10 گام در فرایند انتخاب کارکنان در سازمان
انتخاب افراد مناسب یکی از راز و رمزهای موفقیت موفقترین شرکتهای دنیاست و بسیاری از رهبران و مدیران شایسته و موفق جهان، موفقیت خود را تا حدود زیادی به جذب افراد شایسته نسبت میدهند. در این مقاله فرایند گام به گام انتخاب کارکنان در 10 مرحله توضیح داده شده است.
فرایند گام به گام انتخاب کارکنان
فرایند انتخاب کارکنان ممکن است بسته به سازمان و شرایط خاص آن متفاوت باشد، اما در کل مراحلی که در این فرایند معمولاً دیده میشوند عبارتند از:
1. تحلیل نیازمندیها
در این مرحله، شناخت دقیقی از نیازمندیهای شغلی و مهارتهای مورد نیاز برای پر کردن یک شغل مشخص با کمک سند تجزیه و تحلیل شغل مورد بررسی قرار میگیرد و شغل مورد نیاز توسط سازمان تعریف میشود.
2. طراحی و انتشار آگهی شغلی
آگهیهای مربوط به شغل در منابع مختلفی مانند سایتهای استخدامی، لینکدین و سایر شبکههای اجتماعی منتشر میشود.
3. بررسی اولیه متقاضیان
متقاضیان شغل، فرم درخواست استخدام را پر کرده و ارسال میکنند. در این مرحله، رزومهها و فرمهای ارسالی توسط تیم منابع انسانی یا دپارتمان مربوطه بررسی و ارزیابی میشوند تا متقاضیانی که مطابق با نیازمندیهای شغل مورد نظر هستند، انتخاب شوند.
4. مصاحبه
متقاضیان انتخاب شده برای مصاحبه دعوت میشوند. در این مصاحبهها، معمولاً دانش، شایستگیها، تجربیات، و شخصیت متقاضیان بررسی میشود.
5. آزمونهای علمی و فنی
در صورتی که شغل مورد نظر ایجاب کند آزمون های علمی و فنی هم از داوطلبان گرفته میشود. این آزمونها کمک میکنند تا مهارتها، دانش فنی و تواناییهای عملی کارجو به طور مستقل از مصاحبه هم مورد ارزیابی قرار گیرد.
6. ارزیابیهای روانشناختی
این ارزیابیها میتوانند شامل آزمونهای شخصیتی، آزمونهای هوش، و یا مصاحبههای روانشناسی باشند که به بررسی و ارزیابی ویژگیهای روانی و رفتاری متقاضیان میپردازند.
7. ارزیابیهای عملکرد و تجربیات قبلی
برخی سازمانها از ارزیابی عملکرد گذشته و تجربیات قبلی متقاضیان استفاده میکنند تا عملکرد و توانمندیهای آنها را بیشتر بررسی کنند.
8. ارائه پیشنهاد استخدام
پس از مصاحبهها و ارزیابیهای لازم، یک متقاضی برای پر کردن شغل انتخاب میشود و یک پیشنهاد استخدام به او ارائه میشود.
9. قبول یا رد پیشنهاد
متقاضی انتخاب شده ممکن است پیشنهاد را قبول یا رد کند. در صورت قبول، مراحل قرارداد کاری و آموزش معمولاً آغاز میشود.
10. آموزش و آشنایی با شرایط کاری
کارمند جدید به طور رسمی وارد سازمان میشود، مراحل جامعهپذیری انجام میشود و با شرایط و مسئولیتهای کاری خود آشنا میشود. این مرحله ممکن است شامل دورههای آموزشی و آشنایی با سیاستها و فرآیندهای سازمان باشد.
همچنین، توجه به قوانین و مقررات کار، از جمله مواردی است که در طول فرایند انتخاب کارکنان باید مدنظر قرار گیرد.
توجه به ارزشها و شخصیت متقاضی در فرایند انتخاب کارکنان
یکی از بهترین راهها برای درک کاملی از پروسه انتخاب کارکنان، تشبیه آن به یک درخت است.
میوههای این درخت نشانگر، دانش، مهارت و تجربه لازم برای اجرای شغل مورد نظر است. این خصوصیات سه گانه(دانش، مهارت، تجربه) قابل اندازهگیری و قابل آموزش هستند و میتوان آنها را به وسیله یک مصاحبه حرفهای، بررسی پیشینه، توصیه و نمونه کارها محک زد. پس میوههای این درخت نشاندهنده تواناییهای یک فرد است.
ریشههای این درخت استعاره از ارزشها، رفتارها، قابلیت روانی، انگیزهها و شخصیت متقاضی است، ویژگیهای درونی که طی سالها در وجود افراد شکل گرفته است. برای شناخت این ویژگیها نیاز به ارزیابیهای دقیقتر و معتبرتری نظیر کانونهای ارزیابی داریم.
حواسمان به ریشهها باشد و تنها بر اساس میوهها استخدام نکنیم.به قول آقای هرب کلهر
افراد را به خاطر مهارتشان استخدام نکنید. به خاطر طرز نگرششان استخدام کنید. همیشه میتوان مهارتها را یاد داد
منابع:
کتاب استخدام با عقل یا احساس، نوشته راب مک کی، ترجمه الناز طالب زاده
دانش و تجربیات شخصی نویسنده
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید