بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده انسان باشد.

(گری همل)

چگونه به یک فرد حرفه‌ای در حوزه مدیریت منابع انسانی تبدیل شویم؟(قسمت سوم)

نویسنده: سونیا جلالی

زمان مطالعه: 10 دقیقه

تاکنون در خصوص دو بعد حرفه ای گری یعنی دانش حرفه ای و مهارت حرفه ای با هم گفتگو کردیم. اما آیا صرف داشتن دانش و مهارت حرفه ای، از ما یک حرفه ای می سازد؟ یا حرفه ای گری ابعاد دیگری هم دارد؟

بسیاری از افراد سال های زیادی را صرف توسعه دانش و مهارت حرفه ای خود می کنند و انصافا هم افراد توانمندی در حرفه خود می شوند، اما هنگامی که با آن ها برخورد یا کار می کنیم، حس کار کردن با یک فرد حرفه ای را نداریم. شاید ذکر یک مثال ساده از زندگی شخصی من به تبیین این موضوع کمک بیشری کند، دختر نه ساله من سال گذشته به کلاس نقاشی می رفت که اتفاقا معلم نقاشی او از نظر استانداردهای دانش و مهارتی حرفه نقاشی، جایگاه بسیار مناسبی داشت، اما برای من بسیار جای تعجب داشت که هربار ده دقیقه زودتر کلاس را تمام می کرد، به بهانه های مختلف در مورد آموزشگاه و تیم مدیریتی آن بدگویی می کرد و رفتارهایی از این دست که برای من این بار معنایی را داشت که این فرد علی رغم دانش، تخصص و مهارت حرفه ای، هرگز فرد حرفه ای بشمار نمی آید.

حرفه ای گری ابعاد بسیار مهم دیگری علاوه بر دانش و مهارت دارد که در بخش پایانی این سلسله مقالات می خواهم در مورد آن و برخی مصداق هاش در حرفه مدیریت منابع انسانی کمی با هم صحبت کنیم. این ابعاد عبارتند از استقلال حرفه ای، تعهد حرفه ای و اخلاق حرفه ای

 

 

ابعاد حرفه ای گری

 

 

استقلال حرفه ای

استقلال حرفه ای یعنی من به صورت مستقل تصمیم میگیرم که کاری درست است یا غلط و حتی اگر همه موافق یا مخالف باشند. علاوه برآن مسئولیت کاری که انجام دادم و تصمیمی که گرفتم را می پذیرم.

فرض کنید که من در شرکتی کارشناس منابع انسانی هستم، مدیر من اصرار دارد که در شرکت به منظور جانشین پروری،کانون ارزیابی و توسعه را راه اندازی کنیم، من می دانم که شرایط فعلی شرکت من زیرساخت های لازم را برای این پروژه ندارد، مثلا وقتی هنوز ساختارهای استخدام و آموزشی شرکت من درست شکل نگرفته،  استفاده از ابزاری مثل کانون، بیشتر از اثربخشی به هدررفت منابع منجر میشود، حال چه می کنم؟ بسیاری از ما وقتی در این موقعیت قرار می گیریم خیلی راحت با استفاده از عبارت من مامورم و معذور!، از زیربار این مسئولیت شانه خالی می کنیم، با این استدلال که من که بهشون گفتم وقتی اصرار دارند از دست من کاری ساخته نیست! مدیر من مسئول فکر کردن است و من مسئول اجرا کردن! اما باید بدانیم که این قبیل توجیه سازی ها اگرچه ممکن است برای مدتی وجدان مرا آرام کند، اما در نهایت در نتیجه کار و اثراتی که برای سازمانم به همراه دارد من مسئول هستم و فرد حرفه ای حتی اگر در کوتاه مدت این استقلال رای به نفع او نباشد، بهای این کار را پرداخته و مسئولیت رفتار و تصمیمات خود را بر عهده می گیرد.

 

تعهد حرفه ای

 معنای تعهد حرفه ای یعنی این که من چقدر نسبت به خودم، به تیمم به سازمانم، به مشتریانم و ... متعهد هستم. افرادی را در نظر بگیرید در همین حرفه ما، همین که پای درددلشان می نشینی چنان الفاظی از جنس بدگویی در مورد سازمانی که در آن کار می کنند بکار می برند که مردد می شوی اگر سازمانی که این فرد در آن کار می کند چنین ویژگی هایی دارد پس اگر  آن را ترک نمی کند جای بسی تعجب است.

من به عنوان یک متخصص منابع انسانی حرفه ای  تا زمانی که در سازمانی کار می کنم به اهداف و چشم انداز سازمان و تلاش برای محقق کردن آن ها، به تیمی که با آن کار می کنم به منظور حفظ انسجام تیمی، به سازمانم در زمینه وفاداری به آن و دفاع از آن و مشتریانی که با آن ها همنشین هستم متعهد می مانم.

من هرگز فرد حرفه ای نخواهم بود اگر در سازمانی کار کنم اما همواره درصدد تخریب مدیران، ارزش ها، همکاران، برند، مشتریان و... آن هستم.

 

اخلاق حرفه ای

آخرین بعد حرفه ای گری، اخلاق حرفه ای است، اخلاق حرفه ای اصول اخلاقی در زندگی حرفه ای و مناسبات پیرامون آن است  اخلاق حرفه ای به دنبال مطالعه و درک مبانی ارزش ها و الزامات حرفه ای است. مبانی اخلاق حرفه ای شامل، صداقت و راستگویی، انصاف و برابری، امانت داری، وفاداری و احساس مسئولیت اجتماعی است.

به طور مثال یک نمونه از مصادیق اخلاق حرفه ای در حرفه ما حفظ اسرار مجموعه ای است که با آن کار می کنیم، فرض کنید من به عنوان مشاور مدیریت منابع انسانی با سازمان های مختلفی کار می کنم، ممکن است بسیار برای برخی مشتریان خوشایند باشد که من اطلاعاتی از سازمان های دیگر در حوزه های مختلف مثل نرخ رضایت کارکنان، میزان پرداختی ها و.. به آن ها(به خصوص زمانی که رقیب هم هستند)بدهم، و احتمالا انجام این کار در کوتاه مدت برای من فرصت های بیشتری هم خلق می کند، اما باید بدانم که این قبیل رفتارها مصداق بارز زیرپا گذاشتن اخلاق حرفه ایست و اگرچه ممکن است در کوتاه مدت منافعی برای من داشته باشد امادر دراز مدت تصویر یک فرد غیرحرفه ای را از من خواهد ساخت.

سعی کردم در این سلسله مقالات با یادگیری از آموخته هایم از فایل حرفه ای گری در محیط کار محمدرضا شعبانعلی در خصوص ابعاد مختلف حرفه ای گری در حرفه مدیریت منابع انسانی مصادیقی را پیدا کنم و امیدوارم سرنخ هایی را برای دوستانی که در کنار هم برای حرفه ای گری و حرفه ای شدن در این حوزه تلاش می کنیم، مشخص کرده باشد.

بسیار خوشحال می شوم شما هم اگر مصادیقی از رفتار حرفه ای در حوزه مدیریت منابع انسانی دارید در قسمت نظرات با من و دیگر دوستان به اشتراک گذارید تا در کنار هم قدم های کوچکی در جهت توسعه حرفه ای گری در حرفه مدیریت منابع انسانی برداریم.

 منابع: فایل صوتی حرفه‌ای‌گری در محیط کار/ محمدرضا شعبانعلی/ متمم
تجربیات شخصی نویسنده در حرفه مشاوره مدیریت

برچسب ها: مدیریت منابع انسانی


منصور مددي Gravatar   24.09.1397 12:44
با سلام و تشكر از مطلب بسياري عالي شما
حقيقتا براي تمام كساني كه در اين حوزه فعاليت مي نمايند مطلب مذكور راه گشا مي باشد. به نظرم گستردگي بسيار زياد حوزه مديريت منابع انساني باعث مي شود تا بيشتر به ضرورت انتخاب يك حوزه خاص توجه داشته باشيم. ضمن اينكه بايستي توجه نمود كه ممكن است در سازمان هايي كه فعاليت مي نماييم امكان تجربه كردن كليه حوزه هاي مديريت سرماي انساني مهيا نباشد
با تشكرمجدد
 
کمال بی باک Gravatar   13.06.1397 06:01
با سلام و احترام
مطالب شما کاملا برای افرادی که در شرف ایجاد تحول در وجودشان هستند ضروری و لازم است.
نقشه راهی که ترسیم شده و نحوه جمع آوری دانش و مهارت حرفه ای کاملا شفاف هست.
برای شخصی به مانند من که به دنبال رسیدن به وضعیت مطلوب بود شروع خیلی خوبی میتونه باشه از بابت مطالب مفید شما سپاسگزارم
 
  • Smileys
  • :confused:
  • :cool:
  • :cry:
  • :laugh:
  • :lol:
  • :normal:
  • :blush:
  • :rolleyes:
  • :sad:
  • :shocked:
  • :sick:
  • :sleeping:
  • :smile:
  • :surprised:
  • :tongue:
  • :unsure:
  • :whistle:
  • :wink:
 
  • 1000 تعداد کاراکتر باقی مانده
   
 

Employees are not human resources nor human capital

They are human

هیچ سازمانی نمی تواند کاری بیش از توانایی کارکنانش انجام دهد.


(پیتر دراکر)

Joomla Theme