20 روش کلیدی برای افزایش مشارکت کارکنان در فرایند آموزش
برای برنامههای توسعه کارکنان هزینه میکنید اما به نتایج دلخواه خود نمیرسید؟ شما تنها نیستید تقریباً 85 درصد از کارکنان در جلسات آموزشی پویا نیستند، علیرغم اینکه 74 درصد از کارکنان احساس میکنند به دلیل کمبود فرصتهای توسعه قادر به دستیابی به پتانسیل کامل خود نیستند. این یک چالش مداوم برای شرکتها است تا کارکنان را درگیر و مشتاق در فرایند آموزش نگه دارند. مقرراتی مثل تهدید کسر از حقوق در صورت عدم حضور در دوره آموزشی، کار را آسانتر نمیکند. روشهای آموزشی سنتی اغلب در جذب کارمندان شکست میخورد و ممکن است منجر به بیعلاقگی یا عدم ماندگاری شود.
در این مقاله به راه حلهایی که میتوانید کارکنان را در فرایند آموزش پویا و مشتاق نگه دارید پرداخته شده است.
روشهایی برای تقویت تعامل و مشارکت کارکنان در فرایند آموزش
1. استخدام افراد با روحیه یادگیری
افرادی را استخدام کنید که روحیه یادگیری دارند. شما نمیتوانید کسی را مجبور کنید که آموزش ببیند. حتی اگر در جلسات آموزشی شرکت کنند، کارمند بهتری نخواهند شد. یادگیرندگی فرد را در جلسات مصاحبه ارزیابی کنید.
2. حمایت مدیران
حمایت مدیر برای تشویق مشارکت کارکنان در آموزش بسیار مهم است. یک نظرسنجی گالوپ نشان میدهد که تنها 34 درصد از کارمندان به شدت احساس میکنند که شخصی در محل کار پیشرفت آنها را تشویق میکند. مدیرانِ موفقترین سازمانها، نه تنها توسعه را تشویق میکنند بلکه خود یادگیرنده مادامالعمر هستند و فرهنگی را ایجاد میکنند که برای یادگیری مستمر ارزش قائل است.
3. شفاف شدن چرایی نیاز به آموزش
اگر کارمندان شما بفهمند چرا باید آموزش ببیند، به احتمال زیاد انگیزه بیشتری برای مشارکت و توجه مناسب خواهند داشت.
اغلب آموزشها بر مقررات برگزاری دوره تاکید دارند و به اندازی کافی و اثربخش بر علت برگزاری و میزان اهیت آن تاکید ندارند. همکاران حق دارند که بدانند چرا یک دوره آموزشی، با چه هدفی و در جهت رفع چه نیازی برگزار میشود و مهمتر از همه نقش آنها در این فرایند و انتظاراتی که از آنها میرود چیست؟ به عبارتی درک ارزش آموزش برنامهریزی شده از سوی همکاران ضروری است.
آموختن نیاز به تلاش و خواستن آموزشگیرندگان دارد.
این مقاله را هم مطالعه کنید: کارکنان سازمان ما چطور یاد میگیرند؟(اصول یادگیری بزرگسالان)
4. کاربردی بودن آموزشها
کارمندان به طور طبیعی از برنامههای آموزشی که ارزشی به کارشان نمیافزایند، بیزارند. راز درگیر کردن افراد این است که آموزش را برای نقش آنها قابل اجرا کنیم. این به معنای استفاده از مثالهای عملی است که تاثیر آموزش در شغل آنها نشان میدهد. به محض اینکه کارکنان ببینند که آموزش چگونه با توانایی آنها برای انجام بهتر شغلشان ارتباط دارد، طبیعتاً درگیر خواهند شد.
5. مربیگری
برنامه مربیگری را شروع کنید. گاهی اوقات پر ارزشترین کار کمک به دیگران است. به کارمندان با عملکرد بالا اجازه دهید با شروع یک برنامه مربیگری به رشد دیگران کمک کنند. مربیان باید آنچه را که کارمند میخواهد در محل کار به دست آورد، آموزش دهند. کوچ و کوچی با هم میتوانند روی توسعه مهارت، سبکهای ارتباطی و یا موضوعات تخصصی کار کنند.
6. استفاده از داستانسرایی در یادگیری و توسعه
همه ما داستانهای مورد علاقه خود را به یاد میآوریم. آنها به ما کمک میکنند تا با مردم و دنیای اطرافمان ارتباط برقرار کنیم. شرط میبندم هنوز داستان مورد علاقه خود را از دوران کودکی از یک کتاب، فیلم یا برنامه تلویزیونی به خاطر دارید.
داستانها این قدرت را دارند که ما را به گونهای درگیر کنند که روایتهای ساده نمیتوانند. بیاموزید که چگونه از قدرت داستانها برای ایجاد آموزش متقاعدکنندهتر استفاده کنید.
داستانها به افراد کمک میکنند با یک موضوع ارتباط برقرار کنند و قدرت الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه را دارند. در نهایت، داستانها تجربه یادگیری را افزایش میدهند. در نتیجه، افراد به احتمال زیاد دانشی را که آموختهاند به خاطر میآورند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: راهنمای کامل ارتقای کارکنان در سازمان + دانلود چکلیست
7. بهره گیری از شبیهسازیها و سناریوها
در این شیوه، یادگیری چرخهای است که با تجربه کردن آغاز میشود، شرکتکنندگان در محیطی امن، تمریناتی شبیه سازی شده از مسائل واقعی زندگی شخصی و شغلی را متناسب با تغییر رفتاری که انتظار داریم، تجربه میکنند، یادگیرنده با موقعیتی مواجه میشود و باید بر اساس شرایط تصمیم بگیرد که چگونه پاسخ دهد. تسهیلگران شرکتکنندگان را در موقعیتهای کاری واقعی مشاهده کرده و پیشنهادات بهبود را ارائه میکند.
برای اینکه واقعاً به یادگیرندگان کمک کنید با محتوا و مطالب ارتباط برقرار کنند، سناریوها را در یک زمینه معتبر و واقع بینانه طراحی کنید. به عنوان مثال، از نام افراد، بخشها و فرآیندهای واقعی استفاده کنید.
8. بهره گیری از گیمیفیکیشن در آموزش
گیمیفیکیشن(بازیوار سازی آموزش) یک رویکرد آموزشی است که به دنبال ایجاد انگیزه در فراگیران با استفاده از عناصر بازی در محیطهای آموزشی است. هدف، به حداکثر رساندن لذت و مشارکت با جلب علاقه یادگیرندگان و الهام بخشیدن به آنها برای ادامه یادگیری است.
9. شخصیسازی شدن محتوای آموزشی
سازمانها به برنامههای آموزشی کاملاً شخصیسازی شده برای شرکت و پرسنل مورد نظر نیاز دارند. استفاده از نام شرکت، نام خطمشیهایتان، اصطلاحاتی که در کسبوکار استفاده میکنید و نام افراد خاص، آموزش را برای کارمندانتان بسیار واقعیتر و معنادارتر میکند و با معرفی عناصر هوشمند برای شخصیسازی، انطباق و بازیسازی محتوای آموزشی و تولید تحلیلهای ارزشمند، آن را موثرتر میکنید. دورههای سفارشی که به پر کردن شکافهای مهارتی فعلی یا پیشبینی شده کمک میکند نیز به نفع سازمان است. کارمندان بیشتر درگیر دورههایی هستند که نیازهای خاص آنها را برآورده میکند، چه به صورت فردی و چه به عنوان اعضای یک تیم خاص.
دوران برنامههای آموزشی یک اندازه برای همه دیگر گذشته است؛ امروزه تمرکز بر ارائه تجربیات یادگیری سفارشی است که نیازهای متنوع، مهارتها و آرزوهای شغلی تک تک کارکنان را برآورده کند.
10. تعادل بین حجم کار و آموزشها
وقتی وظایف استراتژیک با ضربالاجلهای فشرده در حال انباشته شدن هستند، هیچکس نمیخواهد در سخنرانیهای طولانی بنشیند. کارمندان شما منحرف میشوند و به جای تمرکز کردن بر محتوای آموزشی، نگران وظایف محول شده خود خواهند بود. با مدیران مربوطه صحبت کنید و آموزش را در زمانی که حجم کاری آنها نسبتاً کم است سازماندهی کنید و با نزدیک شدن به تاریخ آموزش، برای مدیران خوب است که وظایف موجود را اولویتبندی کنند، آنها را زودتر از حد معمول به کارمندان محول کنند و ضرب الاجلهای معقولی را تعیین کنند که آموزش را در نظر بگیرند. همه این موارد مطمئناً میتواند به کارمندان شما کمک کند تا کار و آموزش را به طور مؤثرتری متعادل کنند و انگیزه و مشارکت را افزایش دهند.
11. پرورش نگرش رشد و یادگیری
ذهنیت یادگیرنده مانند یک ابرقدرت است که چالشها را به شانس تبدیل میکند. با پرورش ذهنیت رشد و یادگیری، به تیم خود کمک میکنید تا مشکلات را بهعنوان مسیری برای پیشرفت ببینند. محیطی ایجاد کنید که در آن کنجکاوی نه تنها پذیرفته میشود بلکه مورد تجلیل نیز قرار میگیرد. همچنین بر مفید بودن یادگیری تاکید کنید. فرایند یادگیری را ارزشمند کنید و تمام مزایای کوتاهمدت و بلند مدتی که در صورت شرکت در آموزش به کارمندان ارائه میشود را به آنها بگویید.
این مقاله را هم مطالعه کنید: نسل زد(Z) و ویژگیهای آنها (با مروری بر سایر نسلها)
12. کاهش موانع دسترسی به آموزش
تحقیقات نشان میدهد که استفاده از روشهای مختلف آموزشی برای مشارکت کارکنان مهم است. ویدیوها و برنامههای کوتاه، دسترسی به محتوای آموزشی را در هر زمان و هر مکان آسان میکند و موانع مشارکت آموزش را کاهش میدهد. گاهی اوقات تنها دادن حق انتخاب به افراد میتواند برای ایجاد تفاوت کافی باشد. در حالی که برخی از همکاران ممکن است آموزش آفلاین (پشت سیستم کامپیوتر) را ترجیح دهند، جایی که میتوانند آموزش را پشت میز خود کامل کنند، برخی دیگر ممکن است گزینههای یادگیری تلفن همراه را ترجیح دهند که به آنها امکان میدهد زمان و مکان یادگیری را انتخاب کنند. همه ما به روشهای مختلف یاد میگیریم، با گسترش گزینهها به همه این فرصت را میدهیم که به روشی که مناسبتر است یاد بگیرند.
13. به روز رسانی منظم محتوای آموزشی
هدف آموزش، تغییر رفتار، دانش یا هر دوی آن است. برای ایجاد تغییر، افراد باید احساس الهام کنند. این بدان معنی است که شما نمیتوانید سالانه همان پیامها را منتشر کنید.
14. تجدید آموزش کارکنان
سعی کنید میکرولرنینگ (microlearning)را ارائه کنید. یادگیری کوچک و خرد به راحتی در برنامه کاری قرار میگیرد و به حفظ دانش کارکنان کمک میکند.
- سناریوهای تعاملی را امتحان کنید که در آن کارکنان شما باید دانشی را که قبلاً به دست آوردهاند به کار ببرند.
- از روشهای آموزشی غیر سنتی، مانند یادگیری بازیسازی شده استفاده کنید.
گنجاندن عناصر تعاملی و چندرسانهای و اجرای میکرولرنینگ، میتواند مشارکت را تا 50 درصد افزایش دهد.
15. استفاده از فناوریهای نوین
مشارکت همکاران نیازمند فناوری آسان برای استفاده و تعامل میباشد. کارمندان زندگی شخصی و حرفهای خود را در دنیایی که فناوری اجتماعی نفوذ کرده است، میگذرانند. این موضوع باید به گونهای باشد که مشارکت همکاران را تسهیل کند نه اینکه آنها را ناامید یا خسته کند. لذا این امر مستلزم همراستایی فناوری با نیازهای کارکنان و ایجاد بستر تعامل میباشد.
16. یادگیری مشارکتی
انسانها به ارتباط نیاز دارند. یکی از مؤثرترین راهها برای جلب مشارکت کارکنان در طول آموزش، کارگاههای تعاملی و فعالیتهای گروهی است. با ترکیب تمرینات عملی، ایفای نقش، فعالیتهای تیم سازی، شرکتکنندگان فعالانه در فرآیند یادگیری شرکت میکنند.
یکی از موانعی که Harvard Business Review آن را “قاتل خاموش” برای یادگیری مشارکتی مینامد، فقدان تعامل اجتماعی و گفتگوهای صادقانه در مورد مفید بودن مطالب دوره است.
17. توجه به سبک یادگیری
بسياری معتقدند كه سبكهای يادگيری بر خود يادگيری تاثير میگذارند و افراد به روشهای مختلف یاد میگیرند. برنامههای آموزشی را طوری طراحی کنید تا هر یادگیرنده بتواند برنامههای آموزشی متناسب با سبک خود را بیابد. به عنوان مثال میتوان از فیلم ها، خواندنها و تعاملات زنده مانند ایفای نقش استفاده کرد.
این مقاله را هم مطالعه کنید: معرفی تست سبک یادگیری VARK (به همراه پرسشنامه PDF)
18. ارسال یادآوریهای مداوم
کارمندان با اطلاعات موجود در صندوقهای ایمیل و سایر نرمافزارها بمباران اطلاعات میشوند. زندگی کاری روزانه آنها اغلب حول واکنش به موقعیتهای فوری میچرخد تا اینکه به اهداف استراتژیکتر فکر کنند. در محیط کار روزانه، کارکنان گاهی اوقات اهداف آموزشی را نادیده میگیرند. میتوانید با ارسال یادآوریهای مداوم از طریق ایمیل یا وسایل دیگر، به کارمندان کمک کنید تا در مسیر اهداف آموزشی خود قرار بگیرند.
19. بازخورد و ارزیابی مستمر
ایجاد فرهنگ یادگیری مستمر مستلزم بازخورد و ارزیابی مداوم است. بررسیهای منظم، نظرسنجیها و ارزیابیها تضمین میکند که کارکنان فعال و پاسخگو باقی میمانند. علاوه بر این، بازخورد به شناسایی زمینههای بهبود کمک میکند و به مربیان اجازه میدهد محتوای آموزشی را مطابق با آن اصلاح و تنظیم کنند و همچنین فراگیران پویایی بیشتری نسبت به رسیدن به سطح مطلوب از آموزشهای برگزار شده داشته باشند. با تأکید بر اهمیت بازخورد، کارکنان احساس ارزشمندی میکنند و در توسعه خود سرمایه گذاری میکنند، که منجر به افزایش مشارکت میشود.
20. تشویق جامعه یادگیرنده
بسیاری از کارمندان اگر بخشی از جامعه همسالان باشند، بیشتر درگیر هستند و بیشتر با هم همکاری میکنند. جوامع همتا میتوانند اعضا را تشویق به ادامه یادگیری و به اشتراک گذاری دانش کنند. ایجاد یک کانال برای کارمندان را در نظر بگیرید تا فرصتهای یادگیری را پیشنهاد کنند و در مورد آنها بحث کنند، محتوای مرتبط را بیاورند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.
استفاده از مدل 70-20-10 برای ایجاد فرهنگ یادگیری
مدل 70-20-10 یک مدل یادگیری و توسعه است که تقسیم متناسبی از نحوه یادگیری مؤثر افراد را نشان میدهد و به سادگی به ما یادآوری میکند که اکثریت یادگیری و توسعه از طریق یادگیری تجربی و اجتماعی در محیط کار به جای کلاسها و دورههای رسمی انجام میشود.
مدل 70-20-10 را می توان برای ایجاد فرهنگ یادگیری به طرق مختلف مورد استفاده قرار داد. در اینجا چند پیشنهاد ارائه میشود:
- یادگیری را در اولویت قرار دهید. این به این معنی است که زمان و منابعی را برای یادگیری کنار بگذارید و به کارمندان بفهمانید که یادگیری ارزش دارد.
- کارمندان را برای یادگیری توانمند کنید. این به این معنی است که به آنها آزادی انتخاب آنچه را که میآموزند و منابعی را که برای یادگیری موثر نیاز دارند در اختیار آنها قرار دهید.
- کارکنان را تشویق کنید تا وظایف چالشبرانگیز را انجام دهند، این میتواند شامل دادن پروژههای جدید به آنها، درخواست از آنها برای رهبری تیمها یا واگذاری مسئولیت حل مشکلات به آنها باشد.
- فرصتهایی را برای کارمندان ایجاد کنید تا از یکدیگر یاد بگیرند. این میتواند شامل راهاندازی برنامههای راهنمایی، تشویق یادگیری همتا به همتا، یا ایجاد گروههای منابع کارکنان (ERG) باشد.
- دسترسی به برنامههای آموزشی و توسعه رسمی را فراهم کنید. این میتواند شامل ارائه دورههای آنلاین، کارگاهها یا آموزش حضوری باشد.
- فرهنگ بازخورد و یادگیری ایجاد کنید این میتواند شامل تشویق کارکنان برای به اشتراک گذاشتن ایدههای خود، ارائه بازخورد منظم و جشن گرفتن موفقیتها باشد.
- یک محیط آموزشی حمایتی ایجاد کنید. این به معنای پرورش فرهنگ اعتماد و احترام و ایجاد فرصتهایی برای کارکنان برای به اشتراک گذاشتن یادگیری خود با دیگران است.
با پیروی از این پیشنهادات، میتوانید فرهنگ یادگیری ایجاد کنید که کارکنان را تشویق به رشد و توسعه مهارتهای خود کند. این می تواند منجر به افزایش بهرهوری، نوآوری و رضایت کارکنان شود.
جمع بندی
برای اطمینان از مشارکت حداکثری در آموزش در محل کار، باید روشهای آموزشی نوآورانه و موثری را اتخاذ نمایید و تأثیر روشهای آموزشی را اندازه گیری کنید تا یاد بگیرید چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مفید نیست. با ترکیب کارگاههای تعاملی، گیمیفیکیشن، چند رسانهای (سبکهای یادگیری)، آموزش فعال، یادگیری خرد و دریافت بازخورد مداوم، کارمندان میتوانند به طور فعال در کل سفر یادگیری خود شرکت کنند. این روشها یک تجربه آموزشی مثبت ایجاد میکنند، تعامل را تقویت کرده و در نهایت به نیروی کار ماهر و با انگیزه کمک میکنند. هنگامی که کارکنان در تمام بخشهای فرآیند آموزش احساس مشارکت میکنند، بیشتر روی رشد حرفهای خود سرمایهگذاری میکنند که منجر به بهبود عملکرد و موفقیت کلی سازمان میشود.
منابع:
https://www.skillcast.com/blog/employee-engagement-training
https://www.skillcast.com/blog/storytelling-learning-development
Instructional Design Best Practices | Skillcast
https://trainingmag.com/7-ways-to-keep-employees-engaged-during-training-sessions/
https://voxy.com/blog/employee-engagement-in-training/
https://360learning.com/blog/training-engagement/
https://www.vevox.com/blog/6-employee-training-methods-that-increases-engagement
https://certifier.io/blog/corporate-training
https://blog.kainexus.com/employee-engagement/employee-engagement-activities/22-employee-engagement-activities-that-work
https://www.zoho.com/people/hrknowledgehive/5-ways-to-motivate-employees-to-participate-in-training.html
https://efectio.com/en/how-to-motivate-employees-to-participate-in-training/
نویسنده: تینا خیاطان
درباره تینا خیاطان
من تینا خیاطان، دختری فعال، اهل یادگیری، علاقمند به مطالعه و در کار بسیار پیگیر و خلاق هستم. از علاقمندان به فعالیت در زمینه منابع انسانی و از سال 1387 وارد این حوزه شدم و افتخار همکاری با شرکتهای معتبر را داشتهام. به صورت کلی در تمامی ماژولهای منابع انسانی فعالیت کردم و به صورت تخصصی در حیطه یادگیری و توسعه فعالیت میکنم. لینکدین من: https://www.linkedin.com/in/tina-khayatan
نوشته های بیشتر از تینا خیاطانمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزشی جامعهپذیری کارکنان
دوره آموزشی پرورش متخصص حرفهای جذب و استخدام
دوره آموزشی طراحی و اجرای برند کارفرمایی
دوره آموزشی مصاحبهگری حرفهای
دوره آموزشی مصاحبه شایستگی محور
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
واقعا یک دنیا ممنونم ازتون بابت سایت درجه یک و خانم تینای عزیز که علمشون رو با ما به اشتراک میزارن ، بنده به نوبه خودم هر روز صبح مثل شکر گزاری روزانه اول به سایت شما سر می زنم بعد کارم رو شروع می کنم
یکی از مزایای مشارکت کارمندان در سازمان، افزایش سطح رضایت و شادی آنها است. چرا که کارکنان با مشارکت در کارهای سازمان احساس ارزشمندی پیدا کرده و رضایت و شادی بیشتری را تجربه میکنند. این کار باعث میشود تا کارکنان نسبت به سازمان و اهداف آن حس تعلق داشته باشند و رهبران برای مشارکت آنها ارزش قائل شوند.