چرا قدردانی نمی کنیم؟(قسمت اول)
مفهوم اشتیاق سازمانی به تازگی در ادبیات مدیریت، توجه زیادی به خود جلب کرده است، به گونهای که برخی آن را یکی از داغترین موضوعات مدیریت دانسته و برخی گفته اند پیوند دادن کارکنان با سازمان یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی سازمان در این دهه و دهه بعدی است.
امروزه شرکتها هم نگران وضع نامناسب اشتیاق و تعلق کارکنان خود هستند، فراتحليل انجام شده توسط گالوپ را که حاوی اطلاعات ارزشمندی از چند دهه قبل است در نظر بگیرید: این مطالعه نشان میدهد اشتیاق و مشارکت بالا( که به معنای پیوند قوی با فرد با شغل و همکاران، تلاش داوطلبانه فراتر از وظایف، احساس مشارکت قوی در کار و داشتن شانس فراوان برای یادگیری است) به شکلی پایدار منجر به پیامدهای مثبتی هم برای فرد هم برای سازمان میشود. این پیامدها شامل بهرهوری بیشتر، محصولاتی با کیفیت بالاتر و سودآوری افزونتر است.
یکی از اصلیترین مولفههای اثبات شده شکل گیری اشتیاق سازمانی قدردانی از کارکنان است. که در این مقاله قصد دارم به آن بپردازم
اگر با مفهوم اشتیاق سازمانی آشنا نیستید مقاله دلبستگی اکسیر جادویی مدیریت منابع انسانی را مطالعه کنید.
چرا قدردانی از کارکنان مهم است؟
قدردانی از کارکنان یک کار ساده اما با اثربخشی بسیار بالاست به گونه ای که هیچ یافتهای در تمام پژوهشهای روان شناسی و منابع انسانی به اندازۀ اثر مثبت واقف بودن به عملکرد کارکنان و قدردانی آنها، پشتیبانی نشده است. بزرگترین فایدۀ توجه و قدردانی این است که رفتارهای مطلوب را تکرار پذیر میکند؛ یعنی احتمال رخ دادن دوبارۀ آن را بیشتر میکند. تشویق باعث میشود که یک رفتار دوباره به صورت اختیاری رخ میدهد. به عبارت دیگر، تشویقهای امروز ابتکار عملهای فردا را خلق میکند.
مطالعات تام راث در کتاب سطل شما چقدر پر از نشان میدهد که: افرادی که به طور منظم مورد تشویق و تحسین قرار میگیرند:
*بهرهوری فردی آنها افزایش مییابد.
*تعهد آنها نسبت به همکارانشان بالاتر میرود.
*احتمال این که در سازمانشان باقی بمانند بیشتر است.
*وفاداری و رضایت بیشتری از مشتریان دریافت میکنند.
*سوابق ایمنی بیشتر و حوادث کاری کمتر در کارشان دارند.
با توجه به این امر به بزرگترین تقدیری بیندیشید که تاکنون در محیط کار از شما شده است. به احتمال زیاد موجب شده است احساس بهتری نسبت به سازمانتان پیدا کنید و به نوبه خود کارایی بیشتری نشان دهید. مطالعات سازمانی نشان میدهد رهبران سازمانی که همه را در احساسات مثبت سهیم میکنند دارای گروههای کاری مثبتتر با رضایت شغلی و اشتیاق سازمانی بالاتر هستند.
حتی علم اعصاب هم نشان داده شناسایی و تقدیر بیشترین تاثیر را روی افزایش اعتماد دارد، به ویژه وقتی به سرعت پس از تحقق یک هدف انجام می شود، از سوی همتایان صورت میگیرد و وقتی ملموس، غیرمنتظره و در ملاء عام انجام می شود.
پس با وجود این تاثیرات شگفت انگیز قدردانی در عملکرد کارکنان و موفقیت کسب و کار
چرا
قدردانی نمیکنیم؟
دلایل مدیران برای قدردانی نکردن
وقتی که این سوال را از مدیران میپرسیم با پاسخهای زیر مواجه میشویم!
*من که وقت ندارم!
*چرا باید از کارکنانم بابت انجام وظایف شان تشکر کنم؟؟؟؟
*شخصیت من این طور نیست.
*من خودم از سوی رئیسم مورد قدردانی قرار نمیگیرم!
*کارکنان من هیچ وقت کاری انجام نمیدهند که ارزش تحسین داشته باشد.
*من کارکنان زیادی دارم.
*نمیدانم چطور این کار را انجام دهم.
به نظر شما دلایل فوق برای چشم پوشی از استراتژی که نرخ بازگشت سرمایه 100 به 1 دارد کافیست؟ یعنی بازای هر دقیقهای که برای تشویق یک رفتار صرف میکنید می توانید انتظار 100 درصد پیش قدم شدن در انجام آن رفتار داشته باشید. پس چرا اینقدر قدردانی کردن کار سختی است آن طور که باید و شاید از جانب مدیران مورد توجه قرار نمیگیرد؟
قدردانی و عزت نفس
از نظر من و بر اساس مطالعات و یافتههای اخیرم در مورد این موضوع، فراتر از همه دلایل و توجیهات مدیران، یکی از اصلیترین دلایلی که مدیران کارکنان خود را مورد تشویق و قدردانی قرار نمیدهند، کم بودن عزت نفس است. عزت نفس یعنی این که من چقدر خودم را ارزشمند میدانم؟ افرادی که عزت نفس پایین دارند دائما میل به انتقاد از دیگران دارند، انتقاد زیاد نشان میدهد که یا در خودمان احساس ارزشمندی نداریم (که سعی میکنیم با تخریب دیگران این احساس را تسکین بدهیم) و یا این که در دیگران حس ارزشمندی را پیدا نمیکنیم که هر دو از نشانههای عزت نفس پایین هستند.
بنابراین باید در این مورد بسیار دقیق بود و بدانیم که افزایش عزت نفس زیر بنای زندگی سالم است، عزت نفس و میزان آن تعیین کننده بسیاری از رفتارهای ما از جمله احساس مثبت به دیگران و توان قدردانی کردن از آنهاست. افراد و مدیران با عزت نفس بالا به راحتی از دیگران تقدیر میکنند. برای دانستن بیشتر در مورد موضوع عزت نفس پیشنهاد میکنم به کتاب صوتی عزت نفس محمدرضا شعبانعلی مراجعه و بارها و بارها به این فایل ارزشمند گوش دهید روی عزت نفستان کار کنید، قدردانی از کارکنان را تمرین کنید و تاثیرات شگرف آن در اشتیاق سازمانی و در نهایت بهبود عملکرد کارکنان سازمانتان مشاهده کنید.
در قسمت دوم این مقاله در مورد شیوههای مختلف قدردانی از کارکنان صحبت خواهیم کرد.
منابع:
کتاب چماق و هویج دیگر کارایی ندارد/ پاول مارسیانو
کتاب روان شناسی عزت نفس/ ناتانیل براندن
کتاب سطل شما چقدر پر است/ تام راث
فایل صوتی عزت نفس/ محمدرضا شعبانعلی
HBR
تجربیات شخصی نویسنده در حرفه مشاوره مدیریت منابع انسانی
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید