10 مثال عالی از ارزش پیشنهادی کارفرما در شرکتهای برجسته

اگر شرکت شما میخواهد در رقابت جذب استعدادها متمایز باشد، باید چیزی منحصر به فرد ارائه دهد و این باید به گونهای باشد که برای کاندیداهای بالقوه شما هم قابل درک باشد. ایجاد یک ارزش پیشنهادی استثنایی برای کارکنان کلید ایجاد یک مزیت رقابتی منحصربهفرد و برجسته شدن در میان رقبا هنگام جذب بهترین استعدادها است.
ارزش پیشنهادی کارفرما EVP وعدهای است که یک سازمان به کارکنان خود در ازای مهارتها، تجربه و تعهدشان میدهد. EVP مجموعهای منحصر به فرد از مزایا و پاداشها است که سازمان به کارکنان خود ارائه میدهد. در واقع، این بسته کامل مزایای ملموس و ناملموسی است که یک کارمند از کار کردن در یک شرکت دریافت میکند.
اگر در حال کار ایجاد یا بهروزرسانی ارزش پیشنهادی کارفرمای خود هستید بررسی نمونههای ارزش پیشنهادی کارفرمای شرکتهای دیگر میتواند منبعی عالی برای الهام گرفتن باشد. برخی از بهترین نمونههای ارزش پیشنهادی کارفرما در شرکتهای برجسته دنیا را در این مقاله مطالعه کنید.
ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP) چیست؟
ارزش پیشنهادی کارفرما (EVP) ارزشی است که یک شرکت در ازای ارزشآفرینی کارکنان برای سازمان، به آنها ارائه میدهد. این ارزش شامل مزایا و پاداشهایی است که در مقابل تعهد، مهارتها و تواناییهای کارکنان ارائه میشود. بنا بر گفتهی گارتنر، پنج عنصر اساسی که EVP را تشکیل میدهند عبارتاند از: حقوق و مزایا، تعادل کار و زندگی، فرهنگ سازمانی، فرصتهای رشد و یادگیری و محیط کاری
چرا به EVP نیاز دارید؟
EVP در واقع پایهی برند کارفرمایی شما را تشکیل میدهد. این پیشنهاد به شما کمک میکند تا درک داخلی و خارجی از برند خود را بسازید و استعدادهای مناسب را جذب و حفظ کنید. همچنین، EVP به شما کمک میکند تا از رقبا متمایز شوید و ارزشها، باورها، نیازها و خواستههای کاندیداهای شغلی خود را بهتر درک کنید.
علاوه بر ایجاد تصویر برند و جذب استعدادها، طراحی و اجرای یک EVP قوی میتواند به رشد کسبوکار شما کمک کند. بهطور ساده، شرکتها بدون نیروی کار بااستعداد نمیتوانند رشد کنند. هنگامی که بتوانید افراد مناسب را جذب و حفظ کنید، آنها به رشد کسبوکار و در نهایت بهبود سودآوری شرکت شما کمک خواهند کرد.
ده مثال عالی از ارزش پیشنهادی کارفرما در شرکتهای برجسته دنیا
1- pizza&
pizza& یک زنجیرهی رستورانهای فستفود در ایالات متحده است که در سراسر شمال شرق آمریکا فعالیت دارد. این رستوران علاوه بر پیتزاهای منحصربهفرد، یک سیاست ویژهی “بدون سقف” را به کارکنان خود ارائه میدهد.
این سیاست چگونه تعریف میشود؟
“سیاست سختگیرانهی بدون سقف به این معنی است که هیچ محدودیتی برای پیشرفت شما وجود ندارد. ما pizza& را یک شغل نمیبینیم، بلکه یک مسیر شغلی میدانیم. ما افراد را بهعنوان یک نیروی ماشینی با محدودیتهای مشخص نمیبینیم؛ بلکه شما را همانطور که هستید، بهعنوان یک فرد مستقل در نظر میگیریم. فردی که اکنون هستید و فردی که میخواهید باشید. بنابراین سفر خود را از همین امروز آغاز کنید و ببینید که تا کجا میتوانید پیش بروید.”
این EVP منحصربهفرد است زیرا در صنعت رستورانداری که معمولاً مسیرهای شغلی محدود است، فرصت رشد نامحدود را ارائه میدهد. این امر به pizza& کمک میکند تا استعدادهای برتر را جذب و نگه دارد.
2- Yelp
Yelp یک پلتفرم آنلاین است که به کاربران امکان میدهد نظرات و ارزیابیهای خود را درباره کسبوکارها و خدمات مختلف مانند رستورانها، هتلها، فروشگاهها و دیگر خدمات محلی منتشر کنند. این شرکت با بهرهگیری از سیستم بررسیهای خود، رویکردی منحصربهفرد در معرفی فرصتهای شغلی “پنجستاره”، مزایا و دفاتر کاری برای کارکنانش دارد.
ارزش پیشنهادی کارفرمای یلپ عالی است، زیرا این شرکت به وضوح دارای فرهنگی با حس قوی از همبستگی است. کارکنان تحت حمایت قرار میگیرند، از آنها به خوبی مراقبت میشود و منابع مورد نیاز برای موفقیت در اختیارشان قرار میگیرد.
از صفحه مشاغل Yelp:
“ما به تأمین ابزارها و منابعی برای حفظ سلامتی، رفاه و خرد کارکنانمان اعتقاد داریم. چه یارانه عضویت در باشگاه باشد، چه میانوعدههای نامحدود یا مزایای بهداشتی، ما معتقدیم که کارکنان خوشحال، کارکنان موفق هستند.”
یکی از ارزشهای اصلی Yelp، “توانایی همکاری با دیگران” است که نقشی کلیدی در ایجاد حس جامعه میان کارکنان ایفا میکند.
این مقاله را هم مطالعه کنید: ۱۰ تکنیک کاربردی برای حل مسئله
3. Canva
Canva یک پلتفرم طراحی گرافیکی سادهشده است که در استرالیا مستقر است. این شرکت مزایای منحصر به فرد زیادی به کارکنان خود ارائه میدهد، از جمله صبحانه و ناهار تهیه شده توسط سرآشپزهای داخلی، عضویت رایگان در باشگاه ورزشی و بودجه برای جابجایی محل زندگی.
اما مزایای شگفتانگیز تنها ویژگی منحصر به فرد کانوا نیستند. در صفحه “چرا کانوا؟”، این شرکت تأکید میکند که هر کارمند تأثیر فردی زیادی در مأموریت آنها دارد. علاوه بر این، با بیش از ۳۴ میلیون طراحی ایجاد شده در ماه، کارکنان فرصتهای بسیاری برای کار روی پروژههای منحصربهفرد و هیجانانگیز دارند.
توضیح کانوا به کلمات خودشان:
“گاهی اوقات فرصتی پیش میآید تا بخشی از چیزی واقعاً خاص باشید. کانوا در حال سادهسازی فوقالعاده طراحی برای همه است و پتانسیل آن بینهایت است. ما به افراد توانایی طراحی هر چیزی و انتشار در هر جایی را میدهیم.”
مأموریت کانوا برای توانمندسازی کارکنان در خلق محتوا، در ارزشهای کلیدی این شرکت تجلی یافته است.
4. Bain & Company
Bain & Company یک شرکت مشاوره مدیریت آمریکایی و یکی از معتبرترین شرکتها در این صنعت است. این شرکت در صدر فهرست “بهترین مکانها برای کار” در گلسدور قرار دارد.
صفحه مشاغل Bain & Company میگوید:
“خود را در یکی از بهترین محیطهای کاری جهان تصور کنید، در میان تیمها و افرادی که شما را به چالش میکشند، حمایت میکنند و الهامبخش شما برای تبدیلشدن به فردی فوقالعاده هستند.”
این شرکت بر فرصتهای همکاری با تیمهای متنوع در بخشها و دفاتر مختلف سراسر جهان تأکید دارد.
آنها همچنین چندین مزیت دیگر را که EVP آنها را متمایز میکند، برجسته میکنند، از جمله:
- فرصتهای کارآموزی خارج از شرکت (externship)
- انتقالهای بینالمللی
- مرخصی والدین
- مرخصی بدون حقوق
- ساعتهای کاری انعطافپذیر
یکی از مزایای منحصر به فرد این شرکت، “Take Two” است که به کارکنان اجازه میدهد دو ماه مرخصی بگیرند تا استراحت کرده و اهداف شخصی خود را دنبال کنند.
Bain & Company محیطی را فراهم میکند که در آن کارکنان میتوانند هم در زندگی حرفهای و هم شخصی خود رشد کنند.
5. Trader Joe’s
Trader Joe’sیک زنجیره فروشگاههای مواد غذایی آمریکایی با بیش از ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور است. این شرکت به عنوان یکی از بهترین کارفرمایان در حوزه خردهفروشی شناخته میشود، زیرا مزایای متعددی را به کارکنان خود ارائه میدهد.
Trader Joe’s یک EVP استثنایی دارد و کاملاً شفاف درباره مزایای ارائهشده به کارکنانش صحبت میکند. به عنوان مثال، این شرکت متعهد به انجام بررسیهای عملکرد دو بار در سال است و کارکنان معمولی میتوانند سالانه ۷٪ تا ۱۰٪ افزایش حقوق داشته باشند. علاوه بر این، فرصتهای رشد شغلی در اولویت قرار دارند و ارتقا بر اساس عملکرد و توسعه حرفهای صورت میگیرد.
از صفحه مشاغل Trader Joe’s:“ما توسعه کارکنان خود را در اولویت قرار میدهیم. ما آنها را محدود به ‘فقط کار با صندوق’ یا ‘فقط چیدمان قفسهها’ نمیکنیم؛ بلکه کارکنان ما در طیف گستردهای از وظایف مشارکت دارند. از کار با صندوق و چیدمان قفسهها گرفته تا فروش محصولات، طراحی تابلوها، پذیرش تحویلها، اجرای نمونهگیری محصولات و تعامل با مشتریان.”
ایجاد یک فرهنگ فراگیر که در آن همه کارکنان بتوانند به حداکثر پتانسیل خود دست یابند، در قلب EVPاین شرکت قرار دارد.
6. Unilever
یونیلیور یک شرکت چندملیتی بریتانیایی-هلندی در زمینه کالاهای مصرفی است و هفتمین شرکت ارزشمند در اروپا محسوب میشود. این شرکت فرصت کار در کنار رهبران برجسته و الهامبخش را در چهار رکن اصلی خود برای ایجاد EVP ارائه میدهد.
در وبسایت یونیلیور آمده است:
“یونیلیور جایی است که شما میتوانید هدف خود را از طریق کارهایی که انجام میدهید، زنده کنید، با ایجاد یک کسبوکار بهتر و جهانی بهتر. شما با برندهایی کار خواهید کرد که محبوب هستند و زندگی مصرفکنندگان و جوامع اطراف ما را بهبود میبخشند.”
مدیر جهانی جذب استعداد و برند کارفرمایی یونیلیور درباره EVP این شرکت میگوید:
“در قلب ارزش پیشنهادی ما، پرورش رهبران قرار دارد. ما رهبرانی را برای یونیلیور توسعه میدهیم و این رهبران در سراسر جهان به موفقیتهای بیشتری دست مییابند.”
یونیلیور کارکنان خود را برای تبدیلشدن به رهبران تغییر آماده میکند.
7. Shopify
شاپیفای یک شرکت چندملیتی تجارت الکترونیک کانادایی است که پلتفرمی برای فروشگاههای آنلاین ارائه میدهد و EVP فوقالعادهای دارد! این شرکت مزایای منحصر بهفردی را به کارکنان و خانوادههای آنها ارائه میدهد، از جمله آموزش خودمحور، بودجه توسعه فردی، و وعدههای غذایی کاملاً تأمینشده.
اما چیزی که EVP شاپیفای را خاص میکند، فقط این مزایا نیست. در شاپیفای، رشد فردی فقط یک ایده خوب نیست. بلکه یک ارزش اصلی است. فرهنگ این شرکت بر رشد فردی و تأثیر هر کارمند تأکید دارد.
از صفحه مشاغل شاپیفای:
“ما با چند نفر شروع کردیم که شیفته رشد فردی بودند. امروز، همین اشتیاق، رشد شخصی هزاران نفر را پیش میبرد.”
شاپیفای نهتنها به کارکنان خود کمک میکند رشد کنند، بلکه آنها را به چالش میکشد تا مسیر آینده خود را بسازند.
8. PwC
PwC یک شبکه چندملیتی خدمات حرفهای است که مقر آن در لندن، بریتانیا قرار دارد. در PwC، همهچیز حول تأثیرگذاری کارکنان و فرصت انجام کارهای بزرگ با افراد برجسته میچرخد.
طبق گفته صفحه مشاغل PwC:
“از پرورش رهبران در تمام سطوح تا آموزشهای دیجیتال برای کمک به شما در پذیرش فناوریهای نوآورانه آینده، PwC از شما حمایت میکند تا مسیر شغلی خود را توسعه دهید و با افراد و صنایع مختلف ارتباط برقرار کنید. آیا آمادهاید تا تأثیرگذار باشید؟”
PwC مزایای خاصی را ارائه میدهد که نشاندهنده تعهد این شرکت به رفاه کارکنان است. بهعنوان مثال، برنامه پرداخت وام دانشجویی به بهبود وضعیت مالی کارکنان کمک میکند. این شرکت همچنین از والدین و مراقبان با برنامههایی نظیر کمکهزینه فرزندخواندگی و رحم جایگزین، مرخصی والدین، و برنامه “مادران مربی” که مادران جدید را با مادران باتجربه PwC مرتبط میکند، پشتیبانی میکند.
ارزش پیشنهادی کارفرمایی PwC بر این موضوع متمرکز است که اهداف شغلی به طرق مختلف قابل دستیابی هستند. PwC میداند که کارکنانش هرکدام مسیر منحصربهفردی را برای تحقق اهداف خود دنبال میکنند.
9. Merck
مرک یک شرکت داروسازی چندملیتی آمریکایی است و نمونهای عالی از یک EVP موفق به شمار میآید. شعار EVP این شرکت “سرمایهگذاری، تأثیرگذاری، الهامبخشی” است که کارکنان را به یک چرخه مداوم از نوآوری، تأثیرگذاری و الهامبخشی تشویق میکند.
یکی از چهار رکن اصلی این EVP، کاری است که تغییر ایجاد میکند. در مرک، داشتن ارتباط واقعی با کار از اهمیت ویژهای برخوردار است. این شرکت بر این باور است که هر یک از ۶۸,۰۰۰ کارمند آن، داستان منحصربهفردی دارند که الهامبخش کارهای بزرگ و کمک به بیماران است.
ارزش پیشنهادی کارفرمایی Merck
“مرک تلاش میکند تا به کارکنان خود در پیشرفت حرفهای و شخصی کمک کند، چه از طریق آموزشهای جامع و دورههای توسعه، چه از طریق بررسیهای عملکرد منظم.”
10. HubSpot
HubSpot یک شرکت توسعه نرمافزار آمریکایی است که محصولات دیجیتالی مختلفی را در حوزه بازاریابی و فروش ارائه میدهد. در هاباسپات، همهچیز درباره فرهنگ کاری، تعادل کار و زندگی، انعطافپذیری، یادگیری و ایجاد حس تعلق است.
EVP هاباسپات نمونهای عالی برای الگوبرداری است. این شرکت با تأکید بر “کمک به شما برای تبدیلشدن به بهترین نسخه از خودتان”، مزایای ویژهای مانند تعطیلات نامحدود، امکان کار کاملاً از راه دور، یک مرخصی پنجساله، مرخصی والدین و برنامههای تفریحی را به کارکنان خود ارائه میدهد.
طبق گفته صفحه مشاغل هاباسپات:
“در اینجا حلقه داخلی وجود ندارد. از مدیران اجرایی گرفته تا کارآموزان، همه اطلاعات، دانش و ایدههای خود را به اشتراک میگذارند. کارکنان بهعنوان انسان، نه صرفاً بهعنوان منابع انسانی، در نظر گرفته میشوند.”
هاباسپات انعطافپذیری و تعادل کار و زندگی را برای کارکنان فراهم میکند تا بتوانند هم در کار و هم در زندگی شخصی خود پیشرفت کنند.
یک نکته پایانی
ایجاد یک ارزش پیشنهادی کارفرمایی (EVP) جذاب نیازمند زمان و تلاش است. باید نیازها، انتظارات و انگیزههای کارکنان و کارجویان خود را درک کنید. سپس، بر اساس این اطلاعات، EVP خود را شخصیسازی کنید. اما فراتر از آن، به آن متعهد بمانید و به وعدههای خود عمل کنید.
از بهترین نمونههای EVP که در اینجا بررسی شد الهام بگیرید و از آنها برای بهبود ارزش پیشنهادی کارفرمایی خود استفاده کنید.
منابع
https://harver.com/blog/employee-value-proposition-examples/
https://www.aihr.com/blog/employee-value-proposition-examples/
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، نزدیک به دو دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
دوره های آموزشی مرتبط
دوره آموزشی تجربه کارکنان
دوره آموزشی جامعهپذیری کارکنان
دوره آموزشی پرورش متخصص حرفهای جذب و استخدام
دوره آموزشی طراحی و اجرای برند کارفرمایی
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
روش نسبتا جدیدی که کار رساندن پیامهای کارفرما را آسانتر و تأثیرگذارتر میکند، «جذب نیروی داخلی» و کل مفهوم استفاده از روشهای بازاریابی جهت استخدام و جذب نیرو را «بازاریابی جذب نیرو» میگویند.