بهترین راه برای ساختن سازمانی که برازنده آینده باشد، ساختن سازمانی است که برازنده انسان باشد.

(گری همل)

بیانیه رسالت کانون ارزیابی

نویسنده: سونیا جلالی

زمان مطالعه: 10 دقیقه

پیش از اجرای کانون ارزیابی، تمام افراد درگیر اعم از ارزیابان، مدیران سازمان، شرکت‌کنندگان، ایفاگران نقش و... باید در خصوص این رویداد، تعهدات زمانی، نحوه برگزاری، نکات اجرایی و... توجیه شوند اما در این میان مهمترین کسی که باید توجیه شود شرکت‌کننده است.
بیشتر شرکت‌کنندگان در هنگام حضور در کانون ارزیابی اضطراب دارند و حتی می‌ترسند. این اضطراب به خصوص در لحظات ابتدایی اجرای کانون بسیار مشهود است، با توجه به اینکه ترس و اضطراب ناشی از نادانسته‌هاست، بسیار مهم است که پیش از کانون به شرکت کنندگان گفت که این کانون چرا برگزار می‌شود؟ و از نتایج آن چه استفاده‌ای می‌شود؟

 

یکی از روش‌های مفید برای انجام این کار و توجیه شرکت‌کنندگان پیش از ورود به کانون ارزیابی نوشتن رسالت کانون ارزیابی است، بیانیه رسالت فلسفه وجودی و دلیل انجام کانون ارزیابی را شفاف می‌کند و می‌بایست  مکتوب شود و در دسترس همگان قرار گیرد.

 

بیانیه رسالت کانون ارزیابی باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:


هدف کانون ارزیابی چیست؟
مخاطبان کانون ارزیابی چه کسانی هستند؟
ارزیابان چه کسانی هستند؟ چگونه انتخاب شده و آموزش می‌بینند؟
چه استفاده‌ای از نتایج کانون می شود؟
چه کسانی به اطلاعات کانون دسترسی دارند و چگونه؟
بازخورد از چه سیاستی پیروی می‌کند؟ چه کسی آن را می‌دهد چه وقت؟

 

Image result for mission statement


مثال زیر یک نمونه بیانیه رسالت کانون توسعه را در یک شرکت فرضی نشان می‌دهد.

 

بیانیه رسالت کانون توسعه

هدف کانون توسعه چیست؟
این کانون رویدادی یک روزه است که برای شما فرصت ارزیابی قابلیت‌هایتان را فراهم می‌سازد، در این کانون از روش‌های ارزیابی مختلف مثل تمرین‌های گروهی و آزمون‌های انفرادی استفاده می‌شود و قرار اشت نقاط قوت و نیازهای افراد برای توسعه شغلی را شناسایی کنیم شرکت کنندگان رد یا قبول نمی‌‌شوند و و نتیجه تحلیل عملکرد هر فرد مبنای توسعه شغلی و شخصی طی دو یا سه سال آتی قرار می گیرد.


چه کسانی در کانون حضور می‌یابند و چگونه انتخاب می‌شوند؟
شرکت افراد در این کانون با معرفی مدیر مستقیم و تایید مدیرعامل و مدیر منابع انسانی انجام پذیرفته است. شرکت‌کنندگان افرادی هستند که تمایل و توانایی پیشرفت و یادگیری را دارا هستند.


چه کسانی شرکت‌کننده را ارزیابی می‌کنند؟
ارزیابان این کانون را ترکیبی از ارزیابان داخلی و مشاوران خارجی تشکیل می‌دهند که همگی، آموزش‌های حرفه‌ای لازم را در خصوص تکنیک‌های ارزیابی دیده‌اند و پیش از ورود به این کانون از نظر صلاحیت‌های ارزیابی تایید شده‌اند.

 

در روز کانون چه اتفاقی می افتد؟

هر فرد در طول یکروزی که در کانون قرار می‌گیرد در فضایی کاملا شاد تحریکات مختلفی(در قالب بازی، تئاتر، ابزارهای مدیریتی، بحث‌های گروهی، کارهای گروهی و...) را تجربه می کند، و این امر منجر به این می شود که زمینه های توانمندی افراد شناسایی شده و شایستگی‌هایی که تاکنون فرصت بروز پیدا نکرده‌اند نمایان شوند.


پس از کانون چه اتفاقی می‌افتد؟
حداکثر طی چهار هفته بعد از اجرای کانون، به شرکت کنندگان در خصوص عملکردشان بازخورد حضوری داده می‌شود و در مورد برنامه توسعه با شرکت‌کنندگان و مدیرانشان گفتگو خواهد شد، مسئولیت اصلی تهیه برنامه توسعه با خود افراد و مدیران ایشان است.


مالکیت نتایج در اختیار کیست؟
با توجه به هدف دوگانه کانون توسعه مبنی بر تعیین برنامه‌های توسعه شغلی مورد نیاز فرد و سازمان، اطلاعات بدست آمده متعلق به هر دو می‌باشد. افراد دیدی روشن از فرصت‌های توسعه خود که با تجارب و مهارت‌های مورد نیاز سازمان همخوانی دارند خواهند داشت، شرکت نیز اطلاعات آماری مناسب را برای استراتژی‌های آموزشی و توسعه‌ای آتی در اختیار خواهد داشت.
تمام خروجی‌های کانون توسعه‌ای در پرونده پرسنلی افراد نگهداری می‌شود و اعتبار آن تا دو سال پس از حضور در کانون است.


عدم توجیه داوطلبان پیش از برگزاری کانون اعتبار کانون ارزیابی را خدشه‌دار می‌نماید، چرا که موفقیت در هر آزمونی مستلزم اخذ موافقت آگاهانه داوطلبان است؛ مطلع بودن ارزیابی‌شوندگان از اهداف و فرآیند ارزیابی، علاوه بر کاهش اضطراب شرکت کنندگان، مشارکت فعال و جدی داوطلب در ارزیابی را تقویت کرده و احتمال پذیرش نتایج ارزیابی را افزایش می‌دهد.

منابع:

کتاب کانون ارزیابی بالانتاین و پوآ

تجربیات شخصی نویسنده در زمینه طراحی و اجرای کانون های ارزیابی و توسعه

 

بسته آموزشی نمونه ابزارهای پرکاربرد کانون ارزیابی

 

 

برچسب ها: کانون ارزیابی و توسعه


  • Smileys
  • :confused:
  • :cool:
  • :cry:
  • :laugh:
  • :lol:
  • :normal:
  • :blush:
  • :rolleyes:
  • :sad:
  • :shocked:
  • :sick:
  • :sleeping:
  • :smile:
  • :surprised:
  • :tongue:
  • :unsure:
  • :whistle:
  • :wink:
 
  • 1000 تعداد کاراکتر باقی مانده
   
 

Employees are not human resources nor human capital

They are human

هیچ سازمانی نمی تواند کاری بیش از توانایی کارکنانش انجام دهد.


(پیتر دراکر)

Joomla Theme