بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده انسان باشد.

(گری همل)

چرا قدردانی نمی کنیم؟(قسمت دوم)

نویسنده: سونیا جلالی

زمان مطالعه: 15 دقیقه

 

شیوه های ساده قدردانی از کارکنان

در بخش اول این مقاله در خصوص اهمیت قدردانی از کارکنان و تاثیر شگفت آور آن در ایجاد دلبستگی سازمانی گفتگو کردیم، در بخش دوم این مقاله قصد دارم در خصوص برخی شیوه های ساده اما بسیار کاربردی قدردانی از کارکنان با شما مطالبی را به اشتراک گذارم، اما قبل از مطرح کردن این روش ها ذکر این نکته حائز اهمیت است که لزوما همه روش ها در خصوص همه کارکنان اثربخش نیست، قدردانی هنگامی موثرتر است که فردی، با معنا برای آن شخص، ویژه و بجا باشد. برخی از کارکنان تشویق و تحسینی بی سروصدا و برخی دیگر تشویقی پرهیاهو در برابر همکاران را ترجیح می دهند.

بنابراین آن چه روشن است این که راهکار مناسب همگانی برای تشویق وجود ندارد و تشویق های اجباری و نادرست نیز به طور حتم تاثیر مثبتی نخواهند داشت. گاهی وقت ها، تشویقی که شما فکر می کنید می تواند الهام بخش باشد، در بدترین شکل خود نتیجه معکوس می دهد.

با در نظر گرفتن این مقدمه مهم، بعضی از شیوه های قدردانی از کارکنان را با هم مرور می کنیم. مطمئن هستم با کمی صرف زمان و اندکی چاشنی خلاقیت، شما می توانید راهکارهای بیشتری را به این فهرست اضافه کنید.

یادداشت دست نویس یا پیام الکترونیکی

تا حالا شده که به میز خود بازگردید و کاغذ یادداشت زرد رنگی روی میز ببینید؟ کاغذ یادداشتی که رئیس شما روی آن نوشته: « کارت عالی بود!».

به این مثال توجه کنید: علی کارمند بخش خدمات مشتریان یک شرکت خدماتی است، در یکی از مکالمات تلفنی با مشتریان موفق به متقاعد سازی مشتری ناراضی از تاخیر در دریافت سفارشش شده است، بعد از صرف ناهار زمانی که به میز کاری خود بر می گردد با کاغذ یادداشتی مواجه می شود:

قدردانی از کارکنان

 

تو امروز کار متفاوتی انجام دادی و کاری کردی که روز مشتری آسان تر بگذرد، چشمان علی پیام را دنبال می کند، جایی که رئیس او به طور دقیق آن چه که او در مورد مجاب کردن مشتری انجام داده، شرح داده بود، علی همچنان که این پیام را می خواند، لبخندی گشاده بر لبانش شگفته شد، با وجود خستگی ناشی از یک روز کار سخت که طی آن از طرف مشتریان زیادی تحت فشار قرار گرفته بود این پیام او را سرحال آورد.

کارکنان ممکن است برای حقوق سرکار حاضر شوند ولی کاغذهای یاداشت زردرنگ بسیار با ارزش تر از حقوق اند. این کاغذها هستند که تلاش آیندۀ کارکنان را نتیجه می‌دهند. قدردانی به شکل نوشته از ارزش خاصی برخوردار است زیرا ماندگار است و دریافت کننده می تواند بارها و بارها آن را مرور کند.

 

رساندن تشویق ها به گوش دیگران

این روش شیوه مناسبی است برای افرادی که نیاز به دیده شدن از جانب دیگران برای آن ها اولویت دارد می توانیددر يك مراسم قدرداني با تقديم گلهاي يك دسته گل به تفكيك از موفقيت هاي وي تشكر كنيد؛ به فرد مجسمه كوچكي بدهيد كه تشكر و قدرداني شما به نحوي روي آن حك شده باشد؛ تابلو نقاشی از خانواده وی به او هدیه کنید یا به طور مثال براي كاركنان برتر، مراسم تفريحي اعطاي مدال را برنامه ريزي كنيد.

 

برگزاری جلسات ارائه دستاوردهای کاری

جلسات ماهانه تدارک ببینید و طی آن برترین دستاوردهای کارکنان طی آن دوره را شرح دهید، دقت کنید دستاوردها کاملا با ذکر جزئیات طرح شود، همچنین می توانید طی جلسات مشترک ماهانه با کارکنان، از هر یک از ان ها بخواهید یک فیدبک مثبت به یکی از همکاران خود بدهد. از آن ها بخواهید فیدبک کاملا شفاف و با ذکر جزئیات و تاثیرات آن باشد و از کلی گویی پرهیز شود.

 

بهبود شرایط کاری

به طور مثال كيفيت محيط كار او را با نو كردن صندلي يا تجهيزات كامپيوتر بهبود دهید، اگر مي خواهد كه با هواپيما سفر كند، بليط او را از معمولي به درجه يك تغيير دهيد و به او توضيح دهيد كه به چه دليلي اين كار را انجام داده ايد؛
اگر قرار است كه براي مأموريت به شهر آرامي برويد، براي او يك روز استراحت، در آنجا را در نظر بگيريد.
 
 
مشارکت دادن خانواده کارکنان در قدردانی
 
هراز چند گاهی می توان با مشارکت دادن خانواده کارکنان در قدردانی یا ارائه پاداش، احساس بسیار خوبی آمیخته به احترام در کارکنان ایجاد کرد؛ به طور مثال در روز تولد فرزند او، كتابي به عنوان هديه برايش بفرستيد پشت جلد آن را با نوشتن این جمله امضا کنید پدر یا مادر تو در این جا خیلی عالیست.
 
با وجود ساده بودن شیوه های قدردانی از کارکنان در بیشتر محیط های کاری کمبود آن به شدت احساس می شود، شاید در فرهنگی رشد کرده ایم که در آن آسان تر است به مردم اشتباهاتشان را گوشزد کنند تا این که آن ها را به خاطر موفقیت هایی که به دست آورده اند مورد تحسین قرار دهند.

اما حقیقت این است که مچ گیری و تأکید بر رفتارهای نامناسب، غر زدن است و علاوه بر اینکه ناراحت کننده است، ناکارآمد نیز هست. پس همین امروز شروع کنید، تلاش کنید که هر ماه دست کم پنج بار از کارکنانتان قدردانی کنید، فراموش نکنید که فردی سازی قدردانی ها، قدردانی شما را باارزش تر می سازد و آن چه که ما امروز در مورد دیگران مورد تحسین قرار می دهیم به آن ها کمک می کند تا هویت و موفقیت آینده شان را شکل دهند.

منابع:

کتاب چماق و هویج دیگر کارایی ندارد/ پاول مارسیانو

کتاب روان شناسی عزت نفس/ ناتانیل براندن

کتاب سطل شما چقدر پر است/ تام راث

فایل صوتی عزت نفس/ محمدرضا شعبانعلی

HBR

تجربیات شخصی نویسنده در حرفه مشاوره مدیریت

 

برچسب ها: رضایت شغلی, تعلق کارکنان


  • Smileys
  • :confused:
  • :cool:
  • :cry:
  • :laugh:
  • :lol:
  • :normal:
  • :blush:
  • :rolleyes:
  • :sad:
  • :shocked:
  • :sick:
  • :sleeping:
  • :smile:
  • :surprised:
  • :tongue:
  • :unsure:
  • :whistle:
  • :wink:
 
  • 1000 تعداد کاراکتر باقی مانده
   
 

Employees are not human resources nor human capital

They are human

هیچ سازمانی نمی تواند کاری بیش از توانایی کارکنانش انجام دهد.


(پیتر دراکر)

Joomla Theme