گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی(بخش دوم)
نویسنده: سونیا جلالی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در بخش اول این مقاله در خصوص مفهوم گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی و کاربرد آن در فرآیندهای کارمندیابی، جذب و استخدام و آموزش و توسعه صحبت کردیم.
در این بخش کاربرد گیمیفیکیشن به همراه نمونههای موردی را در فرایندهای جامعه پذیری، مدیریت عملکرد و تعلق سازمانی بررسی خواهیم کرد.
کاربرد گيميفيكيشن در جامعه پذیری
جامعه پذيری شامل توجيه و معارفه كاركنان و آشنایی با فرهنگ سازمانی ميباشد که به کارکنان کمک میکند اولین تجربههای خود را در خصوص سازمان شکل دهند. در واقع ماههای اولیه حضور یک کارمند در شرکت، در خصوص عملکرد و نگرش وی به محیط کارش تعیین کننده است. با توجه به اهمیت جامعه پذیری سازمانها در جستجوی روشهایی هستند تا در سریع ترین زمان ممکن کارکنان را به آمادگی کامل جهت انجام وظایفشان برسانند.
با کمک گیمیفیکیشن و از طریق ایجاد ماموریتها و پاداش، میتوان فرایند جامعه پذیری را به یک سفر یادگیری معنادار تبدیل کرد.
نمونه موردی از كاربرد گيميفيكيشن در جامعه پذیری
کاربرد گيميفيكيشن در مدیریت عملکرد
مدیریت عملکرد گیمیفاید بر اهداف کوتاه مدت، چرخه بازخورد سریع و بازخورد مداوم متمرکز است، یک سیستم عادلانه و شفاف است که در آن همه افراد با پارامترها و شیوه یکسان رتبه بندی میشوند و میتوان با اعطای پاداش بر مبنای گیمیفیکیشن کارایی کارکنان را افزایش داد.
نمونه موردی از كاربرد گيميفيكيشن در مدیریت عملکرد
کاربرد گيميفيكيشن در تعلق کارکنان
تعلق يك حوزه كليدی در مديريت منابع انسانی ست که در مقالات قبلی مفصل به آن پرداختیم(این مقالات را مطالعه فرمایید)
كاركنان دارای تعلق قطعا عملكرد بهتری دارند و گيميفيكيشن یکی از راه های بهبود تعلق خاطر كاركنان است و میتواند به عنوان يك برانگيزاننده درونی عمل كند.
نمونه موردی از كاربرد گيميفيكيشن در تعلق کارکنان
سخن آخر این که با توجه به قدرت شبیهسازی و جذابیت رقابت، احتمالاً بازیها تازه در مدیریت منابع انسانی آغاز شدهاند.
منابع
کتاب گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی، نوشته دکتر جواد فقیهی پور، دکتر ایوب امیری، دکتر آزاده اشرفی
https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/pages/1115-gamification-recruitment.aspx