وبینار
شبکهسازی حرفهای
برای متخصصین HR
26 شهریور ماه 1403
ساعت 19 تا 20
به روایت: هژبر میرزائیان
Executive Director
معرفی فرایند جبران خدمات
در این مقاله فرایند جبران خدمات به عنوان یکی از پایهایترین موضوعات مدیریت منابع انسانی معرفی شده است. |
انگیزه درونی هیچ فردی به اندازهای بالا نیست که مدت زمانی طولانی برای سازمان مجانی کار کند. از میان نیازهای متعدد و متنوع انسان پول تا سطح چهارم نیازها طبق سلسله مراتب نیازهای مازلو دخالت دارد و جای هیچ شک و تردیدی نیست که از مهمترین برانگیزاننده هاست. در جبران کاری که فرد در سازمان انجام میدهد باید حقوق و مزایایی برای وی در نظر گرفت که جنبه انگیزشی داشته باشد. یعنی باید سیستمی برای پرداخت طراحی شود که محرکی برای سخت کوشی و عملکرد بالا باشد.
هر فردی که به سازمان میپیوندد با خود قابلیتها، تواناییها، مهارتها و در برخی موارد اعتباری به سازمان میآورد که دادههای آن فرد به سازمان است و انتظار دارد این دادهها با ستادههایی که سازمان به وی میدهد جبران شود. حقوق، دستمزد، پاداش، خدمات رفاهی، تشخص سازمانی و به طور کلی همه مزایای مالی و غیرمالی برای جبران خدمات به کار میروند. و اتخاذ یک رویکرد مناسب برای جبران خدمت از جانب سازمان بسیار حائز اهمیت میباشد.
این مقاله را هم مطالعه کنید: ارزشیابی مشاغل چیست؟ معرفی مدلها و روشها
یکی از ورودیهای اصلی تعیین کننده سیستم جبران خدمت کارکنان، ارزشیابی مشاغل است، ارزشیابی شغل دربرگیرنده تعیین نرخهای پرداخت مشاغل بر اساس محتوای شغل در سازمان و با توجه به ارزش و یا اهمیت آن برای هر سازمان است که با هدف اطمینان یافتن از برابری درون سازمانی انجام می شود. مقصود آن است که به مشاغل یکسان پرداختی یکسانی صورت پذیرد. با توجه به تجربیات سازمانهای موفق میتوان ارزشیابی شغل را تنها ابزار شناخته شده برای تحقق پرداخت منصفانه دانست.
بر اساس برخی پژوهشها میزان تحصیلات و آموزش مورد نیاز برای هر شغل و تجربه و مهارت لازم برای انجام آن، مهمترین ابعاد تعیین کننده یک ساختار پرداخت دقیق هستند که باید در ارزشیابی مشاغل در نظر گرفته شوند. علاوه بر این، در سیستم های ارزیابی شغل، سطح مسئولیت، میزان تلاش لازم برای انجام کار و شرایطی که کار در آن انجام میشود هم باید سنجیده شود. به منظور ارزشیابی مشاغل مدلهای گوناگونی نظیر جی 20، مدل هی، مدل مرسر و… ارائه شده اند.
علاوه بر در نظر گرفتن شغل و گریدینگ شغلی، در سیستم های پرداخت گردینگ شاغل نیز مد نظر قرار میگیرد، در حقیقت در این شکل از پرداخت علاوه بر شغل، ویژگیهای فردی شاغل هم در سیستم جبران خدمت نقش ایفا مینماید. برنامه های پرداخت شاغل محور دارای قابلیت بالقوه ای در زمینه انعطاف پذیری در سازمان، ایجاد انگیزه برای توسعه مهارت ها و شایستگیهای ارزشمند میباشند.
شکل دیگری از پرداخت نیز پرداخت مبتنی بر عملکرد می باشد که به مجموعه معینی از رفتارها یا نتایج(فردی یا جمعی) پاداش میدهد. این برنامهها با افزایش در پرداختها بر اساس عملکرد گذشته افراد، در جستجوی انگیزه دادن به افراد برای تلاش بیشتر، تمرکز بیشتر بر شغل و همکاری در جهت تحقق اهداف مشترکند و می کوشد کارکنان ماهر و دارای عملکرد برتر را جذب و حفظ کند.
بی شک برای حفظ افراد توانمند سازمان فارغ از نوع صنعت و اندازهی سازمان، هر سازمانی میبایست استراتژی روشن و قانعکنندهای برای به اجرا در آوردن برنامهی جبران خدمات کارکنان داشته باشد، یک برنامهی جامع برای جبران خدمات که بر اساس شرایط خاص هر سازمان تنظیم شده باشد و توان جذب و نگهداشت استعدادهای کلیدی سازمان را داشته باشد.
منبع:
مدیریت منابع انسانی پیشرفته حقوق و دستمزد/ آرین قلی پور
شبکهسازی حرفهای
برای متخصصین HR
26 شهریور ماه 1403
ساعت 19 تا 20
به روایت: هژبر میرزائیان
Executive Director