توسعه فردی: قدم به قدم(به همراه یک مثال کاربردی)
توسعه فردی شبیه سفر است، سفری پایان ناپذیر که قرار است ما را از جایی که هستیم به جایی که میخواهیم و آرزویش را داریم برساند. در این سفر قدم در راهی میگذاریم که هدف آن تکامل و شکوفایی استعدادها و بهبود توانمندیها و مهارتهاست و چه بهانهای بهتر از بهار و سال نو برای آغاز این سفر، مخصوصا این که این شروع، آغاز یک قرن جدید هم باشد.
برای شروع این سفر نیاز به ابزار داریم، مهمترین ابزار ما در این سفر داشتن یک برنامه توسعه فردی است، برنامه توسعه فردی به ما کمک میکند که مسیر پیش رو را شفافتر ببینیم، ببینیم واقعا چه بودنی را میخواهیم، در حال حاضر کجا هستیم؟ برای رسیدن از جایی که هستیم به جایی که میخواهیم باشیم چه اقداماتی را در چه بازه زمانی باید انجام دهیم؟
در ادامه قدم به قدم این سفر را با جزئیات بیشتری با هم مرور میکنیم.
چهار قدم توسعه فردی
قدم به قدم توسعه فردی
قدم اول: مشخص کردن نقطه پایان سفر (پاسخ به این سوال که کجا میخواهم باشم؟)
قدم دوم: مشخص کردن نقطه شروع سفر(پاسخ به این سوال که الان کجا هستم؟)
قدم سوم: با چه اقداماتی فاصله بین جایی که هستم و جایی که میخواهم باشم را پر میکنم؟
قدم چهارم: در چه مدت زمانی میخواهم فاصله بین جایی که هستم و جایی که میخواهم باشم را پر میکنم؟
بگذارید با یک مثال موضوع را شفافتر کنم. فرض کنید شما میخواهید در زمینه مهارتهای ارتباطی برای خودتان برنامه توسعه بنویسید.
معرفی دورههای جامع آکادمی: دورههای جامع مدیریت منابع انسانی
قدم اول: ابتدا وضع مطلوب را تشریح کنید.
در زمینه مهارتهای ارتباطی نقطه مطلوبی که میخواهم به آن برسم کجاست؟
به طور مثال مهارت ارتباطی زمانی در من توسعه یافته است که:
*بتوانم در مذاکرات فردی و سازمانی دیگران را متقاعد کنم.
*قبل از بیان نظرات خودم به نظرات دیگران گوش دهم.
*بتوانم درک کنم نیاز پشت گفتههای افراد چیست؟
*موضوعات را برای دیگران به سادگی و شفافیت و با مثال توضیح دهم.
*با دیگران همدلی کنم.
قدم دوم: وضع موجود را تشریح کنید.
خود ارزیابی و دستیابی به تصویری واقعی از قابلیتها و مهارتهای فرد از مهمترین پایههای موفقیت در طراحی و اجرای برنامههای توسعه فردی است. این خود ارزیابی بر اساس آگاهی ما نسبت به نقاط قوت ضعف و همچنین بازخوردهای دیگران همچنین برای مثال در زمینه مهارتهای ارتباطی تبیین وضع موجود میتواند شامل موارد زیر باشد:
در حال حاضر در گفتگوها:
*بیشتر اوقات حرف دیگران را قطع میکنم.
*گاهی اوقات ایدههای دیگران را با زبان منفی نقد میکنم.
*صحبتهای دیگران را عجولانه قضاوت میکنم.
*اغلب توفیقی در متقاعد سازی دیگران با نظرات خود ندارم.
قدم سوم: اقدامات مورد نیاز برای گذار از وضع موجود به وضع مطلوب را مشخص کنید.
در گام سوم مشخص میکنیم با استفاده از چه روشهایی میخواهیم شکاف بین وضع موجود و مطلوب را پر کنیم. به طور مثال در زمینه توسعه مهارتهای ارتباطی اقدامات میتواند شبیه موارد زیر باشد.
*کتاب ارتباط بدون خشونت نوشته مارشال روزنبرگ را مطالعه میکنم.
*کتاب گفتگوهای سرنوشت ساز کری پترسون را مطالعه میکنم.
*در یک دوره آموزشی با موضوع مهارتهای ارتباطی(گفتگوی موثر، مهارتهای مذاکره و متقاعدسازی، فن بیان و…) شرکت میکنم.
*در زمان ارتباط با افراد این موارد را تمرین میکنم: تایید کلام طرف مقابل با حرکت سر و دست و تغییرات چهره، لحن قاطع و محکم، آهنگ کلام ملایم و منظم، تلاش برای کسب توافق و نقطه نظرات مشترک، بیان احساسات بدون پروا، ارائه پیشنهاد به جای انتقاد و سرزنش و طعنه، بیان دستورات در قالب پرسش، سنجش افکار دیگران با مطرح کردن سوال و…
*برای بهبود مهارت شنیدن این موارد را تمرین میکنم: بعد از پایان صحبتهای طرف مقابل سه ثانیه سکوت میکنم و بعد پاسخ میدهم، آنچه از صحبتهای طرف مقابل شنیدهام را خلاصه و به وی منعکس میکنم تا ببینم چقدر شنیدههای من با آنچه که وی واقعا قصد انتقال آن را داشته در یک راستاست و …
قدم چهارم: مشخص کنید هر کدام از اقدامات فوق را در چه بازه زمانی انجام میدهید.
*کتاب زبان زندگی را در فروردین ماه سال جاری مطالعه میکنم.
*کتاب گفتگوهای دشوار را تا پایان اردیبهشت ماه مطالعه میکنم.
*دوره آموزشی مورد نظر را تا پایان خرداد ماه تکمیل میکنم.
*موارد تمرین و کسب تجربه را به طور مستمر در گفتگوها انجام خواهم داد.
بنا به تجربه من بهتر است برنامه توسعه در بازههای زمانی کوتاه مدت مثلا سه ماهه اتفاق بیفتد، همچنین تعداد هدفها خیلی زیاد نباشد، برای بازه سه ماهه تنظیم 3-4 هدف کافی است.
در پایان بازه زمانی تعریف شده عملکرد خود را رصد کرده و با یادگیری از تجربیات، موفقیتها و شکستهایتان، اهدف خود را باز طراحی کنید.
یک نمونه برنامه توسعه فردی
دانلود یک نمونه فرم برنامه توسعه فردی
فرم برنامه توسعه فردی را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.
چهار نکته مهم در سفر توسعه فردی
در طی این سفر همواره نکات زیر را به خاطر داشته باشید.
نکته اول:
برای مشخص کردن هدفهایتان و آن چه که میخواهید توسعه دهید، این سوالات را از خود بپرسید:
چرا این هدف برای من مهم است؟
اگر به این هدف برسم چه چیزی در زندگی من تغییر میکند؟
اگر الان هیچ اقدامی انجام ندهم چه مشکلاتی پیش میآید؟
پرسیدن این سوالات به شما کمک میکند تا آن چیزی را به عنوان هدف توسعه انتخاب کنید که واقعا برای شما مهم است و با اولویتها و ارزشهای شما در یک راستاست.
نکته دوم:
اهداف توسعهای را جوری انتخاب کنید که نه خیلی ساده باشد و نه خیلی دور از مرز توانمندیهایتان هدف خوب هدفی است که در عین دست یافتنی بودن، چالشی بوده و شما را از منطقه امن خارج کرده و به منطقه یادگیری هدایت نماید.
به طور مثال اگر میخواهید یک سخنران حرفهای شوید اگر برای خودتان هدف بگذارید که بعد از سه ماه میخواهم برای یک جمع 1000 نفره سخنرانی کنم این هدف بسیار دست نیافتنی است، اگر هم بگویید که بعد از سه ماه جلوی آینه سخنرانی میکنم بسیار سادهست! یک هدف متناسب میتواند این باشد که بعد از سه ماه نخستین سخنرانی خودم را در جمع 30 نفره همکاران انجام میدهم. هدفی که کمی بالاتر از مرز توانمندیهای شماست اما در عین حال قابل دستیابی است.
نکته سوم:
توسعه هرگز یک شبه اتفاق نمیافتد توسعه فرایندی همیشگی و مادام العمر است و نقطه پایانی ندارد. ما برای توسعه نیاز به کند کردن سرعت داریم، هیچ ایرادی ندارد که من سه ماه وقت بگذارم و فقط مهارت شنیدنم را بهتر کنم. این مدل نگاه باعث میشود کیفیت توسعه من تغییر کند و هدفهای بزرگتری برای خودم بگذارم، زود ناامید نشوم و دست از تلاش نکشم.
نکته چهارم:
اگر برایتان امکان پذیر است، در طی مسیر توسعه از یک منتور کمک بگیرید، منتور یعنی فردی که یکبار این سفر را طی کرده است و در حوزه مورد نظر شما صاحب دانش، تجربه و تخصص است. به طور مثال برای توسعه مهارت ارتباطی اگر بتوانید فردی را که این مهارت در او توسعه یافته را به عنوان منتور انتخاب کنید و از رفتار و مهارت وی الگو بگیرید، سرعت سفر رشد شما چندین برابر خواهد شد.
سخن آخر این که برنامه توسعه فردی نقشه سفر شما در مسیر پر چالش توسعه فردی است که به شما کمک میکند بودنی را تجربه کنید که آرزویش را دارید، طعم شیرین این بودن در آستانه سال نو گوارای وجودتان.
منابع: دانش و تجربیات شخصی نویسنده
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید