چرا و چگونه یک استراتژی بازاریابی منابع انسانی ایجاد کنیم؟
خلق محتوا و محتوای بازاریابی … اینها برای جذب مشتریان بالقوه و فروش تهیه میشوند درست است؟
آنها دقیقا برای همین کار هستند و تعداد سازمانهایی که از تولید محتوای بازاریابی استفاده میکنند در حال افزایش است. امروزه تخمین زده میشود که بیش از نیمی از سازمانها – که شامل همه کسب و کارهای کوچک و متوسط و شرکتهای بزرگ جهانی میشود – از بازاریابی محتوایی برای هدایت وب سایت و افزایش تعامل مشتری استفاده میکنند.
اما چیزی که بسیاری از آنها نمیتوانند درک کنند این است که مزایای محتوا فراتر از فروش است.
محتوا در واقع تسهیلکننده بسیار قدرتمندی از فرایندهای مدیریت منابع انسانی است.
در حالی که بازاریابان، از محتوا برای جذب و تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت استفاده میکنند، نیروهای آینده نگر دپارتمان منابع انسانی از این محتوا مستقیما در محیط منابع انسانی استفاده کرده و از آنها برای جذب کارکنان جدید و اطمینان از مشارکت و رضایت کارکنان موجود بهره برداری میکنند.
از محتوا همچنین برای کاهش جابجایی و خروج بالای کارکنان و حفظ استعدادهای برتر استفاده میشود.
اما چگونه میتوانید یک استراتژی بازاریابی منابع انسانی ایجاد کنید و مهمتر از همه اینکه، این استراتژی چه مزایایی خواهد داشت؟
محتوا چیست؟
برای پاسخ به این سؤالات، ابتدا باید ببینیم محتوا چیست.
محتوا شامل مقالات، وبینارها، کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافیک، ویدیوها و تصاویر است که همه ما با آنها آشنا هستیم. ولی، چیزی که ما نمیدانیم این است که محتوا در واقع بسیار بیشتر از این موضوعات است.
محتوا اساساً هرچیزی است که یک شرکت تولید میکند، بنابراین ما میتوانیم شرح وظایف، ایمیلها، کتابچههای آموزشی و طیف وسیعی از رسانههای دیگر را به این ترکیب اضافه کنیم.
در نهایت، محتوا، وسیله ارتباطی است و وقتی از منظر ارتباطی به آن نگاه میکنیم، فهم آن بسیار آسانتر میشود که ببینیم محتوا و منابع انسانی هر دو با هم و کنار هم میآیند و به یکدیگر تبدیل میشوند.
ارتباط بازاریابی محتوایی با منابع انسانی
برقرای ارتباط چه با استعدادهای جذب شده در آینده باشد، چه با نیروی کار موجود، چه با مدیران و ذینفعان جنبه کلیدی هر استراتژی موفقیت آمیز منابع انسانی است. و با این حال ارتباطات همچنین به عنوان یکی از چالشهای اصلی است که امروزه متخصصان منابع انسانی را تحت تأثیر قرار میدهد.
مطالعهای توسط شرکت فناوری Speakap این امر را به تغییر نیروی کار نسبت میدهد، نسل جدید حاضر در مشاغل خواستار بهبود ارتباطات هستند و سبب بزرگ شدن دنیایی از پیامکها، ایمیلها و پاسخهای آنی شدهاند.
با درک محتوا، تأثیر آن، و دانستن برخی از بهترین شیوهها، مدیران منابع انسانی میتوانند یک برنامه استراتژیک برای برقراری ارتباط نه تنها با نیروی کار فعلی خود، بلکه با کارکنان احتمالی آینده ایجاد کنند.
مزایای ایجاد محتوای مبتنی بر منابع انسانی
اگر به دنبال بهبود استراتژی استخدام خود هستید یا میخواهید افراد با استعداد خود را درگیر و شاد نگه دارید، محتوا میتواند ابزاری باشد که برای دستیابی به اهداف سازمان خود به آن نیاز دارید.
مزایای ایجاد محتوای مبتنی بر منابع انسانی عبارتند از:
1- بهترینها را جذب و استخدام کنید.
“بهترین استخدام”… این عبارت معنای کاملا متفاوت از 10 یا حتی چند سال پیش دارد. پیش از این، بهترین استخدام، کاندیدایی بود که مهارت و استعداد لازم را برای انجام وظایف کاری با برتری نشان میداد. با این حال، امروزه شرایط و ویژگی های رسمی، وزن کمتری دارند.
یک تکنیک جدید وجود دارد که به آن ” استخدام برای فرهنگ، آموزش برای مهارت ” گفته میشود و بر اساس این ایده است که ما میتوانیم کارمندان خود را آموزش دهیم تا در شغل خود خوب باشند، اما نمیتوانیم شخصیت و ویژگیهای آنها را با محیط کار سازگار کنیم.
بهترین استخدام اکنون بیشتر در مورد تناسب فرهنگی است.
و همانطور که احتمالا ًمیتوانید حدس بزنید، یافتن اطلاعات فرهنگی از رزومه بسیار دشوارتر از مدرک و گواهینامه است. دقیقا ًبه همین دلیل است که باید در ابتدای فرآیند استخدام به موضوع تناسب فرهنگی پرداخت. که محتوا میتواند به آن کمک کند.
انتشار محتوایی که علاوه بر موضوعات خاص به فرهنگ سازمانی هم نگاه اجمالی داشته باشد به متقاضیان آینده کمک می کند از همان ابتدا متوجه شوند که آیا روش و فرهنگ کار شرکت با ارزشهای آنان سازگاری و مطابقت دارد یا خیر. این موضوع عامل بسیار مهمی است بطوریکه دلیل ترک کار سه چهارم افراد ضعف فرهنگی محیط است.
2- کاهش گردش مالی
امروزه ثابت شده که نرخ بالای گردش مالی یکی از بزرگترین موانع بر سر راه موفقیت کسب و کار است، به ویژه در این زمان که تعداد زیادی از صنایع در سرتاسر جهان با کمبود افراد با استعداد مواجه هستند.
تخمین زده میشود که یک کارگر به طور متوسط حدود 4.2 سال در نقشی که پذیرفته زمان صرف میکند و این موضوع نشان میدهد کسب و کارها باید کارهای بیشتری برای حفظ نیروهای خود انجام دهند.
اما حقیقت این است که بخش عمده کار باید قبل از استخدام انجام شود. انتخاب افراد مناسب و آماده کردن افراد قبل از استخدام برای حضور در محیط خاص سازمانها بسیار موثرتر و کم هزینه تر از برطرف کردن اثرات استخدام نامناسب در سازمان است.
و اینجاست که محتوا وارد عمل میشود. آثار محتوا کوتاه مدت نیستند. میتوان از آن به عنوان یک استراتژی بازاریابی منابع انسانی بلند مدت برای پرورش و تعامل با استعدادهای بالقوه و فعلی در طی مسیر شغلی استفاده کرد.
تیمهای منابع انسانی با ایجاد و به اشتراک گذاری طیف وسیعی از محتوا، ارائه دیدگاههای مختلف و پاسخ به پرسشهای مشترک از طریق هنر داستانسرایی میتوانند اطمینان حاصل کنند که افرادی که در سازمان حضور دارد دیدگاه روشنی نسبت به انتظارات دارند.
از طریق محتوا، کارگران جدید باید 100% مطمئن شوند که این شرکت همان شرکتی است که می خواستند در آن کار کنند. همچنین دانش و مهارتهای لازم برای حضور در آنجا را داشته باشند و به طور جدی وارد کار شوند.
3- پس انداز کنید.
همانطورکه بحث کردیم، اگر محتوا خوب باشد و قدرت افزایش کیفیت استخدام و کاهش گردش کارکنان را داشته باشد، طبیعتا ًپتانسیل کاهش هزینهها و کنترل بودجه منابع انسانی را دارد. چگونه؟ با کاهش میانگین هزینه هر استخدام. اگرچه روشهای مختلفی برای محاسبه هزینه به ازای هر کارمند وجود دارد، جامعه مدیریت منابع انسانی محاسبه (کل هزینههای خارجی + کل هزینههای داخلی) / تعداد کل استخدام را توصیه میکند.
درایالات متحده، Deloitte میانگین هزینه برای هر استخدام 4000 دلار را پیشنهاد میکند، در حالی که گزارش معیار سرمایه انسانی SHRM با رقم بسیار مشابه 4129 دلار ارائه شده است.
درنهایت، هنگامی که حقوق پایه، مزایا، هزینههای آموزشی و کلیه هزینههایی که برای یکپارچه سازی با محیط کار صرف میشود را به صورت یکجا در نظر بگیریم، برآورد میشود که هزینههای استخدام بد کسب و کار، میانگین 14900 دلار میشود و در نتیجه، استفاده از محتوا هم برای غربالگری نامزدها به کار میرود و هم با ارائه بینشی که در مورد فرهنگ محیط کار به افراد میدهد، به طور قابل توجهی میتواند شانس ایجاد یک “استخدام بد” را کاهش دهد.
صرفهجویی در این نوع هزینهها قطعاً یک دستاورد جانبی مفید از استراتژی بازاریابی منابع انسانی است.
4- تصویر بزرگتر را نشان دهید.
تاکنون، ما به مزایایی که مستقیما ًبه استخدامهای جدید مربوط میشود، نگاه کردهایم، اما آیا میتوان از محتوا برای بهبود تجربه فعلی کارکنان نیز استفاده کرد؟
بهبود تجربه کارکنان در حال حاضر بسیار مهم است، زمانی که کارکنان در محل کار احساس میکنند 30 درصد ارزششان کمتر شده است.
راههای زیادی وجود دارد که میتوان از محتوای مبتنی بر منابع انسانی برای تعامل با نیروی کار فعلی استفاده کرد، نگرانیها را برطرف کرد. ایجاد انگیزه در کارکنان برای انجام بهترین عملکرد، در حالی که از وظایف خود لذت میبرند و رضایت زیادی در محل کار را تجربه میکنند.
یکی از این راهها استفاده از محتوا به عنوان ابزاری برای اشتراک گذاری و همکاری کارکنان است، تا به آنها نشان دهد فعالیتهای فردیشان تا چه اندازه بر روی موفقیت کسب و کار اثر دارد.
چگونه میتوان این کار را انجام داد؟
به روز رسانی پروژه مکان خوبی برای شروع است و کلید رسیدن به این نقطه ارتباط و همکاری موثر بین همه دپارتمانها و همه تیمها است. جمعآوری دادهها از تمامی مراحل جداگانه یک پروژه به عنوان مثال : مدیریت حساب، مدیریت پروژه، طراحی، توسعه، ساخت، آزمایش، تجربه کاربر، و غیره – میتواند به عنوان یک نمای کلی، با کارکنان به اشتراک گذاشته شود تا تاثیر تلاشهایشان را در اتمام پروژه درک کنند.
5- تقویت اعتماد
آیا میدانید 70 % کارکنان به منابع انسانی اعتماد ندارند؟
به نظر میرسد مشکل نبود اعتماد گسترده است و این در حالی است که دلایل بالقوه زیادی برای آن وجود دارد، یکی از بزرگترین دلایل احتمالی عدم شفافیت است.
شفافیت در محل کار موضوعی است که به شدت مورد بحث است، برخی ادعا میکنند که شفافیت میتواند باعث بهبود تجربه کارکنان شود و برخی دیگر معتقدند که ارائه جزئیات میتواند عواقب جدی برای سازمانها ایجاد کند.
اما مطمئناً حد وسطی وجود دارد تا از طریق محتوای تولید شده توسط منابع انسانی زمینه اشتراک دانش در میان بخشها را فراهم کرد.
شاید یکی از مهمترین مسائلی که امروزه در دنیای منابع انسانی وجود دارد، عدم یکپارچگی با دیگر بخشهای سازمانی باشد.در بسیاری از کسب وکارها، ساختار سازمانی نشان میدهد که منابع انسانی بسیار مستقل است که میتواند منجر به قطع ارتباط بین منابع انسانی با تولید، مدیریت و دیگر حوزههای کسبوکار شود.
برای رفع این خلأ، شفافیت را افزایش دهید واعتماد را بازسازی کنید، دپارتمانهای منابع انسانی میتوانند محتوای خود را ایجاد کنند – به عنوان مثال خبرنامههایی از دپارتمانها تهیه شود و برای تهیه محتوا به صورت انفرادی با کارمندان مصاحبه کنند تا پس از بیان نقش آنها در سازمان، بینش مابقی کارکنان را افزایش دهند.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی منابع انسانی موثر
بنابراین ما به وضوح میتوانیم ببینیم که تولید یک استراتژی بازاریابی محتوای منابع انسانی مزایای متعددی دارد، اما این سؤال همچنان باقی است: چه مراحلی برای ایجاد یک استراتژی مؤثر وجود دارد که واقعا ًکارساز باشد؟
درحالی که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و رویکردهای متفاوت برای بخشهای منابع انسانی کار میکنند، چند مرحله استاندارد وجود دارد که میتوان برای دستیابی به موفقیت انجام داد.
پیام برند خود را بیان کنید.
هنگام ایجاد هر نوع استراتژی محتوا، ارائه یک پیام سازگار نیاز کلیدی است. بنابراین ضروری است که اولین قدم شما تعریف پیام برند و اعمال این پیام به تمام محتوای آینده باشد.
با روند قیفی شکل استخدام آشنا شوید.
برای تقویت استراتژی استخدام، باید بدانیم برای هر مرحله از حالت قیفی شکل، چه محتوایی نیاز داریم و آگاهی و توجه به این موضوع کلید تعامل با افراد مناسب و در زمان مناسب است.
همکاری
حقیقت این است که تولید محتوا تنها برای منابع انسانی نیست. باید علاوه بر همکاری با واحد بازاریابی که در تولید محتوا تجربه خوبی دارند مابقی کارکنان را هم درگیر این موضوع کرد.
روشهای بازاریابی مبتنی بر محتوا در منابع انسانی
روشهای بازاریابی مبتنی بر محتوا در حوزه منابع انسانی (HR) میتوانند به شکل موثری در جذب، نگهداری و توسعهی نیروی انسانی یک سازمان تاثیرگذار باشند. در زیر چند روش معمول در این زمینه آورده شده است:
- ایجاد محتوای آموزشی و آموزشی: سازمانها میتوانند محتوای آموزشی متنوعی در قالب ویدیوها، مقالات، وبینارها و غیره ارائه دهند. این محتواها میتوانند به ارتقای مهارتها، دانش و فرهنگ سازمانی کمک کنند و در نتیجه جذب و نگهداری نیروهای با توانمندیهای مطلوب را تسهیل کنند.
- بلاگ نویسی HR: ایجاد یک بلاگ که به موضوعات مرتبط با منابع انسانی میپردازد، میتواند به ارتقای شناخت سازمان و جذب جویندگان جدید کمک کند. همچنین، این بلاگ میتواند به کارمندان ارائه اطلاعات و نکات مفیدی در زمینههایی مانند توسعه حرفهای، مدیریت زمان و مهارتهای موثره را فراهم کند.
- فعالیت در شبکههای اجتماعی: استفاده از شبکههای اجتماعی برای ارتباط با جویندگان شغلی و جذب نیروی کار جدید میتواند موثر باشد. این شامل انتشار محتواهای جذاب و مرتبط با فرصتهای شغلی، فعالیت در گروههای مرتبط، و ایجاد ارتباط مستقیم با افراد مختلف میشود.
- استفاده از تصاویر و ویدیوها: ایجاد و انتشار تصاویر و ویدیوهای متنوع میتواند به نمایش فرهنگ سازمانی، معرفی تیمهای کاری و فرصتهای شغلی کمک کند. این نوع محتواها معمولاً بیانگر انگیزه و ارزشهای سازمانی میباشند و میتوانند جذب نیروی انسانی با مهارتها و انگیزه مورد نظر را تسهیل کنند.
- رویدادها و وبینارها: برگزاری رویدادها و وبینارهای مرتبط با منابع انسانی میتواند فرصتی برای ارتباط مستقیم با جویندگان جدید و افرادی که به دنبال تغییر شغلی هستند فراهم کند. این رویدادها میتوانند موضوعات مختلفی از جمله راهنماییهای شغلی، نکات مصاحبه و توسعه شخصی را پوشش دهند.
با اینکه این روشها به نظر میرسند تاکتیکهای بازاریابی معمول، اما واقعیت این است که منابع انسانی نیز به عنوان یک بخش اساسی از سازمان، نیاز به استراتژیهای بازاریابی دارند تا بتوانند جذب و حفظ نیروهای با کیفیت و متعهد را تضمین کنند.
تولید محتوا موثرتر از بازاریابی سنتی است.
محتوا مدتهاست که برای بازاریابی یک کسب وکار، محصول یا خدمات به مخاطبان مناسب استفاده میشود، اما چیزی که معمولا ًنادیده گرفته میشود، قدرت محتوا برای فراتر رفتن از معنای سنتی بازاریابی است.
تولید محتوا عمیقتر از آن چیزی است که ما فکر میکنیم، و زمان آن رسیده است که از پتانسیل کامل آن استفاده کنیم.
منبع:
ترجمه: معصومه تیموربخش
درباره معصومه تیموربخش
من معصومه تیموربخش هستم. دانشجو دکترای مدیریت منابع انسانی. از سال 88 با دنیای منابع انسانی آشنا شدم و سمتهای مختلفی را در شرکتهای مختلف تجربه کردم به واسطه تجربه آموزگاری لیسانس مدیریت آموزشی گرفتم و با دنیای آموزش آشنا شدم. عاشق یادگیری هستم و برای آشنایی با کسب و کار، ارشدم را در رشته MBA خواندم و دوست دارم به واسطه شغل و تجربه کاری، محیط یادگیرنده و پویایی را برای همکارانم خلق کنم.
نوشته های بیشتر از معصومه تیموربخش
دیدگاهتان را بنویسید