قدرت داستان سرایی در استخدام کارکنان
واقعیت را به من بگو و من یاد خواهم گرفت. حقیقت را به من بگو و من باور خواهم کرد.
اما برای من یک داستان بگو تا برای همیشه در قلب من زنده بماند.
(ضرب المثل هندی)
همه ما عاشق یک داستان خوب هستیم افراد همیشه مجذوب داستانها بودهاند. برای هزاران سال، داستان نویسان از این ابزار برای تأثیرگذاری، آموزش و الهام بخشیدن به ما استفاده کردهاند. یکی از دلایلی که داستانها بسیار قدرتمند هستند این است که اطلاعات را به احساسات تبدیل میکنند.
به همین دلیل است که وقتی اطلاعات از طریق یک داستان منتقل میشود، آنها را بهتر به خاطر میآوریم و برای اقدام کردن انگیزه پیدا میکنیم.
وقتی نوبت به استخدام استعدادها میرسد، داستان سرایی راهی برای ارتباط با کاندیداهای بالقوه مطلوب است که به آگهیهای شغلی ما نگاه هم نمیکنند. قصه گفتن پیام شما را سادهتر، الهام بخشتر و جذابتر میکند.
به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بیاموزید که چگونه هنر داستان سرایی میتواند به شما کمک کند داوطلبان بهتری جذب کنید و برند کارفرمای خود را بهبود بخشید.
چرا از داستان سرایی در استخدام استفاده کنیم؟
همه متقاضیان استخدام فعال نیستند. مطالعات نشان میدهد که حدود 70٪ از جویندگان کار منفعل هستند، به این معنی که آنها فعالانه به دنبال فرصتهای شغلی جدید نیستند. آگهیهای شغلی سنتی شما به آنها نمیرسد، اما داستانهای هیجان انگیز شما به دست آنها میرسد.
شما شرح شغل خود را طراحی کردهاید، صفحه شغلی را در وب سایت خود آماده کردید و همه چیز آماده به نظر میرسد. اما، چه چیزی شما را از صدها شرکت دیگر که برای نامزدهای برتر رقابت میکنند متمایز میکند؟
پاسخ به طرز شگفت آوری ساده است: داستان خود را بگویید.
پیامهایی که بهصورت داستان ارسال میشوند میتوانند تا ۲۲ برابر بیشتر از واقعیتها به یاد ماندنی باشند. انسانها 65 درصد از داستانهایی را که میشنوند به خاطر میآورند. در حالی که این میزان در مورد حقایق تنها 5 درصد است. |
داستان سرایی در استخدام، راهی برای جلب علاقه و افزایش آگاهی متقاضیان کار، از سازمان شما به عنوان یک کارفرما است. داستان سرایی به شما کمک میکند تا تجربه کارکنان خود را بسازید و برند کارفرمای خود را تقویت کنید.
چه داستانی بگوییم؟
داستانی که میگوییم باید بتواند به این سوالات داوطلبان پاسخ دهد:
- این چه نوع سازمانی است؟
- کار کردن در اینجا چگونه است؟
- این شرکت در آینده به کجا میرود؟
- آیا از کار کردن در اینجا خوشحال خواهم شد؟
شما داستانهایی میخواهید که بتواند به این سؤالات پاسخ دهد و اطلاعاتی را که متقاضی برای تصمیم گیری در مورد شما نیاز دارد ارائه دهد.
در ادامه چند نمونه از داستانهایی که میتوانید روایت کنید به اشتراک گذاشته شده است.
داستان تاسیس شرکت
اولین داستانی که میتوانید برای متقاضیان استخدام بگویید، داستان تاسیس شرکت شماست.
افراد نمیخواهند فقط کار کنند و دستمزد بگیرند آنها میخواهند بخشی از یک داستان بزرگتر و جالبتر باشند و بتوانند شور و اشتیاق بنیانگذار شرکت شما را درک کنند.
شرکت شما هم حتما داستان تاسیس جالبی دارد. اگر بنیانگذار یا افراد آگاه دیگر در دسترس هستند با آنها مصاحبه کرده و داستان تاسیس شرکت را پیدا کرده و منتشرش کنید.
داستانهای کارکنان
دسته دوم داستانهایی است که مشخص میکند چرا کارکنان، سازمان شما را برای کار کردن انتخاب کردهاند و یا چرا سازمان شما را ترک نمیکنند؟ چه کاری در سازمان شما انجام میدهند و چه تجربهای از کارکردن در سازمان شما دارند.
شغلشان برایشان چه معنایی دارد و چرا آن را ادامه میدهند؟
کارمندان خود به عنوان قهرمانان اصلی داستانهای شرکت خود انتخاب کنید. داستانهای افراد واقعی، یک شرکت را معتبرتر و باورپذیرتر میکند.
یک نمونه از داستانهای کارکنان (با تمرکز بر معنای کار) را میتوانید در ویدئو زیر مشاهده کنید.
داستانهایی درباره مزایای شرکت
شکل دیگری از داستان گویی برای جذب استعدادها، گفتن داستان درباره مزایایی است که شرکت به کارکنان ارائه میدهد مثل دور کاری، امکان رشد، ایجاد تغییرات مثبت و…
کارکنان بیشتر از پول میخواهند روی چیزهای مهم کار کنند و تغییری پایدار و مثبت در دنیا ایجاد کنند. اگر چنین باشد احتمالا به استخدام در سازمان شما علاقمند میشوند.
از کارکنان بخواهید ویدئوهای شخصی خود را در مورد تجربه استفاده از مزایای شرکت منتشر کنند.
داستانهایی درباره فرهنگ و ارزشهای شرکت
فرهنگ یک شرکت باید از بالا پایین بیاید. بسیاری از رهبران داستان جالبی پشت آنچه که آنها را به موفقیت سوق داده است، دارند.
از این شکل داستان گویی برای نشان دادن نوع تجربه، فرهنگ سازمانی و روایتی که داوطلبان بالقوه در صورت پیوستن به شرکت شما تجربه میکنند، استفاده کنید.
همچنین میتوانید ارزشهای خود را لیست کنید و این سوالات را از خود بپرسید.
چه زمانی کسی نمونهای از این ارزشها را مشاهده کرد؟
چه زمانی دیدید که کسی دقیقا بر خلاف ارزش رفتار کند؟
این وقایع را مستند کنید و داستانهایی پیرامون آن بسازید.
چگونه از داستان سرایی در استراتژی استخدام خود استفاده کنید؟
برای انجام این کار چهار گام زیر را دنبال کنید.
1- مشخص کنید پیام شما چیست؟
قبل از شروع به نوشتن داستان خود، یک لحظه وقت بگذارید و پیامی که میخواهید با کمک آن ارسال کنید را مشخص کنید.
پاسخ به این سوال که میخواهید به متقاضیان کار چه چیزی را منتقل کنید؟
2- از کارکنان خود استفاده کنید.
چگونه به داستان سازمان خود جان میدهید؟ درست است، با درگیر کردن کارمندان در داستان، حس انسانی را به داستان خود اضافه میکنید.
فراموش نکنید که هر داستان را برای نقشی که برای آن استخدام میکنید شخصی سازی کنید. اگر میخواهید یک متخصص مالی استخدام کنید، از داستان شخصی که در امور مالی کار میکند استفاده کنید. مخاطب شما باید با داستانی که گفته میشود ارتباط برقرار کند و با آن درگیر شود.
3- داستان سرایی تصویری، بهترین شیوه داستان سرایی است.
پیام خود را با تصاویر (عکس و به خصوص ویدیو) ارسال کنید. این روش سریعتر توجه افراد را به خود جلب میکند و همچنین برای مدت طولانیتری با آنها خواهد ماند. به جای اینکه بنویسید یک متقاضی چه نوع محیط کاری را میتواند انتظار داشته باشد، چرا او را به سفری ویدئویی در دفاتر، رویدادهای تیمی و تجربه کارکنان نبرید؟
4- رسانههای اجتماعی کلیدی هستند.
داستان خود را از طریق رسانههای مختلف سازمان و همچنین شبکههای اجتماعی کارکنان پخش کنید تا مخاطبان زیادی را جذب کنید.
داستان سرایی قدرتمند است
قصه گویی ذاتا برای انسانها فریبنده است. علاقه بیشتر و ارتباطات عمیقتری ایجاد میکند و بسیار متقاعدکننده است.
داستان سرایی به ابزار جدیدی در استخدام تبدیل شده است زیرا فرهنگ، ارزشها و سنتهای شرکت را برای افراد خارجی ملموس میکند. رهبران بزرگ امروزی قدرت داستان سرایی را درک میکنند و میدانند که چگونه میتواند بر استخدام افراد تأثیر بگذارد.
به عنوان یک استخدام کننده، متخصص منابع انسانی یا مدیر استخدام از این رویکرد استفاده کنید و استراتژیهای استخدام خود را بهبود بخشید.
منابع
https://www.seenit.io/blog/how-and-why-to-use-storytelling-in-recruitment-marketing
https://www.greenhouse.io/blog/how-you-can-use-storytelling-to-up-your-recruiting-game
https://www.forbes.com/sites/forbeshumanresourcescouncil/2019/10/08/successful-recruitment-its-all-about-storytelling/
دانش و تجربیات شخصی نویسنده
نویسنده: سونیا جلالی
درباره سونیا جلالی
من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسانها و پيچيدگیهاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پیاش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.
نوشته های بیشتر از سونیا جلالی
دیدگاهتان را بنویسید