مدیریت منابع انسانی برای استارتاپها
شرکتهای بزرگ معمولاً چندین متخصص منابع انسانی برای مدیریت منابع انسانی خود دارند. اما استارتاپها متفاوت هستند. به طور معمول، آنها با بودجه محدود کار میکنند، تمرکز لیزری بر رشد درآمد خود دارند و نمیخواهند با کار و سیاستهای اضافی بوروکراتیک محدود شوند.
اما استارتاپها و کسبوکارهای کوچک هم برای موفقیت، به استراتژیهای منابع انسانی نیاز دارند.
بیایید بررسی کنیم که مدیریت منابع انسانی در استارتاپها در عمل چرا و چگونه به نظر میرسد!
آیا یک استارتاپ به منابع انسانی نیاز دارد؟
پاسخ کوتاه بله است؛ استارتاپها به منابع انسانی نیاز دارند. بنیانگذاران در استارتاپها اغلب کلاههای متعددی را به صورت همزمان بر سر میگذارند. آنها با وجود آموزش ندیدن در حوزه منابع انسانی، چندین شغل و وظیفه از جمله منابع انسانی را بر عهده میگیرند. ساعات طولانی و استرس مواقعی که آنها در تلاش برای راهاندازی و ارتقا کسبوکار خود هستند رایج است. در حالیکه استخدام و فرایند آشناسازی کارکنان جدید، شادی کارکنان و فرهنگ شرکت در انتهای لیست اولویتها قرار دارند.
مشکل این است که این امر منجر به ناهماهنگی بزرگی در تیم میشود که نقش مهمی در شکست استارتاپها دارد.
23 درصد از کسب و کارها به دلیل نداشتن تیم مناسب شکست میخورند. به همین دلیل است که از همان ابتدا یک کارمند اختصاصی منابع انسانی ضروری است. اختصاص منابع به توسعه منابع انسانی، استارتاپ شما را برای موفقیت بلندمدت در جذب و حفظ استعدادهای برتر آماده میکند و این امر در نهایت منجر به رشد کسب و کار خواهد شد.
منابع انسانی در استارتاپ چه میکند؟
مدیریت منابع انسانی در استارتاپها اغلب توسط یک یا چند کارمند انجام میشود که مسئولیت اصلی آنها نیست. وقتی استارتاپها یک کارمند اختصاصی منابع انسانی را استخدام میکنند، معمولاً به عنوان یک واحد منابع انسانی شروع به کار میکنند. اما آنها دقیقا چه کار میکنند؟
اصول اولیه خطمشیها و فرایندهای منابع انسانی را تنظیم کنید.
عملکردهای منابع انسانی در یک استارتاپ شامل ترسیم خطمشیها و رویههای بنیادین برای ارائه راهنمایی و ساختار روشن به کارکنان برای محیط کار است. این خطمشیها و فرایندها به کارکنان یک نقطه مرجع برای رفتار استاندارد کسب و کار میدهد. سیاستها ممکن است شامل حقوق و مزایای کارکنان، مرخصی با حقوق و بدون حقوق، تاخیر، نظم و انضباط، اینترنت و دادهها، کدهای رفتاری، مدیریت عملکرد، یادگیری و توسعه و موارد دیگر باشد.
سوابق کارمندان را سازماندهی کنید.
یک واحد منابع انسانی تضمین میکند که سوابق و اسناد مهم از جمله اسناد تجاری، رزومهها، ارزیابیهای عملکرد، مرخصی، تصادفات، اطلاعات حساس و موارد دیگر به طور مرتب نگهداری میشوند.
تیم را رشد دهید.
برای بنیانگذاران استارتاپها عادی است که از درون شبکه خود استخدام کنند. این اغلب منجر به شیوههای استخدام غیررسمی و کم یا بدون استراتژی برای حضور در فرایند آشناسازی کارکنان جدید میشود. هرچه یک کسب و کار بیشتر رشد کند و اعضای تیم بیشتری را جذب کند، غیرحرفهایتر به نظر میرسد و هرج و مرج بیشتر میشود.
منابع انسانی نقشی حیاتی در جذب و فرایند آشناسازی کارکنان جدید ایفا و ساختاری را در کل سفر استعداد ایجاد میکند.
از رعایت قوانین و مقررات اطمینان پیدا کنید.
مستندسازی خطمشیها و فرایندها و اطمینان از اینکه استارتاپ شما با قوانین، مطابقت دارد، برای جلوگیری از شکایت (طرح دعوی در دادگاه) احتمالی ضروری است. این امر به ویژه هنگامی که اندازه شرکت به بیش از 50 کارمند افزایش مییابد، بسیار مهم است.
رفاه کارکنان را بهبود دهید.
مدیریت منابع انسانی در استارتاپها همچنین نقش مهمی در مراقبت از کارمندان و بهبود رفاه آنها، اعم از ذهنی، فیزیکی یا مالی ایفا میکند.
آنها اطمینان حاصل میکنند که به استخدامشدگان جدید قراردادهای کاری مناسب داده میشود، در تیم خود مورد استقبال قرار میگیرند، آموزش میببینند و توسعه مورد نیازشان را دریافت میکنند، نقطه تماسی برای هر گونه نگرانی دارند و دسترسی آنها به دستمزد برابر و محل کار امن را فراهم میشود.
به ایجاد یک محیط کاری فراگیر کمک کنید.
یک نظرسنجی مک کنزی نشان داد که 39 درصد از شرکتکنندگان تصمیم گرفتند شغلی را انتخاب نکنند زیرا معتقد بودند سازمان به اندازه کافی فراگیر نیست. این نشان میدهد که بسیاری از مردم تمایل دارند در جایی کار کنند که خود و همکارانشان در آن با هم هماهنگ هستند و با یکدیگر سازگاری دارند و احساس خوشایندی داشته باشند.
منابع انسانی به پرورش یک محیط کاری فراگیر کمک میکند که منجر به کارکنان شادتر، نوآوری بیشتر و تمایل قویتر برای ماندن در شرکت میشود که همه اینها نتیجه نهایی را بهبود میبخشد. این محیط را در اوایل مرحله استارتاپ ایجاد کنید، و با رشد شرکت، حفظ آن بسیار آسانتر است.
شرکت را برای رشد آماده کنید.
در نهایت، منابع انسانی به استارتاپ ها کمک میکند تا برای رشد آماده شوند. آنها برنامههای استخدامی ایجاد میکنند، نظرسنجی انجام میدهند، فرهنگ سازمانی را توسعه میدهند و فرآیندهای قابل اندازهگیری (مانند استخدام و فرایند آشناسازی کارکنان جدید) ایجاد میکنند. علاوه بر این، با گسترش شرکت، تیم منابع انسانی نیز رشد میکند.
چگونه یک بخش منابع انسانی در یک استارتاپ ایجاد کنید؟
اکنون که نقش مدیریت منابع انسانی در استارتاپها را درک کردهاید، در اینجا نحوه ایجاد یک واحد منابع انسانی در هر کسب و کار کوچک از ابتدا آورده شده است.
1. اهداف، اولویتها و دغدغههای شرکت را تعیین کنید.
اولین قدم در راه اندازی یک واحد منابع انسانی، صرف زمان برای گوش دادن به بنیانگذاران، تیم رهبری و کارمندان برای درک کسب و کار است. این به شما امکان میدهد با محصول یا خدمات قابل ارائه، مخاطبان هدف، صنعت و استراتژی کلان آشنا شوید.
وضعیت فعلی منابع انسانی در استارتاپ چگونه است؟
بزرگترین زمینههای نگرانی یا موانع در عملیات کدامند؟
چه سیستمها و ابزارهایی وجود دارد؟
آیا مقیاسپذیر هستند یا نیاز به تعویض و جایگزینی دارند؟
برای دستیابی به چشمانداز و اهداف آتی شرکت چه چیزی باید توسعه یابد؟
چه سیاستهایی وجود دارد و آیا حداقل استانداردهای کاری را رعایت میکنند؟
شما میتوانید اولویتها را از اینجا تعیین کنید، که به شما یک محدوده واضح برای شروع ساخت واحد منابع انسانیتان میدهد.
بسیاری از کارکنان و رهبران اطلاعات کمی در مورد کارهایی که واحد منابع انسانی انجام میدهد یا قوانین مربوط به کارمندان و مشاغل خواهند داشت. برای آموزش همه در مورد عملکرد منابع انسانی و انتظارات از واحد منابع انسانی وقت بگذارید.
2. ابتدا روی مبانی منابع انسانی تمرکز کنید.
هنگام تشکیل یک واحد منابع انسانی در یک استارتاپ، ابتدا باید روی چیزهایی که باید داشته باشید تمرکز کنید که شامل سیاستها و اسناد و مدارک به شرح زیر است:
• مدارک استخدامی
• قراردادهای کارکنان
• ساعات کار و اضافه کاری
• سیاست مرخصی کارکنان
• کدهای رفتاری
• سیاست ضد آزار و اذیت و عدم تبعیض
• رویه حقوق و دستمزد
• سوابق عملکرد کارکنان
• تکمیل سوابق آموزشی
• رویه انضباطی
• سوابق فسخ (خاتمه)
• آشکارسازی صاحبان کسب و کار
• سیاست ایمنی و بهداشت محیط کار
• سیاست رسانههای اجتماعی
• سیاست مواد مخدر و الکل
لازم نیست همه این خط مشیها را از ابتدا ایجاد کنید. شما میتوانید قالبهای زیادی را به صورت آنلاین پیدا کنید، که میتوانید از آنها استفاده و در صورت نیاز برای استارتاپ ویرایش کنید. برخی از سیاستها را میتوان تحت یک خطمشی گروهبندی کرد. برخی از این اسناد ممکن است در حال حاضر به صورت غیررسمی یا سازماندهی نشده وجود داشته باشند.
با آنچه دارید کار کنید و اصول منابع انسانی خود را از اینجا بسازید. پس از تدوین خط مشی، اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان از آن آگاه هستند و میتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
هر کارمند باید یک پرونده پرسنلی با اطلاعات و مدارک مرتبط داشته باشد. میتوانید با مدیران صحبت کنید تا اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد این فایلها را جمعآوری کنند و با فناوری اطلاعات کار کنید تا مطمئن شوید که سوابق الکترونیکی خصوصی با امنیت کامل ذخیره میشوند.
3. یک فرآیند استخدام و عضویت را ایجاد کنید.
فرآیند استخدام بخش اصلی منابع انسانی در استارتاپهاست. درحالیکه که رشد میکنید، داشتن یک فرآیند استخدام و پذیرش بدون نقص که نیازهای استخدامکنندگان و متقاضیان را برآورده میکند، ضروری است. این به شما امکان میدهد افراد مناسب را برای شرکت خود استخدام کنید.
با تعیین اینکه میخواهید فرآیند استخدام از درخواست اولیه تا اولین روز کارمند در استارتاپ تا سال اول به چه صورت باشد، شروع کنید.
• مراحل مربوط چیست؟
• از چه ارزیابیهایی استفاده خواهید کرد؟
• چگونه مصاحبهها را ساختار خواهید داد؟
• چه اسناد و مدارکی باید ارسال و دریافت شود؟
• کدام گروه از کارکنان درگیر هستند و تصمیمگیری خواهند کرد؟
• وقتی یک کارمند جدید به شرکت میپیوندد چه اتفاقی میافتد؟
• چگونه مطمئن شویم که کارکنان همه چیزهایی را که برای پیشرفت در نقش خود نیازمند آن هستند دارند، چگونه آنها را در مورد برند هیجانزده کنیم؟
• و غیره.
بسیاری از شرکتهای استارتاپی (نوپا) در ارائه توافقات کاری رسمی و شفاف به کارمندان جدید شکست میخورند، اما این قانون و گامی کلیدی برای اطمینان از خوشحالی کارمندان در کار و آرامش خاطر است. به علاوه، این به محافظت از مالکیت معنوی کسب و کار کمک می کند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: در رفرنس چک چه سوالاتی بپرسیم؟ + چکلیست
4. حقوق و دستمزد را ساده کنید.
ابتدا، الزامات قانونی و سیاستی را که بر فرآیند حقوق و دستمزد شما تأثیر میگذارد، درک کنید، تجزیه و تحلیل هزینه فایده انجام دهید و سپس تصمیم بگیرید که آیا آن را منبعدهی داخلی، مشارکت یا برونسپاری کنید. بسیاری از استارتاپها حقوق و دستمزد را برونسپاری میکنند.
منابع انسانی باید ارزیابی کند که در حال حاضر چه چیزی برای جبران خدمت و مزایا وجود دارد. این شامل حقوق سالانه یا دستمزد ساعتی، پسانداز بازنشستگی، مرخصی با حقوق و مزایایی مانند بیمه درمانی است. مهم است که اطمینان حاصل شود که این ساختارها رسمی شده و به کارکنان ابلاغ میشود. گام بعدی، جبران خدمت و مزایای پیشرفته است که شامل جوایز، تقسیم سود و گزینههای سهام میشود.
همچنین ممکن است بخواهید یک بسته پاداش ایجاد کنید که شامل مشوقهای غیر پولی مانند چیدمان کاری انعطاف پذیر، استراحت داوطلبانه و برنامههای شناسایی باشد. فقط زمانی شروع به ارائه مزایایی مانند میز اسنوکر در اتاق استراحت یا پشتیبانی سلامتی کنید که اصول اولیه را در اختیار داشته باشید.
5. شروع به ایجاد زیرساخت فناوری منابع انسانی خود کنید.
اکثر استارتاپها با بودجه محدود راه اندازی میشوند، بنابراین شروع با ابزارهای رایگان و کم هزینه بهترین رویکرد است. استارتاپها با تعداد انگشتشمار و معدودی از افراد معمولاً همه چیز را با صفحات گسترده دنبال (ردیابی) میکنند. اما با رشد تیم، این روش به سرعت غیرقابل مدیریت میشود.
ابزارها و نرمافزارهای زیادی وجود دارد که در وقت شما صرفهجویی میکنند، به شما کمک میکنند سازماندهی شده و سازگار باشید، و هزینه زیادی هم ندارند. برای تحقیق در مورد گزینههای خود وقت بگذارید و بهترین ها را برای کسب و کار انتخاب کنید. این در آینده نتیجه خواهد داد.
ابزارهای فعلی را که در اختیار دارید و اینکه آیا آنها مفید و ضروری هستند یا نیاز به جایگزینی دارند را ارزیابی کنید. بودجه دقیقی را که باید با آن کار کنید مشخص کنید و سپس بر اساس فهرست اولویتهایتان شروع به تخصیص آن کنید. اطمینان حاصل کنید که همه نرم افزارها و ابزارهایی که انتخاب میکنید با یکدیگر ادغام و یکپارچه میشوند و کار اضافی ایجاد نمیکنند.
برخی از سیستمهای اصلی که در نهایت باید داشته باشید عبارتند از:
• حقوق و دستمزد (اگر این کار را در درون شرکت انجام میدهید)
• سیستم مدیریت نیروی کار
• HRIS: سیستم اطلاعات منابع انسانی که پرکاربردترین نرم افزار در حوزه منابع انسانی است.
• سیستم ردیابی متقاضی
• سیستم یادگیری و توسعه
• سیستم مدیریت عملکرد
6. کارمند محور باشید.
خطر زمانی که در کسب و کار استارتاپی هستید، تمرکز تمام توجه بر محصول و مشتریان بالقوه است. اگرچه این امر ضروری است، اما توجه به کارکنانی که محصول شما را میسازند و به دستیابی به چشمانداز شما کمک میکنند به همان اندازه مهم است.
منابع انسانی برای استارتاپها همه چیز در مورد یادگیری نیازها و تمایلات کارمند شما و درک چگونگی شکلدهی به سیاستها و آینده شرکت برای اطمینان از برآورده شدن آنها و حفظ استراتژی و اهداف کلان کسبوکار است.
برای این کار، جلسات فردی و گروهی را با کارکنان، مدیران و رهبران (در گروههای جداگانه) برنامهریزی کنید و فضای امنی برای بحث آزاد ایجاد کنید. همچنین میتوانید نظرسنجیهای ناشناس ارسال کنید، اما در شرکتهایی که کارکنان کمی دارند، ممکن است نگرانیهایی در مورد حفظ حریم خصوصی داشته باشند. به همین دلیل مهم است که ارتباط محرمانه برقرار کنید.
به کارکنان نشان دهید که صدای (نظرات) آنها اهمیت دارد. به آنها گوش دهید، آنها را بهتر بشناسید و سؤالات بعدی را بپرسید. دریابید که چه چیزی به آنها انگیزه میدهد – این برای هر کسی متفاوت است – حرفهای و متعهد باشید. این به ایجاد موقعیت شما به عنوان یک متخصص منابع انسانی کمک میکند.
با رسیدگی فوری به نگرانیهای مبرم و بروز رسانی کارکنان در مورد اقدامات انجام شده برای انجام این کار، شروع کنید. عدم رعایت این امر منجر به کمبود اعتماد در بین رتبهها خواهد شد. در مرحله بعد، یک برنامه یادگیری و توسعه ایجاد کنید تا کارمندان بتوانند مهارتهای جدیدی را کسب کنند و در حرفه خود در شرکت پیشرفت کنند. هر کارمند باید برنامه توسعه شخصی خود را داشته باشد.
موفقترین استارتاپها فرهنگهای کارمند محور را ایجاد می کنند و رشد و توسعه را به بخشی جداییناپذیر از فرهنگ شرکت خود تبدیل میکنند. استعدادهای برتر انتظار دارند که در نقشهای خود راهنمایی شوند و توسعه پیدا کنند، که کلید جذب و حفظ بهترین کارکنان است. به علاوه، کارکنان شما افرادی هستند که کسب و کار شما را به جلو میبرند، بنابراین منطقی است که به آنها کمک کنید تا در بالاترین سطح خود عمل کنند.
7. عملکرد منابع انسانی خود را با در نظر گرفتن DEIB بسازید.
هنگام کار بر روی منابع انسانی برای استارتاپها، داشتن تنوع، برابری، شمول و تعلق (DEIB) در هنگام ایجاد خطمشیها و فرایندها و در طول سفر استخدام ضروری است. این به ایجاد تنوع در استارتاپ از همان ابتدا کمک میکند و سابقهای را برای محیطی ایجاد میکند که در آن همه کارکنان فارغ از جنسیت، مذهب، قومیت یا گرایش جنسی احساس پذیرش، حمایت، امنیت و احترام میکنند. این منجر به داشتن کارکنان شادتر و با عملکرد بهتر میشود. همانطور که استارتاپ خود را مقیاسبندی میکنید، این کار جذب متقاضیان متنوع را آسانتر میکند.
یک جای خوب برای شروع، انجام یک نظرسنجی از کارکنان درباره تنوع و شمول و اقدام بر اساس یافتهها است. سیاستهای فعلی را مرور کنید و آنها را بر اساس نتایج نظرسنجی به روز رسانی انجام دهید. شمول را به بخشی از سفر آشناسازی کارکنان جدید خود تبدیل کنید. KPIها (شاخصهای ارزیابی عملکرد) را برای اندازهگیری پیشرفت تنظیم کنید.
یک نظرسنجی هاروارد بیزینس ریویو (HBR) نشان داد که 75 درصد از افراد مورد بررسی تأثیر سیاستهای تنوع را احساس نمیکنند مگر اینکه رهبری متعهد به ایجاد تغییر باشد. به همین دلیل است که سیاست عدم تبعیض کافی نیست؛ شمول باید به عنوان یک ارزش اصلی شرکت و جدایی ناپذیر از مأموریت آن ترویج داده شود. مدیران باید به کارکنان خود گوش دهند، همدلی را تمرین کنند و از آنها دفاع کنند.
جمع بندی
ایجاد هر چه سریعتر مدیریت منابع انسانی در استارتاپها کمک میکند تیمهای خود را رشد دهند و در عین سازگاری با یکدیگر، یک محیط کاری دلپذیر و فراگیر ایجاد کنند. این برای استارتاپهایی کلیدی است که امیدوارند موفقیتآمیز بزرگ شوند و تیم منسجمی بسازند که میخواهد با شرکت رشد کند.
منبع:
https://www.aihr.com/blog/hr-for-startups/
ترجمه: آرزو رضایی عادل با اندکی ساده سازی و تلخیص
درباره آرزو رضایی عادل
ارزو رضایی عادل هستم فارغ التحصیل مقطع ارشد در رشته مدیریت کسب و کار گرایش منابع انسانی فعال حوزه منابع انسانی و به طور اختصاصی کارشناس جذب و استخدام علاقمند به ایجاد تغییرات مثبت و بهبود کسب و کارها از طریق حوزه منابع انسانی تبدیل شدن به یک مشاور تخصصی حوزه جذب و استخدام از برنامه های من در سالهای اینده است.
نوشته های بیشتر از آرزو رضایی عادل
دیدگاهتان را بنویسید