یک نمونه برنامهریزی منابع انسانی
برنامهریزی منابع انسانی یکی از اصلیترین فعالیتهای مدیریت منابع انسانی است و به این معناست که سازمان ما در چشم انداز آینده خود به چه تعداد افراد با چه مهارتها و توانمندیهای نیاز دارد. در این مقاله علاوه بر مرور تعریف، اهمیت و مراحل برنامهریزی منابع انسانی، یک نمونه برنامهریزی منابع انسانی نیز به اشتراک گذاشته شده است.
تعریف برنامهریزی منابع انسانی
برنامهریزی منابع انسانی تضمین میکند که استعدادهای مناسب با مهارتهای مناسب در زمان مناسب در نقشهای مناسب قرار میگیرند.
برنامهریزی منابع انسانی یک نقشه راه خاص است که به متخصصان منابع انسانی کمک میکند تا نیازهای استعداد سازمان را با اهداف تجاری آن هماهنگ کنند.
یک برنامهریزی منابع انسانی که به خوبی تدوین شده باشد:
- هزینههای نیروی کار را به حداقل میرساند
- بهره وری را به حداکثر میرساند
- یک مزیت رقابتی در بازار فراهم میکند
- کیفیت استخدام های جدید را بهبود میبخشد
- ترک خدمت کارکنان را کاهش میدهد
- باعث پیشرفت شغلی و مهارتی میشود
- نیروی کار متعهدتر و راضی تر را پرورش میدهد.
اهمیت برنامهریزی منابع انسانی
با توجه به کمبود مهارتها که بیشتر صنایع در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار میدهد، شایان ذکر است که کارکنان فعلی میتوانند بیش از 60 درصد از نقشهای آینده یک شرکت را پر کنند. اما تنها در صورتی که برنامهریزی و برنامههای توسعه مناسب وجود داشته باشد و اینجاست که منابع انسانی وارد میشود.
گروه مشاوره بوستون (BCG) گزارش مشابهی ارائه میدهد: منابع انسانی در حال تکامل است و سازمانها اگر میخواهند خود را با روشهای کاری که به سرعت در حال تغییر هستند، وفق دهند، باید افراد مناسب با مجموعه مهارتهای مناسب داشته باشند. اما این بر عهده منابع انسانی است که نه تنها اطمینان حاصل کند که فرصتهای ارتقاء مهارت اتفاق میافتد، بلکه این فرصتها برای افراد مناسب در نقشهای استراتژیک همسو با نیازها و اهداف شرکت ایجاد میشود.
نحوه تدوین برنامهریزی منابع انسانی
مراحلی را که باید به عنوان یک متولی مدیریت منابع انسانی در هنگام تهیه یک برنامه منابع انسانی انجام دهید، در ادامه آمده است.
-
اهداف سازمان خود را تعیین کنید
اهداف روشن و قابل اندازه گیری را تعیین کنید که با اهداف استراتژیک سازمان و برنامهریزی نیروی کار شما همسو باشد. این ممکن است مستلزم اهداف رشد، معیارهای بهرهوری یا نتایج خاص پروژه باشد و نیازها و چالشهای فعلی و آینده کارکنان را برطرف کند. درک واضح از هدفی که برای دستیابی به آن دارید، گامهای بعدی شما را تعیین میکند.
-
نیروی کار فعلی را ارزیابی کنید
پس از رسیدن به اهداف، ظرفیت نیروی کار فعلی خود را برای دستیابی به آن اهداف ارزیابی کنید. ترکیب نیروی کار موجود خود را از نظر نقشها، مهارتها، عملکرد و پتانسیل تجزیه و تحلیل کنید.
انجام تجزیه و تحلیل شکاف مهارتها برای شناسایی تفاوت بین مهارتهای نیروی کار شما و مهارتهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است. این تصویر فوری از شایستگیهایی که سازمان شما فاقد آن است، میتواند در برنامهریزی منابع انسانی شما ثبت شود و از طریق استخدام هدفمند یا توسعه کارکنان به آن رسیدگی شود.
-
نیازهای کارکنان را تعیین کنید
از اهداف و دادههای نیروی کار و تجزیه و تحلیل شکاف مهارتی برای تعیین نیازهای کارکنان خاص خود استفاده کنید. در اینجا، شما باید تعداد کارکنان مورد نیاز، انواع نقشهای مورد نیاز و مجموعه مهارتهای خاصی را که این نقشها نیاز دارند، مشخص کنید.
در این مرحله استفاده از الگوی نقشها و مسئولیتها میتواند مفید باشد. یک الگوی ساختار یافته به شما کمک میکند تا مسئولیتها، مهارتها و شرایط مورد انتظار برای هر نقش را به وضوح تعریف کنید. این کار شناسایی نیازهای کارکنان خود را آسانتر میکند و آنها را به طور مؤثر به نامزدهای احتمالی منتقل میکند.
-
عوامل خارجی را در نظر بگیرید
کدام روندهای صنعتی، شرایط اقتصادی و پویایی بازار کار میتواند بر برنامهریزی شما تأثیر بگذارد؟ به عنوان مثال، بازار کار فشرده یا تغییرات نظارتی جدید ممکن است بر در دسترس بودن مجموعه مهارتهای خاص و بر استراتژی کارکنان شما تأثیر بگذارد.
-
استراتژیهای منابع انسانی را توسعه دهید
با درک روشنی از نیازهای کارکنان خود و چشم انداز خارجی، اکنون میتوانید استراتژیهای پرسنل خود را توسعه دهید. آیا به عنوان مثال با استخدام کارمندان جدید، ارتقاء مهارت کارکنان فعلی یا حتی استفاده از نیروی کار احتمالی، نیازهای کارکنان خود را برآورده خواهید کرد؟
در این مرحله، بهترین کانالها را برای دستیابی به نامزدهای بالقوه، مانند لینکدین یا سایتهای شبکه حرفهای شناسایی خواهید کرد. شما باید تجزیه و تحلیل شغل واضح و قانع کنندهای را بر اساس الگوهای نقشها و مسئولیتهای خود ایجاد کنید و فرآیند مصاحبه و انتخاب خود را برنامهریزی کنید.
-
اجرا و نظارت کنید
اجرای استراتژیهای منابع انسانی خود به این معنی نیست که کار تمام شده است. نظارت بر اثربخشی طرح برنامه انسانی بسیار مهم است. آن را در صورت لزوم به گونهای تنظیم کنید تا به شرایط در حال تغییر یا چالشهای غیرمنتظره پاسخ دهد.
نمونهای از برنامهریزی منابع انسانی
بخش | بازاریابی |
گزارش به | مدیر بازاریابی |
هدف | باعث آگاهی از برند، مشارکت مشتری و رشد فروش میشود |
عنوان شغلی | قوانین و مسئولیتها | موقعیت پرشده (Yes/No) | استراتژی استخدام | یادگیری و توسعه | برنامهریزی جانشینی | بودجه و تخصیص منابع |
مدیر بازاریابی | نظارت بر تمام فعالیتهای بازاریابی، توسعه استراتژی بازاریابی، هماهنگی با تیم فروش | Y | N/A(بدون اقدام) | آموزش مداوم رهبری | دستیار مدیر بازاریابی | 70000 دلار در سال |
رهبر بازاریابی محتوا | توسعه و اجرای استراتژی بازاریابی محتوا، مدیریت تولید محتوا | N | ارسال آگهی کار در سایتهای شبکه حرفههای و انجمنهای بازاریابی محتوا | کارگاههای منظم در زمینه گرایشهای بازاریابی محتوا و سئو | مدیر بازاریابی | 55000 دلار در سال |
متخصص سئو | بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو، تجزیه و تحلیل ترافیک وب، هماهنگی با تیم محتوا | N | آگهی استخدام لینکدین، استخدام شرکتهای کاریابی | کارگاههای منظم در زمینه بازاریابی محتوا و سئو | رهبر بازاریابی محتوا | 50000 دلار در سال |
هماهنگکننده رسانههای اجتماعی | مدیریت کانالهای رسانههای اجتماعی، توسعه کمپینهای رسانههای اجتماعی، نظارت بر تعامل آنلاین | Y | N/A(بدون اقدام) | گواهی بازاریابی رسانههای اجتماعی، آموزش در محل کار | رهبر بازاریابی محتوا | 45000 دلار در سال |
کارآموز بازاریابی | کمک به فعالیتهای بازاریابی، انجام تحقیقات بازار | N | استخدام پردیس دانشگاهی، گروههای شغلی ویژه کارآموزان | آموزش حین کار، برنامه مربیگری | هر نقشی در تیم بازاریابی (بر اساس عملکرد) | 20000 دلار در سال (کارآموزی) |
منبع:
https://www.aihr.com/blog/staffing-planning/
ترجمه» مسعود شکری
درباره مسعود شکری
مسعود شکری هستم، دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها و فعال در حوزه منابع انسانی. همیشه به تولید محتوا علاقه داشتم و اکنون این علاقه در خدمت منابع انسانی قرار گرفته است. تلاش برای رشد و توسعه دیگران همواره یکی از لذت بخشترین کارها برایم بوده و سعی میکنم با زبان و قلم و شغلم، این مهم را به سر منزل مقصود برسانم. (mshekari95@gmail.com)
نوشته های بیشتر از مسعود شکریمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزشی طراحی و اجرای برند کارفرمایی
دوره آموزشی مصاحبهگری حرفهای
دوره آموزشی مصاحبه شایستگی محور
دوره جامع مدیریت منابع انسانی
دوره آموزشی جذب و استخدام
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام بر آقای شکری عزیز
در ابتدا یکی از فواید برنامه ریزی نیروی انسانی را ذکر کرده اید: گردش مالی را کاهش می دهد که احتمالا معنی است که مترجم گوگل برای کلمه turnover است هرچند در متون مالی صحیح است لیکن در متون مدیریتی به معنای ترک خدمت داوطلبانه کارکنان است اگر اصلاح بفرمایید مزید امتنان است
موفق باشید
خیلی ممنون از تذکرتون، اصلاح شد