جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • موضوعات منابع انسانی
    • مدیریت منابع انسانی چیست؟
    • تجزیه و تحلیل شغل چیست؟(به همراه نمونه)
    • شایستگی‌ها
    • برنامه ریزی منابع انسانی
    • جذب و استخدام
    • آموزش و توانمندسازی
    • جبران خدمات
    • مدیریت عملکرد چیست؟(به همراه‌ فرم‌های مورد نیاز)
    • کانون‌ ارزیابی و توسعه(به همراه فیلم یک روز کانون)
    • مدیریت استعدادها
    • کوچینگ
    • استراتژی منابع انسانی
    • فرهنگ سازمانی
    • نگرش‌های کارکنان
  • دوره‌های آموزشی
    • می‏‌خواهم یک فرد حرفه‌ای‌ در حوزه مدیریت منابع انسانی شوم
    • دوره‌های مدیریت منابع انسانی
    • دوره‌های مهارت‌های نرم
    • آموزش‌های سازمانی
    • آزمون خودارزیابی دانش مدیریت منابع انسانی
  • مشاوره منابع انسانی
  • اطلاعات کاربردی
    • کتاب‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
    • دانلود رایگان ایبوک‌های آکادمی منابع انسانی
    • گزارشات روز مدیریت منابع انسانی
    • وب سایت‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
    • ژورنال‌های برتر مدیریت منابع انسانی
  • گاه‌نوشته‌ها
  • فروشگاه
    • 02126768266
    • info@hrmacy.ir
    • داستان آکادمی
    • درباره آکادمی
    • درباره من
    آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی
    • صفحه نخست
    • موضوعات منابع انسانی
      • مدیریت منابع انسانی چیست؟
      • تجزیه و تحلیل شغل چیست؟(به همراه نمونه)
      • شایستگی‌ها
      • برنامه ریزی منابع انسانی
      • جذب و استخدام
      • آموزش و توانمندسازی
      • جبران خدمات
      • مدیریت عملکرد چیست؟(به همراه‌ فرم‌های مورد نیاز)
      • کانون‌ ارزیابی و توسعه(به همراه فیلم یک روز کانون)
      • مدیریت استعدادها
      • کوچینگ
      • استراتژی منابع انسانی
      • فرهنگ سازمانی
      • نگرش‌های کارکنان
    • دوره‌های آموزشی
      • می‏‌خواهم یک فرد حرفه‌ای‌ در حوزه مدیریت منابع انسانی شوم
      • دوره‌های مدیریت منابع انسانی
      • دوره‌های مهارت‌های نرم
      • آموزش‌های سازمانی
      • آزمون خودارزیابی دانش مدیریت منابع انسانی
    • مشاوره منابع انسانی
    • اطلاعات کاربردی
      • کتاب‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
      • دانلود رایگان ایبوک‌های آکادمی منابع انسانی
      • گزارشات روز مدیریت منابع انسانی
      • وب سایت‌های مفید در زمینه مدیریت منابع انسانی
      • ژورنال‌های برتر مدیریت منابع انسانی
    • گاه‌نوشته‌ها
    • فروشگاه
    0
    ورود | عضویت

    گاه‌نوشته

    آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانیبلاگمدیریت و ارزیابی عملکردفیلم یک جلسه ارزیابی عملکرد

    فیلم یک جلسه ارزیابی عملکرد

    1401/04/20
    ارسال شده توسط سونیا جلالی
    مدیریت و ارزیابی عملکرد ، مقالات
    1.92k بازدید
    فیلم یک جلسه ارزیابی عملکرد غیر اثربخش
    راهنمای مطالعه پنهان
    1 فیلم جلسه ارزیابی
    1.1 ایرادات سیستم ارزیابی عملکرد
    1.2 پیشنهاداتی برای بهبود جلسات ارزیابی عملکرد

    ارزیابی عملکرد یکی از سخت‌ترین و چالشی‌ترین وظایف مدیریتی است.

    تحقیقات مرسر نشان می‌دهد که هر مدیر به طور متوسط 200 ساعت در سال را صرف ارزیابی عملکرد می‌نماید. مواردی مثل پر کردن فرم‌ها، برگزاری جلسات، ارائه بازخورد به کارکنان و … اما با این وجود نتایج چندان رضایت بخش نیست و همچنان 72 درصد سازمان‌ها معتقدند که فرایندهای مدیریت عملکرد آن‌ها موثر نیستند.

    از سوی دیگر کارکنان هم از جلسات ارزیابی عملکرد که فقط به آن‌ها گفته می‌شود کجاها درست کار نمی‌کنند متنفرند.

    در این ویدئو یک جلسه ارزیابی عملکرد غیر اثربخش را مشاهده می‌کنید. ویدئو را مشاهده کرده و در ادامه مقاله، پیشنهاداتی برای برگزاری اثربخش‌تر جلسات ارزیابی عملکرد را مطالعه کنید.

    فیلم جلسه ارزیابی

    https://ir-west-1.s3.poshtiban.com/dl.hrmacy.ir/courses/videos/abadperformancmanagement.m4v

    ایرادات سیستم ارزیابی عملکرد

    ما معمولا برای طراحی سیستم ارزیابی عملکرد یک تعداد فرم طراحی می‌کنیم و در اختیار مدیران قرار می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم جلسات ارزیابی را برگزار و فرم‌های ارزیابی را تکمیل کنند. بدون این که به آن‌ها در خصوص چرایی این فرایند و نقش بسیار کلیدی‌شان در توسعه عملکرد کارکنان، آموزش‌های کافی را بدهیم. نتیجه چنین رویکردی می‌شود برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد ظاهری و بی‌فایده شبیه آن چیزی که در فیلم مشاهده کردید و خروجی آن بی‌اعتمادی نسبت به سیستم مدیریت عملکرد کارکنان است.

    نکته قابل توجه این است که زمانی که این سیستم کار نمی‌کند و باعث کاهش بازدهی، بدبینی و آسیب به اعضای تیم می‌شود سعی می‌کنیم روش و فرم‌های جدیدی را جایگزین فرم‌های قدیمی ارزیابی کنیم. احساس می‌کنیم با تغییر مدل ارزیابی عملکرد مساله ناکارآمدی این فرایند حل خواهد شد، غافل از این که ارزیابی عملکرد فراتر از فرم‌ها و رویه‌ها، به مهارت‌های ارزیابی و مربی‌گری مدیران سازمان‌ها بستگی دارد.

    درون مایه چگونگی مدیریت عملکرد افراد که مهارتی ضروری برای همه مدیران است، به جای تکیه کردن بر ارزیابی‌های عددی و تکمیل فرم‌ها، ساختن فضای اعتماد بین مدیران و کارکنان از طریق برگزاری یک گفتگوی صریح و شفاف، آزادانه و مبتنی بر صداقت است.

    اگر به این موضوع علاقمند هستید مقاله مدیریت عملکرد سنتی موثر نیست را هم مطالعه کنید.

    در ادامه پیشنهاداتی برای اثربخشی بیشتر جلسات ارزیابی عملکرد پیشنهاد شده است.

    پیشنهاداتی برای بهبود جلسات ارزیابی عملکرد

    1-پیش از جلسه ارزیابی عملکرد به طور کامل آمادگی کسب کنید. به طور مثال قبل از برگزاری جلسه به فرد اطلاع رسانی کنید و زمان مفیدی(حداقل یک ساعت) را به جلسه اختصاص دهید.

    2- با فرد در مورد هدف جلسه و خروجی آن صحبت کنید و نگرانی‌های وی را برطرف نمایید.

    3- محیطی غیر رسمی که در آن تبادل نظر کامل، صریح اما دوستانه اتفاق بیفتد فراهم کنید.

    4- همه مدارک مربوط به جنبه‌های مثبت و منفی عملکرد فرد را جمع آوری کرده و برای آن شواهد و مصداق‌های روشن داشته باشید.

    5- برای ارائه بازخورد به شکل اثر بخش در جنبه‌های مثبت و منفی عملکرد، چهارچوب و مدل داشته باشید.

    برای آگاهی از نحوه ارائه بازخورد اثربخش، مقاله معرفی مدل IDEA در ارائه بازخورد به کارکنان را مطالعه کنید.

    6- از فرد بخواهید خود ارزیابی از عملکرد خود، طی دوره گذشته ارائه دهد.

    7- طی جلسه فرصتی را برای بحث آزاد در خصوص عملکرد فرد و نیازهای توسعه‌ای او فراهم کنید و تمرکز جلسه بر اهداف و اقدامات بهبود در آینده باشد.

    8- آموزش و توسعه‌ای که فرد برای انجام کارش یا توسعه مسیر شغلی‌ش نیاز دارد را مشخص کنید.

    9- اگر کارمند توانمند است و آمادگی پذیرش مسئولیت‌های بیشتری را دارد، در مورد حوزه‌های مسئولیتی جدید با وی گفتگو کنید.

    10- انتظارات و اهداف آتی خود را به صورت دقیق مطرح کنید و اجازه دهید کارمند هم انتظاراتش را طرح کند.

    11- مسائل، موانع و نگرانی‌های کارمند را در مسیر بهبود عملکرد بشنوید و اقدامات لازم را برای حل آن طراحی کنید.

    سخن آخر

    در انتها فراموش نکنیم مدیریت عملکرد یک فرایند مبتنی بر تعامل، بین مدیران و افراد تیم است. جوهره چگونگی مدیریت عملکرد، مهارتی که همه مدیران به آن نیاز دارند، وابستگی به ارزیابی، رتبه بندی، برگزاری جلسات بازخورد عملکرد صوری و تکمیل فرم‌های ارزیابی عملکرد نیست. بلکه توانایی ایجاد نوعی اعتماد است که در آن صداقت، احترام متقابل، بازخورد پیوسته و دوطرفه به منظور رشد و توسعه عملکرد کارکنان وجود دارد.

    نویسنده: سونیا جلالی

    منبع: دانش و تجربیات شخصی نویسنده

    درباره سونیا جلالی

    من سونیا جلالی هستم، موسس آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بیش از یک دهه در حوزه مدیریت منابع انسانی کارکردم و عناوین مختلفی را یدک کشیدم. از زمانی که مدیریت منابع انسانی را شناختم جایگزین بهتری برای آن پیدا نکردم که به بودن من معنا دهد، شناخت انسان‌ها و پيچيدگی‌هاشون و كمك به آنها برای رشد و توسعه و موثر بودن شان در سازمان چيزی بود كه در پی‌اش بودم و يافتمش و رفته رفته خواندم و تجربه كردم و آموختم و لذت بردم و رشد کردم.

    نوشته های بیشتر از سونیا جلالی

    مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

    یک حضور تاثیرگذار برای کارمندان جدید ایجاد کنید
    یک نمونه برنامه‌ریزی منابع انسانی
    استخدام داده‌محور چیست؟
    چک‌لیست غربالگری قبل از استخدام
    چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟
    چت GPT چیست و چگونه به منابع انسانی کمک می‌کند؟

    دوره های آموزشی مرتبط

    دوره آموزشی طراحی و اجرای برند کارفرمایی

    بدون امتیاز 0 رای
    495,000 تومان
    سونیا جلالی
    37
    495,000 تومان

    دوره آموزشی مصاحبه‌گری حرفه‌ای

    4.83 6 رای
    375,000 تومان
    سونیا جلالی
    137
    375,000 تومان

    دوره آموزشی مصاحبه شایستگی‌ محور

    5.00 2 رای
    345,000 تومان
    سونیا جلالی
    79
    345,000 تومان
    دوره جامع مدیریت منابع انسانی

    دوره جامع مدیریت منابع انسانی

    5.00 14 رای
    2,235,000 تومان
    سونیا جلالی
    578
    2,235,000 تومان
    دوره گام به گام جذب و استخدام اثربخش

    دوره آموزشی جذب و استخدام

    4.56 9 رای
    595,000 تومان
    سونیا جلالی
    403
    595,000 تومان

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    جستجو برای:
    دسته‌ها
    • آموزش و توسعه
    • تجربه کارکنان
    • توسعه فردی
    • رضایت، تعهد، تعلق
    • شایستگی
    • فرهنگ سازمانی
    • قدردانی و بازخورد
    • کانون ارزیابی
    • کوچینگ
    • مدیریت منابع انسانی چابک
    • مدیریت و ارزیابی عملکرد
    • مصاحبه و انتخاب
    • مقالات
    نوشته‌های تازه
    • یک حضور تاثیرگذار برای کارمندان جدید ایجاد کنید
    • یک نمونه برنامه‌ریزی منابع انسانی
    • استخدام داده‌محور چیست؟
    • چک‌لیست غربالگری قبل از استخدام
    • چگونه یک مدیر منابع انسانی شویم؟

    درباره آکادمی

    آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی، بستری برای یادگیری، با هدف کمک به حرفه‌ای شدن افراد و سازمان‌ها در حوزه مدیریت منابع انسانی است، تا سازمان‌ها را جای بهتری برای زیستن انسان سازیم.

    • خيابان شریعتی، خيابان دولت، نرسيده به تقاطع كاوه، روبروی بانك دی، نبش كوچه تراب، پلاك ٣٥٤، طبقه سوم، واحد ٨
    • 02126768266
    • info@hrmacy.ir
    فهرست سفارشی
    • گاه‌نوشته‌ها
    • ارتباط با آکادمی
    • حساب کاربری من
    • درباره آکادمی
    • سبد خرید
    • فروشگاه
    • آزمون‌ها و گواهینامه‌ها
    • استعلام گواهی‌نامه
    • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
    تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آکادمی تخصصی مدیریت منابع انسانی به مدیریت سونیا جلالی می باشد.
    نسخه سایت: 2.8.1

    ورود

    رمز عبور را فراموش کرده اید؟

    هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت