموعه بیپایانی از روزها میشود. جشنهای سازمانی همیشه باید دو هدف را دنبال کنند اول تکریم دستاوردها و دوم خلق یکپارچگی. این جشنها میتواند با موضوعاتی نظیر سالگردهای مرتبط، رسیدن به یک هدف و یا دستاورد خاص مثل ارائه یک محصول جدید به بازار، گشایش یک دفتر جدید و غیره باشد. جشنها را به بخشی از زندگی سازمانی خود تبدیل کنید.
9. روزهای خاص کارکنان را بشناسید و آنها را غافلگیر کنید
روزهای خاص زندگی کارکنان مثل تولد، سالگرد ازدواج، اولین روز مدرسه فرزند و غیره را بشناسید و در آن روز با یک هدیه آنها را غافلگیر کنید. هدیه میتواند یک روز مرخصی پیشبینی نشده و یا یک هدیه اختصاصی مرتبط با علاقمندیهای فردی کارکنان باشد.
10. برنامه کاری منعطف تدارک ببینید
به دنبال راههایی بگردید که به برنامه کاری کارکنان انعطاف بدهد، از جمله کار در خانه، به جز شغلهایی که حضور فیزیکی برای انجام آن لازم است، سایر کارکنان میتوانند 20 درصد از زمان کاریشان را خودشان برنامهریزی کنند. هر چقدر انعطاف بیشتری به کارکنان بدهید، احساس احترام بیشتری خواهند داشت.
ایجاد حال خوب در کارکنان یکی از رسالتهای مدیریت منابع انسانیست که نیاز به توجه و تلاش مداوم دارد. فراموش نکنید که هر سازمان و محیط کاری دارای خصوصیات و نیازهای خاص خود است، بنابراین، باید این ایدهها را به شیوهای تطبیق داده و سفارشی کنید که به نیازهای کارکنان و شرایط خاص شما مناسب باشد.
علاوه بر این، دستیابی به حال خوب در کار به عنوان یک هدف مشترک و مستمر در سازمان، نیازمند ارتقاء فرهنگ سازمانی و تعهد رهبران و مدیران به ایجاد محیطی پایدار و پرانرژی و حال خوب است.
منابع
کتاب چالش رهبری نوشته جیمز کوزس و باری پزنر، ترجمه کوروش اکبری
مقاله Employee of the Month Awards: 10 Ways To Celebrate Employee Achievements
دانش و تجربیات شخصی نویسنده
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید