بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده انسان باشد.

(گری همل)

مهارت‌های نرم مهم‌ترند یا مهارت‌های سخت؟(با نگاهی به گزارش لینکدین)

نویسنده: سونیا جلالی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

کارکنان در سازمان‌های امروز به دو دسته مهارت برای کار کردن در هر شغلی نیاز دارند. مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت


مهارت‌های سخت(Hard Skills): مهارت‌هایی هستند که شما برای موفقیت در یک شغل خاص به آن‌ها احتیاج دارید. این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت هستند، معمولا به سادگی قابل سنجش هستند، از طریق آموزش‌های رسمی و غیررسمی و یا کسب تجربه عملی در محیط کار قابل فراگیری هستند، مثل مهارت برنامه نویسی، مهارت کار با اکسل، تسلط به زبان انگلیسی، کار با دستگاه مونتاژ، مهارت مصاحبه استخدامی


مهارت‌های نرم(Soft Skills): مهارت‌های نرم مهارت‌های شخصی، درون فردی و رفتاری وترکیبی از مهارت های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی ، شخصیت یا ویژگی‌های شخصیتی ، نگرش‌ها ، هوش اجتماعی و هوش هیجانی است که کارمندان را قادر می سازد در محیط خود با دیگران خوب کار کنند، عملکرد مطلوب داشته باشند، سازمان پذیرتر باشند و در نهایت به موفقیت برسند.
مثل مهارت‌های ارتباطی، کار تیمی، مدیریت زمان، حل مساله، رهبری، توسعه خود و... این مهارت‌ها به سادگی قابل سنجش نیستند، در عین حال قابل یادگیری و توسعه هستند.

 

 

مهارت های نرم و مهارت های سخت
مهارت های نرم وسخت

مثال‌های زیر تفاوت این دو دسته مهارت را شفاف‌تر می‌کند:

 

یک پزشک موظف است یک مجموعه گسترده از مهارت‌های سخت، به ویژه توانایی تشخیص،تجویز و درمان بیماران را داشته باشد. اما اگر فاقد مهارت‌های نرم مثل هوش هیجانی، اعتماد به نفس، درک دیگران، شنیدن موثر و... باشد به احتمال زیاد مورد توجه بیماران آنها قرار نمی‌گیرد.
یک فروشنده که ممکن است دانش بی نظیری و جامعی از بازار خود داشته باشد، تکنیک‌های فروش را بشناسد، قیمت گذاری کالا ها را بلد باشد، اما در صورت نداشتن مهارت های بین فردی و مذاکره، در بسته شدن معامله و حفظ مشتری خود مشکل خواهد داشت.

 
کدامیک مهم‌ترند؟
اگر چه مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم هر دو برای موفقیت در کسب و کار ضروری هستند، اما روندهای اخیر بیانگر این است که اهمیت مهارت‌های نرم رو به افزایش است. لینکدین در سال 2019  گزارشی را با عنوان روندهای جهانی که محیط کار را متحول می کند منتشر کرده است، در این گزارش مهارت‌های نرم اولین روندی است که از دید حرفه‌ای‌های حوزه مدیریت منابع انسانی بسیار مهم است. در نظرسنجی انجام شده 92 درصد پاسخ دهندگان معتقدند مهارت‌های نرم کارکنان، به اندازه و یا بیشتر از مهارت‌های سخت اهمیت دارد.

 

همچنین 89 درصد معتقدند که عمده استخدام‌های نامناسب به دلیل فقدان مهارت‌های نرم است.


 

5 مهارت مورد نیاز در بازار کار بر اساس گزارش لینکدین
بر اساس گزارش 2019 لینکدین، 5 مهارت زیر به عنوان مورد نیازترین مهارت‌های بازار کار معرفی شده‌اند.
1- خلاقیت
2- متقاعدسازی
3- همکاری
4- انعطاف پذیری
5- مدیریت زمان

در صورت علاقمندی گزارش کامل لینکدین را از لینک زیر دانلود نمایید.

global_talent_trends_2019_emea.pdf
Popular 3.86 MB 390
30/09/1398 09:38:41


درس‌هایی برای متولیان منابع انسانی
اگر تنها روی مهارت‌های سخت در استخدام و انتخاب تاکید کنیم قطعا ریسک شکست در استخدام را افزایش داده‌ایم، مدیر پروژه راه اندازی یک واحد کسب و کاری را در نظر بگیرید که روندهای کسب و کار را می‌شناسد، دانش فنی فراتر از انتظار دارد، اما به دلیل فقدان مهارت‌هایی مانند رهبری تیم، گوش دادن، همدلی و... قطعا در ایجاد و توسعه تیم‌های کاری در سازمان به منظور پیشبرد پروژه شکست خواهد خورد.
بنابراین لازم است ضمن شناسایی و تعریف مهارت‌های نرم مورد نیاز مشاغل سازمانمان، راه و روشی مشخص برای ارزیابی و شناسایی آن داشته باشیم، برای انجام این کار مراحل زیر پیشنهاد می‌شود.


1- تعریف مهارت‌های نرمی که برای سازمان شما ارزش آفرین هستند.

 با رهبران سازمان گفتگو کنید و تعریف کنید در سازمان شما کدام مهارت‌های نرم برای کارکنان بیشترین اهمیت را دارد؟ روی لیستی از آن توافق کنید، بهتر است این لیست 5-6 مهارت نرم را در بر گرفته و تعداد آن بیشتر از 9 تا نباشد.


2- تعریف رفتارهای مرتبط با مهارت‌های نرم

مطمئن شوید که کل سازمان و به خصوص متولیان جذب و استخدام درک مشترکی از مفهوم مهارت‌های نرم تعریف شده دارند. بدین منظور هر یک از عناوین مهارت‌های نرم که در گام یک تعریف کردید را با ذکر رفتارها شفاف‌تر کنید به طور مثال اگر یکی از مهارت‌های نرم تعریف شده برای سازمان شما کار تیمی است، رفتارهای مرتبط می‌تواند شبیه زیر باشد:


مهارت نرم: کار تیمی
رفتارهای مرتبط(مصادیق رفتاری)
*خودجوش است و براي انجام كارها داوطلب مي‌شود.
*در كار گروهي از خود گذشتگي نشان مي‌دهد.
* در گروه مشاركت فعال دارد و وجود او در جلسه و براي سایرین سودمند است. تعهد و اشتیاق را در سایر اعضای تیم بر می‌انگیزد.
* از تصمیمات جمع و گروه حمایت مي‌كند، حتي اگر برخلاف نظر وي باشد.
*متعهد به اهداف تیم است و براي نگهداري تیم به شدت كار مي‌كند.
* با سایر اعضای تیم رابطه‌ای مثبت و سازنده برقرار می‎کند.
*دیگران را در موفقیت تیم سهیم می‌کند.


3- طراحی رویه‌ای برای ارزیابی مهارت‌های نرم در هنگام استخدام
به منظور ارزیابی مهارت‌های نرم در مصاحبه استخدامی می بایست ساختار و ابزارهای متناسبی را طراحی کنیم، بدین منظور مصاحبه‌های شایستگی محور یا رفتار محور توصیه می‌شود، به طور مثال در ارزیابی مهارت نرم کار تیمی یکی از سوالات مصاحبه شایستگی محور می تواند شبیه زیر باشد:


موقعیتی رو بگویید که تیمی رو در راستای یک هدف مشخص تشکیل دادید؟/ چطور افراد از هدف تیم مطلع شدند؟ چطور تقسیم وظایف کردید؟ آیا تعارضی پیش اومد؟ آن را چطور مدیریت کردید؟


مهم این است که ساختار مصاحبه برای شما مشخص بوده و از همه داوطلبان سوالات یکسان بپرسید که در انتها امکان امتیازدهی و رتبه بندی داوطلبان استخدام وجود داشته باشد، در کنار مصاحبه می‌توانید از سایر ابزارها مثل بازی گروهی، بحث گروهی، ایفای نقش و... هم به منظور ارزیابی مهارت‌های نرم استفاده کنید به طور مثال برای ارزیابی کار تیمی می‌توانید یک بازی ترتیب داده و رفتارهای فرد و در ادامه مهارت کار تیمی وی را ارزیابی کنید.

 


مهارت‌های نرم تفاوت بین کاندیداهای کافی و کاندیداهای ایده آل است. امروزه در بیشتر بازارهای شغلی رقابتی، معیارهای استخدامی محدود به توانایی فنی و دانش تخصصی نمی‌باشد. هر نقش شغلی مستلزم تعامل با دیگران، مدیریت زمان، متقاعدسازی، کار با دیگران، خلاقیت و... می باشد. بنابراین مهارت‌های نرم برای بیشتر کارفرمایان مهم خواهد بود.


خبر خوب این است که مهارت‌های نرم قابل توسعه هستند هر چند اندازه‌گیری میزان پیشرفت آن کار چندان آسانی هم نیست اما اگر به عنوان کارفرما به دنبال یک محیط کار مفید و سالم هستید بر روی مهارت‌های نرم سرمایه‌گذاری کنید.

 

منابع: 

 Linked in Global Talent Trends
The 3 trends transforming
2019,your workplace

https://www.skillsyouneed.com/

دانش و تجربیات شخصی نویسنده در حرفه مشاوره مدیریت منابع انسانی

برچسب ها: جذب و استخدام


  • Smileys
  • :confused:
  • :cool:
  • :cry:
  • :laugh:
  • :lol:
  • :normal:
  • :blush:
  • :rolleyes:
  • :sad:
  • :shocked:
  • :sick:
  • :sleeping:
  • :smile:
  • :surprised:
  • :tongue:
  • :unsure:
  • :whistle:
  • :wink:
 
  • 1000 تعداد کاراکتر باقی مانده
   
 

Employees are not human resources nor human capital

They are human

هیچ سازمانی نمی تواند کاری بیش از توانایی کارکنانش انجام دهد.


(پیتر دراکر)

Joomla Theme