چطور یک برند کارفرمایی قدرتمند بسازیم؟
یک برند کارفرمایی قوی، به شما یک مزیت رقابتی قدرتمند در جذب و حفظ بهترین کارکنان میدهد.
این مقاله به دنبال پاسخ این سوال است که:
چگونه میتوانید یک استراتژی برند کارفرمایی محکم برای کسب و کار خود بسازید؟
برندسازی کارفرما چیست؟
برند کارفرمای شما شهرت و تجربهای است که سازمان شما به عنوان یک کارفرما در ذهن ایجاد میکند.
به عبارت دیگر، برند کارفرمایی شما هویت درک شده سازمان شما توسط عموم است، خواه بازتابی دقیق باشد یا خیر.
برند کارفرمای شما بر اساس عوامل متعددی ساخته شده است، از جمله سیاستها، برنامهها، پاداشها و مزایایی که به داوطلبان احتمالی و کارمندان فعلی ارائه میدهید.
حتی اگر استراتژی برندسازی کارفرمایی ایجاد نکرده باشید، برند کارفرمای شما از قبل وجود داشته و هر روز تجربه میشود. این احتمال وجود دارد که برند شما متفاوت از آنچه میخواهید دریافت شود، درک شود.
امروزه شهرت یک سازمان بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. نظرسنجیها نشان داده است که 86 درصد از افراد برای شرکتی که شهرت بدی دارد، درخواست کار نمیفرستند و یا به کار خود ادامه نمیدهند. بنابراین چه در حال حاضر در حال تدوین استراتژی و نظارت بر برند کارفرمای خود هستید یا خیر. برند کارفرمایی مهمتر از آن چیزی است که فکر میکنید. |
چگونه برندسازی کارفرما به شرکت شما کمک میکند؟
یک سازمان با تجربه برند کارفرمایی قوی میتواند تجربه کند:
- کاهش 28 درصدی نرخ جابجایی کارکنان
- کاهش 50 درصدی هزینه هر استخدام
- زمان استخدام 1 تا 2 برابر سریعتر
- 50درصد متقاضیان واجد شرایط بیشتر
علاوه بر این، Glassdoor تخمین میزند که 95 درصد از کاندیداهای بالقوه میگویند که برند کارفرمای یک سازمان عامل مهمی در تصمیمگیری برای دادن درخواست شغل در آنجاست.
در صورتی که سازمان به طور فعال برند خود را مدیریت کند، 75 درصد جویندگان کار احتمالاً برای کار در شرکت درخواست خواهند داد.
یک برند کارفرمای جذاب میتواند منجر به جذب استعدادهای بهتر (بدون هزینه اضافی)، کاهش زمان استخدام، هزینه کمتر برای حقوق، بهبود نرخ حفظ کارمندان و محیط کاری لذت بخشتر و پر رونق برای همه افراد در سازمان شود.
ایجاد یک استراتژی برندسازی کارفرما یا بهبود استراتژی موجود، اثربخشی استخدام شما را افزایش میدهد و به شما کمک میکند کاندیداهای مناسب را به سازمان خود جذب کنید.
بنابراین، بیایید بررسی کنیم که چگونه میتوانید از امروز شروع به توسعه استراتژی برندسازی کارفرما کنید.
مطالعه این مقاله هم مفید خواهد بود: برند کارفرمایی چیست و چطور ساخته میشود؟
12 مرحله برای توسعه استراتژی برند کارفرما
قبل از شروع، توجه به این نکته مهم است که استراتژی برندسازی کارفرمایی احتمالاً برای یک شرکت کوچک یا استارتاپ با تعداد کمی کارمند که به دنبال استخدامهای زیادی نیستند، منطقی نخواهد بود.
با این حال، اگر سازمان شما 50 کارمند یا بیشتر دارد، اکنون زمان خوبی برای شروع توسعه استراتژی برندسازی کارفرمای خود است.
اگر یک سازمان بزرگ هستید (بیش از 500 کارمند)، باید از قبل یک استراتژی قوی داشته باشید و به طور منظم آن را نظارت و تنظیم کنید. بنابراین، اگر این کار را نکردید، اکنون زمان شروع است.
1- برند کارفرمایی فعلی خود را ارزیابی کنید.
اولین گام برای توسعه استراتژی برندسازی کارفرما این است که آنچه را که سازمان شما در حال حاضر با افراد و کارمندان فعلی شما انجام میدهد، روشن کنید.
برای انجام این کار، ممکن است:
- نظرسنجی بفرستید یا با کارمندان خود مصاحبه غیر رسمی انجام دهید.
- به آنچه افراد در مورد شما در رسانههای اجتماعی میگویند نگاه کنید.
- خواندن نظرات در سایتهای بررسی کارفرما مانند Glassdoor،
یا حتی یک شرکت خارجی را استخدام کنید که بر شهرت برند شما نظارت کند.
هدف تحقیق شما کشف این است که سازمان شما در حال حاضر چه کارهایی را به خوبی انجام میدهد (یعنی کارمندان شما به خاطر چه چیزی دوست دارند برای شما کار کنند) و چه چیزی نیاز به بهبود دارد.
هنگامی که یک ارزیابی محکم از جایی که ایستادهاید داشته باشید، میتوانید دقیقاً آنچه را که میخواهید تغییر دهید مشخص کنید.
یک مثال واقعی از آن گلدمن ساکس است که بیش از 40000 نفر را بر اساس معیارهای مختلف در مورد ادراک شرکت (از جمله شهرت و تنوع) مورد بررسی قرار داد. برخی واژههای نامطلوب از جمله «رقابتی»، «نخبهگرا» و «بیخبر» ظاهر شدند. این منجر به کمپین جدیدی با نام “Day In The Life” شد که هدف آن نشان دادن کار کردن در گلدمن ساکس و جذب نسل بعدی استعدادها است. |
2- فرآیند استخدام و انتخاب خود را مرور کنید
فرآیند استخدام و انتخاب شما تأثیر بالایی بر برند کارفرمای شما دارد. این شامل آگهیهای اولیه شغلی شما، فرآیند درخواست، مراحل مصاحبه، پیشنهاد نهایی و پذیرش افراد جدید است.
آیا برند شما در طول این فرآیند برای کاندیداها واضح است؟
آیا دقیقاً به آنها نشان میدهد که کار در سازمان شما چگونه است و توضیح میدهد که چرا آنها را میخواهند؟
آیا فرآیند مدیریت روان، به موقع و به درستی کار میکند؟
آیا استعدادهای مناسبی را برای سازمان خود جذب میکنید و اطمینان میدهید که ارزشهای آنها با ارزشهای شما هماهنگ است؟
آیا کاندیداها قبل از اولین روز کاری خود هر آنچه را که نیاز دارند دریافت میکنند؟
و در نهایت، آیا آنها برای شروع کار خود از ابتدا هیجان زده هستند؟
یک فرآیند مثبت استخدام، به کارکنان هیجانزده، با انگیزه و شایسته، نرخ گردش مالی کمتر و تیمهای کارآمدتر و سازندهتر منجر میشود. از سوی دیگر، یک تجربه منفی میتواند منجر به دو برابر بیشتر احتمال ترک کار کارکنان شود.
3-شروع به ساخت برند کارفرمایی بر روی EVP منحصر به فرد خود کنید
ارزش پیشنهادی کارفرما(employee value proposition) یا به اختصار (EVP) مزایا و پاداشهایی است که کارکنان شما در ازای زمان، انرژی، مهارتها و تعهد خود دریافت میکنند.
EVP قلب برند کارفرمای شما است و باید آنچه که در مورد سازمان شما منحصر به فرد است و آنچه ارائه میدهید را منتقل کند. |
ارزش پیشنهادی کارفرمای شما داخلی است، در حالی که برند کارفرمای شما خارجی است.
پنج عنصر ارزش پیشنهادی کارفرما از منظر گارتنر
- جبران خدمات: میزان رضایت کارکنان از حقوق خود و همچنین پاداشها
- تعادل بین کار و زندگی: مزایای پیشنهادی شامل زمان مرخصی با حقوق، مرخصی استعلاجی، زمان انعطاف پذیر، گزینههای کار از راه دور، مراقبتهای بهداشتی و برنامههای بازنشستگی.
- ثبات: فرصتهای موجود برای پیشرفت در سازمان، توسعه شغلی و آموزش کارکنان.
- مکان: فضای فیزیکی و محیط فرهنگی دفتر شما و همچنین موقعیت آن.
- احترام: روحیه تیمی، روابط، حمایت، فرهنگ و ارزشهای شرکت شما.
این پنج عنصر EVP منحصر به فرد شما را تشکیل میدهند، که باید پایه و اساس برند کارفرمایی باشد که به عموم افراد منتقل میکنید. البته، EVP هر سازمانی متفاوت خواهد بود.
نکته مهم این است که با نقاط قوت خود اقدام کنید، اما یکپارچگی را حفظ کنید و صادق باشید. اگر از EVP خود راضی نیستید، ببینید چه کاری میتوانید انجام دهید تا پیشنهادات خود را برای متقاضیان آینده جذابتر کنید و به طور موثر از آن در ایجاد برند کارفرمای خود استفاده کنید.
اگر به آشنایی بیشتر با مفهوم EVP علاقمند هستید، مقاله ارزش پیشنهادی کارفرما چیست؟ را هم مطالعه کنید.
4- هدف گذاری کنید
گام بعدی برای ایجاد یک استراتژی برندسازی کارفرمای موفق، روشن شدن اهداف خاص شماست.
میخواهید برند کارفرمای شما چه شکلی باشد و چه بگوید؟
شما میخواهید کاندیداها در تماس با سازمان شما چه چیزی را بخوانند، ببینند و احساس کنند؟
آیا اهداف کلیدی خود را میدانید و چگونه آنها را از نظر اولویت رتبه بندی میکنید؟
به عنوان مثال، آیا به دنبال کاندیداهای با کیفیتتر یا تنوع بیشتر در محل کار خود هستید؟
اینها همه سؤالات مهمی هستند که باید به آنها پاسخ دهید تا اهداف مشخصی متناسب با سازمان شما و برندی که میخواهید ایجاد کنید را تعیین کنید.
5- مسئولیتها را تقسیم کنید
روشن شدن اینکه چه کسی مسئول چه چیزی است، تضمین میکند که مشکلات بعدی به حداقل برسد. بنابراین، چگونه مسئولیتها را تقسیم خواهید کرد؟
در شرکتهای کوچکتر، استفاده از کارمندان داخلی برای تشکیل بخشی از تیم برندسازی کارفرما رایجتر است.
این احتمالا مقرون به صرفهترین گزینه خواهد بود و میتواند به اندازه استفاده از یک مشاور یا شرکت خارجی موثر باشد. به عنوان مثال، برند کارفرما ممکن است به بخشی از عملکرد منابع انسانی تبدیل شود.
شرکتهای بزرگتر ممکن است بودجه لازم برای استخدام یک متخصص برندسازی کارفرمایی یا حتی تیمی از آنها را داشته باشند. آنها همچنین میتوانند برای مدیریت استراتژی برندسازی کارفرمای خود با شرکتها یا مشاوران خارجی کار کنند.
این بهترین گزینه برای سازمانی است که تجربه داخلی ندارد یا کارمندانی دارد که نمیتوانند حجم کار اضافی را تحمل کنند.
صرف نظر از اینکه کدام گزینه را انتخاب میکنید، بسیار مهم است که همه بدانند چه کسی مسئول چه چیزی است و پاسخگو باشند.
مشارکت با سایر تیمهای برندسازی در سازمان شما (اگر آنها را دارید) میتواند به طور قابل توجهی برند کارفرمای شما را بهبود بخشد زیرا میتوانید از یکدیگر یاد بگیرید و تأثیر بیشتری بگذارید.
6- شاخصهای مربوط را برای پیگیری انتخاب کنید
اکنون که اهداف خود را مشخص کردهاید، زمان آن رسیده است که شاخصهای مربوطه را برای پیگیری و اندازه گیری آنها انتخاب کنید.
سه جزء کلیدی زیر برند کارفرمای شما را تشکیل میدهند. هر سه بخش یکدیگر را تغذیه میکنند و بر هم تأثیر میگذارند.
آگاهی
آگاهی به دیده شدن برند شما در نتیجه کمپینهای بازاریابی و سایر فعالیتهای برندسازی مربوط میشود. هدف این است که بفهمید چند نفر درباره برند شما میدانند و درباره آن چه فکر میکنند.
برای اندازه گیری آن، ممکن است از کاندیداهای بالقوه یا یک گروه هدف خاص بپرسید که آیا از شرکت شما آگاه هستند یا خیر و درصد مثبت را ثبت کنید.
از طرف دیگر، میتوانید یک سوال باز بپرسید: « کدام سه شرکت هیجانانگیزترین شرکتها برای کار کردن هستند؟»
رسانه های اجتماعی شما مکان دیگری برای اندازه گیری شاخصهای جالب و ارزشمند است.
شاخصهایی مثل تعداد دنبال کنندگان، لایکها و اشتراک گذاریها. اگر تعداد هر ماه افزایش مییابد، نشانه بسیار خوبی است که نشان میدهد برند کارفرمای شما هیجانانگیز است، افراد درباره سازمان شما شنیدهاند و به آن علاقه دارند.
جاذبه
جاذبه به جذابیت برند شما برای کاندیداها اشاره دارد. میتواند با تعداد کاندیدهایی که میتوانید جذب کنید و این که چقدر توانمند و شایسته هستند اندازه گیری شود.
برای این موضوع میتوانیم دو عامل را اندازه گیری کنیم: کمیت متقاضی و کیفیت متقاضی.
اندازه گیری کمیت متقاضی نسبتاً ساده است و شامل تعداد متقاضیانی است که در هفته یا ماه دریافت میکنید پاسخ به هر فرصت شغلی، و درصد داوطلبانی که پس از تماس مستقیم توسط استخدام کنندگان شما پاسخ مثبت میدهند.
کیفیت متقاضی را میتوان با ثبت تعداد داوطلبانی که از غربالگری رزومه عبور میکنند سنجید. همچنین میتوانید اندازه گیری کنید که آیا میانگین نمرات ارزیابیهای عملکرد شما افزایش مییابد یا خیر.
و یا آیا انتخاب بهترین کاندید از بین کاندیداها روز به روز سختتر میشود؟
تجربه
این به تجربه کاندیداها از برند کارفرمای شما اشاره دارد. میتوان آن را با نظارت بر کارهایی که در حال حاضر به خوبی انجام میدهید و جایی که میتوانید پیشرفت کنید اندازه گیری کرد.
همانطور که آگاهی از برند شما افزایش مییابد، انتظارات نیز افزایش مییابد. به همین دلیل ضروری است که به بهبود تجربه افراد از برند خود ادامه دهید.
سایتهای بررسی کارفرما مانند Glassdoor، CareerBliss، Comparably، Indeed و Simply Hired میدان مین برای به دست آوردن رتبه بندی کلی شرکت شما هستند.
همچنین بینشهایی در مورد فرهنگ و رهبری به دست خواهید آورد. شما میتوانید از بررسیهای کارکنان که در مورد نکات خوب و بد EVP خود بحث میکنند و همچنین نظرات متقاضیانی که در مورد فرآیند استخدام شما بحث میکنند، چیزهای زیادی بیاموزید.
جمع آوری منظم دادهها از این سایتها به شما کمک میکند تا بر تجربه برند کارفرمای خود نظارت کنید.
معرفی کارمندان یکی دیگر از معیارهای عالی برای سنجش قدرت برند کارمند شما است. اگر کارمندان شما خوشحال باشند شرکت شما را به شبکه شخصی خود توصیه میکنند و میتواند به طور قابل توجهی برند شما را تقویت کند.
7-کانالها و قالبهای مناسب برای تبلیغ برند کارفرمای خود را تعیین کنید
برای ایجاد یک برند کارفرمای موفق، تا آنجا که ممکن است کانالهای مرتبط را برای برقراری ارتباط خود هدف قرار دهید. این شامل صفحه مشاغل شما، رسانههای اجتماعی مانند لینکدین، توییتر، اینستاگرام یا حتی TikTok، تبلیغات پولی، ویدیوها، پستهای وبلاگ، پادکستها، عکسها و سایر اشکال میشود.
کانالهایی که در آنها سرمایه گذاری خواهید کرد به مخاطبان هدف و شخصیت کاندیدای ایده آل شما بستگی دارد.
بسیار مهم است که هر چیزی که پست میکنید و به اشتراک میگذارید با کیفیت بالا باشد. محتوا باید واقعاً برند شما را به شکلی که میخواهید درک شود منعکس کند.
8- ارزشها و چشم انداز شرکت خود را به نمایش بگذارید
کلید یک برند کارفرمای قدرتمند این است که در پیامها و ارتباطات خود ثابت بمانید و اطمینان حاصل کنید که ارزشها و چشم انداز خود را به نمایش میگذارید.
اگر چشمانداز خود را به عنوان یک سازمان روشن کنید، انتقال این موضوع از طریق کانالهای رسمی و رسانههای اجتماعی برای شما آسانتر خواهد بود. کارمندان شما هم میتوانند از آنها برای ایجاد محتوای اصلی الهام بگیرند.
بدون این دید واضح، پیام شما ضعیف و نامشخص خواهد بود.
ارزشها، برند کارفرما و اهداف تجاری شما باید همسو باشند.
9- شفاف باشید
اگر هدف شما ایجاد اعتماد و وفاداری واقعی با مخاطبان است، شفافیت بسیار مهم است. بنابراین حتی اگر در حال حاضر به جایی که میخواهید با طرحهای متنوع خود نرسیدهاید، در این مورد صادق باشید و مراحلی که برای رسیدن به آنجا انجام میدهید را توضیح دهید.
به طور مشابه، در طول فرآیند استخدام، در مورد اینکه چه کسی هستید، موقعیت یا موقعیتهایی که برای آن استخدام می کنید و به دنبال چه کسانی هستید، شفاف باشید.
10- پرورش کارمندان سفیر
آیا میدانستید که کاندیداها سه برابر بیشتر از کارفرمایان به کارمندان اعتماد دارند تا تصویر دقیقی از کار در یک سازمان به دست آورند؟
واضح است که کارمندان فعلی شما بخش بزرگی از برند کارفرمای شما را تشکیل میدهند. در واقع، آنها میتوانند در ایجاد ادراک دلخواه شما و جذب افراد مناسب به سازمان شما کلیدی باشند.
ارتباطات داخلی قوی در مورد استراتژی برندسازی کارفرمای شما مانند خبرنامههای داخلی، جلسات و سایر اشکال ارتباطی میتواند کمک کننده باشد.
هنگامی که ماموریت و اهداف شما را روشن کردند، به آنها اجازه دهید با به اشتراک گذاشتن پستها و مطالب خود در کانالهای مختلف رهبری را به دست گیرند. آنها را راهنمایی کنید، اما اجازه دهید معتبر باشند، زیرا محتوایی که با اصالت ایجاد میشود، میدرخشد.
11- بر عملکرد خود نظارت کنید
داشتن یه برنامه در شروع کار مهمترین بخش از معیارهاست. بدین معنی که که شما برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادههای مورد نیاز خود کاملا آماده هستید.
بر کدام قسمت در نظر دارید تمرکز کنید؟ آگاهی، جذابیت یا تجربه
درصورتیکه شما دارای کسب و کار متوسط تا بزرگ هستید، احتمالاً از قبل به ابزارها و منابعی دسترسی دارید که به شما در انجام تمام موارد فوق کمک کند.
به عنوان مثال، ATS (نرم افزار ردیابی متقاضی)، میتواند معیارهای کلیدی و راههایی برای نظارت بر آنها را در اختیار شما قرار دهند.
12- استراتژی خود را دقیق تنظیم کنید
همانطور که برای پیشرفت خود برنامه ریزی میکنید، میتوانید ببینید چه چیزی کار میکند و چه چیزی درست نیست.
این به شما این امکان را میدهد که رویکرد خود را تغییر بدهید یا منابع خود را بر اساس آن دوباره توزیع کنید.
به عنوان مثال، شاید صفحه اینستاگرام شما در حال جذب کردن است، اما صفحه فیس بوک شما اینگونه نمیباشد. لذا ممکن است تصمیم بگیرید زمان و پول بیشتری را برای اینستاگرام خود سرمایه گذاری کنید یا اینکه بررسی کنید که چرا فیس بوک شما عملکرد ضعیفی دارد و چگونه میتوانید آن را بهبود بخشید.
فرآیند ردیابی، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بطور منظم و مکرر بهترین راه برای دیدن موفقیت استراتژی برند کارفرمایی است و این فرآیند در دراز مدت سادهتر عمل خواهد کرد.
درصورتی که استراتژی فعلی شما نیازهای سازمان شما را برآورده نمیکند، زمان آن رسیده باشد که برنامه خود را به درستی تنظیم کنید. بدین صورت که وقتی به تمام اهداف خود رسیدید، حتماً اهداف جدیدی را تعیین کنید و این چرخه را ادامه دهید.
اگرچه این فرآیند نتیجهی سریعی به همراه نخواهد داشت، اما بدانید که هیچ راه حل یک شبهای برای تقویت برند کارفرمایی وجود ندارد. بنابراین باید به آزمایش، اندازه گیری و تکرار ادامه دهید.
برند کارفرمایی شما ابزار ارزشمندی است: پس از همین امروز شروع به ساخت آن کنید.
منبع:
How to Build a Successful Employer Branding Strategy for Your Business (aihr.com) (با اندکی خلاصه سازی)
ترجمه شهناز کشمیری
درباره شهناز کشمیری
من شهناز کشمیری هستم ارشد مدیریت منابع انسانی. ۱۶سالی میشه در حوزه منابع انسانی کار میکنم، در سازمان دولتی وسازمانهای خصوصی بزرگ تجربه کاری دارم. همچنان مشتاق یادگیری از این دریای بیکران منابع انسانی هستم. یکی از کارهای روتین و مورد علاقه من، مطالعه روزانه در این حوزه است.
نوشته های بیشتر از شهناز کشمیری
دیدگاهتان را بنویسید